Torstein Tvedt Solberg (A): Hvilke grep tar regjeringen for å sikre at norske kommuner ikke krever ulovlig betaling for tilbud til elever med funksjonsnedsettelser før og etter skoletid?
Begrunnelse
Fem mødre i Stavanger kommune har reagert og startet en aksjon mot foreldrebetaling av SFO-tilbud etter 4. årstrinn for barn med særskilt behov. Opplæringslovens § 13-7 sier at «Kommunen skal ha eit tilbod om skolefritidsordning før og etter skoletid for 1.-4. årstrinn, og for barn med særskilte behov på 1.-7. årstrinn».
Foreldre til barn med funksjonsnedsettelser har en omsorgsbyrde som er større enn for andre foreldre. Et av velferdsstatens prinsipper er at samfunnet forsøker å kompensere for funksjonsnedsettelser for å sikre likeverdige livssituasjoner. Når andre barn etter 4. årstrinn ikke lenger har behov for et tilbud før og etter skoletid, så vedvarer behovet for elever med funksjonsnedsettelser. Det å måtte betale for et tilbud på grunn av barnets funksjonsevne, kan oppleves som urettferdig og uverdig. Flere norske kommuner har et slikt betalingsfritak for barn med særskilte behov, men forskjellen mellom den enkelte kommune er stor og behovet for et rettferdig tilbud uansett bosted stort.
Norsk Forbund for Utviklingshemmede (NFU) støtter kravet og peker på at et eventuelt tilbud etter skoletid er å betrakte som avlastning eller praktisk bistand, hjemlet i helse- og omsorgstjenesteloven. I følge NFU er foreldrebetaling etter 7. årstinn ulovlig.