Lise Christoffersen (A): Norge er et velferdssamfunn der mange har god økonomi, men mange sliter også med å få endene til å møtes, blant annet en del uføretrygdede.
Har statsråden en oversikt over hvor mange uføretrygdede, herunder dem med stønad som "ung ufør", som har en svakere økonomi enn det staten selv definerer som minstesatser for en akseptabel levestandard, og hva gjør regjeringen i tilfelle for å rette opp i disse forholdene?
Begrunnelse
Stortinget har ved flere anledninger diskutert uforutsette virkninger av uførereformen, blant annet konsekvenser av økt bruttoinntekt for bostøtte og egenandeler på ulike tjenester. Det finnes ulike tilskuddsordninger og skjermingsregler, men de er spredt på mange lovverk i flere sektorer og er krevende å få oversikt over.
I følge tall fra Norsk Forbund for Utviklingshemmede (NFU) vil personer med utviklingshemming og/eller andre store medfødte funksjonsnedsettelser kunne ha en svært stram økonomi. Det vises til eksempler på personer med stønad som "ung ufør", som gir ca. 17.200 kr utbetalt pr. mnd. Husleie i kommunale bofellesskap varierer, men kan komme opp i både 10.000 og 13.000 kr. Etter uførereformen er inntekten deres stort sett for høy til å komme inn under Husbankens bostøtteordning. Mange av husleiene er dessuten for høye til å kunne dekkes. Personer med ytelse som "ung ufør" kan dermed ha en økonomisk situasjon som er strammere enn det som defineres i statlige veiledende retningslinjer for økonomisk stønad (rundskriv A-1/17).
I følge NFU blir det også stadig vanligere at kommuner benytter egenandeler for omsorgstjenester. Egenandelsforskriften åpner for egenandeler for dem med inntekt over 2G, og som mottar omsorgstjenester utover personlig pleie og egenomsorg. Alle med "ung ufør" kom over inntektsgrensa etter uførereformen. Egenandelen skal likevel ikke være høyere enn at vedkommende beholder tilstrekkelig til å dekke personlige behov og forsørgeransvar, men "tilstrekkelig" er ikke definert.
I forskrift om livsoppholdssatser ved utleggstrekk og gjeldsordning er beløpet for enslige nå kr. 8. 463 pr, mnd., når bokostnader holdes utenfor. Veiledende sats for en enslig etter rundskriv A-1/17 er pr. 1. januar 2018 kr. 6.050. Da er utgifter til bolig, strøm, oppvarming, forsikring, innbo og utstyr ikke inkludert i de veiledende satsene.
Det ser med andre ord ut til at mange uføre, herunder personer med stønad som "ung ufør», kan ha en økonomi som er svakere enn det ulike statlige normer setter som minimum. Når man også pålegges egenandeler for kommunale omsorgstjenester, som i tillegg kan ha blitt høyere som følge av uførereformen, blir situasjonen enda vanskeligere for mange.