Frank J. Jenssen (H): Tilsynet med tjenestene til mennesker med utviklingshemming i Trondheim kommune avdekte forhold som står i alvorlig strid med omsorgstjenestenes formål, nasjonale politiske målsetninger og våre internasjonale forpliktelser. Blant annet Norsk Forbund for Utviklingshemmede (NFU) har over flere år tatt opp forholdene i Trondheim, uten at det synes å ha blitt noen bedring.
Hva kan regjeringen gjøre for å sikre rettighetene til mennesker med utviklingshemming?
Begrunnelse
Regjeringen høstet ros fra en samlet handikapbevegelse da brukerstyrt personlig assistanse (BPA) ble rettighetsfestet. BPA kan være et godt virkemiddel for å sikre at mennesker med bistandsbehov får de individuelt tilpassede tjenestene som de har krav på. Retten til bevegelsesfrihet, samfunnsdeltakelse og retten til å kunne bestemme over eget liv, er verdier som henger høyt i vårt demokrati.
Omsorgstjenestene kom med sosialtjenesteloven og representerte et brudd med den tidligere institusjonsomsorgen. Omsorgstjenestene skulle knyttes til den enkelte og bidra til at også mennesker med bistandsbehov skulle kunne ta del i samfunnet og ha en aktiv og meningsfull tilværelse sammen med andre. Rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne er blitt styrket flere ganger siden sosialtjenesteloven ble innført i 1991. Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven ble innført i 2008 og FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne ble ratifisert i 2013. De grunnleggende rettighetene til å kunne velge hvordan en vil bo og leve, synes å ha en god forankring både i lovverk og nasjonale politiske målsetninger.
Tilsynsrapporten med Trondheim kommunes tjenester til innbyggere med utviklingshemming, gir et inntrykk av at kommunen går i motsatt retning av våre nasjonale politiske målsetninger og på tvers av lovverket.
«Det er lite spor av individuelle vurderinger av den enkeltes behov ved tildeling av tjenesten personlig assistanse. Tildelingen er i stor grad styrt av fastsatt norm», kan en lese fra tilsynsrapporten. Situasjonen synes å være stikk i strid med både nåværende regjerings politikk og politikken som har hatt tilslutning fra et enstemmig Storting de siste 30 årene. Bemanningen er såpass lav at en ikke kan sikre mennesker med bistandsbehov en aktiv og meningsfull tilværelse sammen med andre. Tjenestene er i liten grad knyttet til den enkeltes interesser og behov. Vedtakene om tjenester er ikke utarbeidet i samarbeid med tjenestemottaker eller tjenestemottakers pårørende. Tilsynsrapporten forteller om mange andre forhold som er i strid med lovverket og som kan være ulovlig begrensende på innbyggernes rettigheter.
Med jevne mellomrom har Adresseavisen gjennom flere år brakt frem enkelthistorier om mennesker med utviklingshemming som ikke får det tjenestetilbudet av Trondheim kommune som de har krav på. I følge Norsk Forbund for Utviklingshemmede (NFU), er situasjonen blitt gradvis verre de siste årene. Bofellesskapene er blitt større, tjenestene mindre individuelle, fritidsaktivitetene er i tiltakende grad blitt kollektive og dagtilbudet er i stor grad blitt organisert sammen med tjenestene i bofellesskapene. NFU hevder at situasjonen går i retning av institusjonalisering og mot de nasjonale politiske målsetningene om individualisering og valgfrihet.