Bakgrunn
Historisk har ideelle organisasjoner vært viktige
for å dekke behov i samfunnet og har bidratt til innovasjon i helse-
og velferdstjenesten. Helsepersonellkommisjonens rapport viser at
det offentlige ikke kan løse alle oppgaver alene. Ideelle organisasjoner
er sentrale for å løse fremtidens velferdsutfordringer, men for
flere av de ideelle organisasjonene er rammevilkårene utfordrende
og går utover muligheten til å ekspandere slik det er ønsket, også
fra politisk hold.
I Norge er det en sterk offentlig sektor som
utgjør 85 prosent av tjenestetilbudet. Omfattende offentlig egenregi
i Skandinavia gjør at «not for profit», ideell og frivillig sektor,
er liten, og andelen ideelle velferdstjenester er lavere enn i andre
vesteuropeiske land. Ideell sektor i Norge står for om lag 8 prosent
av velferdstjenestene, mens i Danmark er andelen 13,8 prosent (Støstadutvalgets
rapport NOU 2024: 17).
Det er mulig å føre en mer aktiv politikk i
Norge for å øke ideell sektors andel. Politikken må bygge på en
forståelse for ideelles grunnleggende utfordring: mangel på tilgang
til risikokapital. For å opprettholde tjenestene på dagens nivå
og å kunne utvikle og vokse i tråd med politiske mål, er det nødvendig
med forutsigbare og rettferdige rammer.
Flere regjeringer fra ulike partier har hatt
gode intensjoner om ideell vekst, men intensjonen har foreløpig
ikke vist seg i resultater. De politiske føringene er langt unna
å være gjennomført. Ideelle organisasjoner opplever at finansieringsordningene
er kortsiktige. Ideelle aktørers egenart og merverdi vektlegges
ikke nok. Dersom ideelle aktører skal drive tjenester på vegne av det
offentlige, må rammebetingelsene være forutsigbare.
Reserverte konkurranser er en måte å gjennomføre anbudsprosesser
på like vilkår, og bidrar til å ivareta de ideelles egenart. En
pågående rettsak mellom Oslo kommune og kommersielle aktører angående
lovligheten til å bruke slike, har skapt usikkerhet om mulighetsrommet.
To følgende punkter ble lagt inn i forliket
mellom Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
om statsbudsjettet i 2025, jf. Vedtak nr. 86 og 87 (2024–2025):
«Stortinget ber regjeringen i løpet av
inneværende stortingssesjon fremme forslag om en registreringsordning
for ideelle velferdsaktører.
Stortinget ber regjeringen utarbeide
forslag til ny lov om registrering av ideelle velferdsaktører, som
også inkluderer en juridisk definisjon av ideelle velferdsaktører.
Lovproposisjonen fremmes for Stortinget i løpet av inneværende stortingssesjon.»
Forslagsstillerne legger til grunn at regjeringen
følger opp disse to svært grunnleggende premissene for videre ideell
vekst i helse- og omsorgssektoren. Men det trengs mer. Stortinget
inviteres til å samle seg tverrpolitisk om en aktiv politikk og
strategi for nye tiltak som kan sikre ideelle aktørers rolle i helse-
og omsorgssektoren for fremtiden.