Kirsti Bergstø (SV): Hva gjør statsråden for at også elever med utviklingshemning skal få en likeverdig opplæring, i samsvar med opplæringsloven, diskriminerings- og tilgjengelighetsloven og FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne?
Begrunnelse
Nylig uttalte Diskriminerings- og likestillingsombudet at Rogaland fylkeskommune frem til skoleåret 2015/2016 hadde diskriminert elever med utviklingshemning ved å frata dem retten til å velge utdanningsprogram. Alle elever med utviklingshemning ble tatt inn på studieforberedende utdanningsløp til tross for at alle vet at i denne elevgruppen er det ingen som fortsetter med universitets- eller høgskolestudier. Det er vanskelig å se annen motivasjon for den spesielle inntaksprosedyren enn at studieforberedene utdanningsløp har en time kortere skoledag enn de andre utdanningsløpene.
Skolen preges i økende grad av kontrollsystemer. Imidlertid synes elever med utviklingshemning å falle utenfor kontrollsystemene. Den 06.04.2016 stilte jeg statsråden et lignende spørsmål. Statsråden svarte da blant annet med å vise til Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem (NKVS) som gir grunnlag for nasjonal skolepolitikk og kvalitetsutvikling av den enkelte skole. NKVS består av nasjonale prøver, kartleggingsprøver, eksamensresultater, brukerundersøkelser, internasjonale undersøkelser, statlig tilsyn og nettstedet skoleporten.
I følge Norsk Forbund for Utviklingshemmede (NFU), har det store flertallet av elever med utviklingshemning fritak fra å delta både i de nasjonale prøvene, kartleggingsprøvene og de internasjonale undersøkelsene. Elever med utviklingshemning har i hovedsak fritak fra fagplanene, de deltar ikke i eksamener og får ikke karakterer. Noen deltar i elevundersøkelsen, men denne er ikke tilrettelagt og de færreste vil makte å besvare denne uten stor grad av bistand fra lærerne. Skoleporten er heller ikke tilrettelagt. Statlige tilsyn med opplæringssektoren synes å ha bli styrket, men dette synes ikke å gjelde tilsyn med tilbudet til elever med utviklingshemning. Tilsynene med Rogaland fylkeskommune er unntaket. Elever med utviklingshemning synes ikke inngå i NKVS, slik som statsråden henviste til den 6. april i år.
Det bør vekke stor bekymring når bestemte elevgrupper systematisk utelates fra systemene som er premissgivende for skoleutviklingen. Uttalelsen fra Likestillings- og diskrimineringsombudet forteller også at situasjonen kan være svært uverdig. Kunnskapsministeren har fremmet flere og omfattende forslag om styrking av opplæringssektoren. Det er vanskelig å finne forslag som sikrer alle elevgruppene en god og likeverdig opplæring.