Bakgrunn
Forslagsstillerne mener det er viktig at elevene
tidlig lærer seg at oppmøte er viktig. Elevene har en selvstendig
plikt til å gjøre det beste ut av skolegangen, både av hensyn til
seg selv, til klassemiljøet, til læreren og til foreldre og resten
av samfunnet. Elevene må lære å ta fornuftige valg, og at valg har
konsekvenser. Fremskrittspartiet var derfor med på innføringen av
fraværsgrense da partiet satt i regjering. Da fraværsgrensen ble innført
i 2016, var bakgrunnen et høyt og økende fravær blant elevene i
videregående skole. Det var bred enighet om at det var behov for
regler på området. Reglene har hatt stor oppslutning i skolesektoren
og har hatt målbart positive resultater: En sluttevaluering som
kom i 2019, viste hele 20 prosent nedgang i fravær.
Etter hvert har det vist seg at det opprinnelige
reglementet hadde behov for justering. Belastningen på fastlegene
ble for stor, og man har observert at under og etter pandemien begynte
fraværet å øke igjen. Derfor så regjeringen det nødvendig å innføre
nye regler for fravær fra og med skoleåret 2025–2026. Regjeringens
endringer i reglementet har imidlertid møtt mye kritikk, og viser
seg å ha uheldige konsekvenser. De nye reglene både forvirrer og
skaper unødig ekstraarbeid.
De nye fraværsreglene i videregående skole,
som trådte i kraft 1. august 2025, tillater elever å bruke egenmelding
for sykefravær opp til 10 prosent per fag, før legeerklæring kreves
for unntak. Dette har ført til en rekke negative reaksjoner fra
elever, helsesykepleiere, lærere, fagforbund og politikere, som
peker på økt fravær, forvirring og urettferdige konsekvenser for
sårbare grupper.
Tidligere har skolehelsetjenesten vært unntatt
fra fraværsgrensen, men slik er det ikke lenger. Nå er alt fravær
«likestilt». Elever rapporterer at de avlyser oppfølgingstimer hos
skolehelsetjenesten for å unngå å nærme seg fraværsgrensen, noe
som rammer psykisk og fysisk helse hardt. Helsesykepleiere bekrefter
at elever kansellerer planer midt i prosesser, og frykter en nedgang
i oppsøking av hjelp for temaer som prevensjon, selvmordstanker
eller kroppslige plager.
Lærere og Utdanningsforbundet uttrykker frustrasjon
over økt byråkrati og forvirring i fraværsføringen. Lærere må nå
kode fravær ulikt per fag basert på elevens akkumulerte prosent,
noe som tar tid fra undervisning og krever «skyggeregnskap» for
å unngå feil. Det nye reglementet fremstår som urettferdig og lite
fleksibelt. Regjeringens mål var blant annet «å lette på fastlege-trykket»
og at det skulle bli enklere for skolene. Et knapt år senere hersker
det imidlertid full forvirring. Utdanningsforbundets leder, Geir
Røsvoll, er klar i sin kritikk i en artikkel i Utdanningsnytt den
16. oktober:
«- Vi opplever at de politiske intensjonene
bak endringene i fraværsgrensa var gode, selv om vi anbefalte en litt
annen modell. Dessverre har ikke innføringen vært grundig nok, og
det har medført et langt større trykk på lærerne, forvirring blant
elevene og ulik praktisering mellom skoler og fylker. Nå må noe
gjøres, og det fort krever Utdanningsforbundets leder.
Røsvoll mener at Utdanningsdirektoratet og fylkeskommunene
må ta tak i situasjonen og sikre felles retningslinjer og enklere
rutiner som skaper mindre byråkrati. I tillegg bør Udir og fylkeskommunene
samarbeide med Visma for å se på muligheter for en løsning der deler
av fraværsføringen automatiseres i systemet InSchool.»
Forslagsstillerne mener skolen har et ansvar
for å utvikle selvstendige voksne mennesker, og påpeker at fraværsreglene,
slik de var før skoleåret 2025–2026, la til grunn at elevene kunne
bruke legeerklæring eller attest fra skolehelsetjenesten også før
10-prosentgrensen var nådd, noe som førte til at elevene selv hadde
en form for egenmeldingssystem.
Det er viktig at nye fraværsregler i videregående
skole ikke tvinger elever til å oppsøke helsehjelp mer enn nødvendig,
men også at det legges til grunn at elevene tør å søke hjelp. Reglene,
slik de var før skoleåret 2025–2026, ivaretok dette bedre.
Forslagsstillerne påpeker at det er mange grunner til
at en elev er borte fra skolen, og at mange av disse grunnene ikke
er ivaretatt i de nye fraværsreglene. Det skal ligge til grunn at
elevene møter på skolen, men å ha en liten tabbekvote vil være en
viktig sikkerhetsventil for å sikre at elevene holdes motiverte,
og at lærerne slipper å stryke ellers pliktoppfyllende elever på
bakgrunn av et litt for høyt timefravær.
Forslagsstillerne mener det er behov for en
fraværsregel som stiller klare krav, men som også er fleksibel og praktisk.
Forslagsstillerne vil videre påpeke at endringene i fraværsgrensen
kommer med en 14-siders tolkningsveiledning fra Utdanningsdirektoratet.
Det alene viser at de nye reglene er langt unna å være noen forenkling.
Effektene av de nye fraværsreglene, kombinert med det byråkratiske
merarbeidet og forvirring blant både lærere, rektorer og elever,
tilsier at reglementet må endres.