Bakgrunn
Norsk matjord bygges ned i høyt tempo. Nedbyggingen svekker nasjonal
matsikkerhet og beredskap og fører til permanent ødeleggelse av
en ressurs som ikke er fornybar. Bare 3 pst. av Norge er dyrkamark
og bare en tredel av dette er egnet til å dyrke matkorn. Dagens arealpolitikk
fører til at flere tusen dekar matjord bygges ned hvert år. Forslagsstillerne
mener derfor det er behov for en ny jordvernpolitikk som gir nasjonal beskyttelse
av matjorda.
Flere internasjonale utviklingstrekk svekker norsk matsikkerhet.
Klimaendringene kan ramme matproduksjonen i mange regioner og det
samlede presset på klodens jordbruksareal øker, blant annet som
følge av økende folketall, utarming av jorda, økt kjøttforbruk som
øker etterspørselen etter forråvarer og stor etterspørsel etter
arealkrevende produkter som biodrivstoff og tekstiler. Russlands
invasjon i Ukraina og destabilisering av internasjonale relasjoner
som følge av Trump-administrasjonens handelspolitikk kan også ramme handel
med mat. Både Russland og Ukraina er blant verdens største hveteeksportører.
I tillegg er Russland og Belarus blant verdens største eksportører
av kalium, noe som er en kritisk bestanddel i mineralgjødsel. Det
er derfor viktig at alle land utnytter sine ressurser til å produsere
mat. Forutsetningen for å dyrke mat i Norge er å ta vare på matjorda.
I Totalberedskapskommisjonens rapport (NOU 2023:17 Nå er det
alvor – Rustet for en usikker fremtid) og Riksrevisjonens Dokument
3:4 (2023–2024), Matsikkerhet og beredskap på landbruksområdet,
understrekes det stadig økende behovet for å sikre Norges matproduksjonsnivå
og selvforsyningsgrad, som en kritisk del av beredskapsarbeidet.
Totalberedskapskommisjonen anbefaler
«å videreføre en restriktiv jordvernpraksis for å sikre
nødvendige arealer til matproduksjon, inkludert å vurdere virkemiddelbruk».
I Riksrevisjonens rapport tydeliggjøres det at matjorda i Norge
ikke forvaltes på en bærekraftig måte i dag.
I den oppdaterte jordvernstrategien som ble behandlet av Stortinget
den 15. juni 2023, som også er omtalt i Meld. St. 11 (2023–2024),
ble det nasjonale målet for omdisponering av matjord senket fra
3 000 til 2 000 dekar per år. Foreløpig er man langt unna målet:
De siste ti årene har mellom 2 500 og 6 000 dekar matjord forsvunnet
hvert år. I 2023 ble det ifølge SSB omdisponert 2 751 dekar dyrka
jord. Selv om målet blir nådd vil 20 000 dekar forsvinne hvert tiår
og svekkelsen av norsk matsikkerhet vil fortsette. En dekar mathvete
produserer 1 000 brød årlig ifølge NIBIO. Fraværet av tydelig nasjonalt
vern av matjorda er dessuten et signal til utbyggere om at prosjekter
på matjord kan være akseptable, det fører til at alternative løsninger
ikke utredes og utvikles. Forslagsstillerne mener Norge bør ha en
nullvisjon for tap av matjord.
Den 22. januar 2024 sendte statsrådene Erling Sande og Geir Pollestad
et brev til norske kommunestyrepolitikere. I brevet vises det til
en undersøkelse fra Norsk institutt for naturforskning (NINA) om
at minst 140 000 dekar dyrka mark er avsatt til utbyggingsformål i
kommunale planer som ennå ikke er realisert. De understreker at
matjord må ses på som en ikke-fornybar ressurs, og at kommunene
ved planrevisjoner bør vurdere om arealer som tidligere har vært
avsatt til formål som innebærer omdisponering av dyrka jord, skal
tilbakeføres til LNFR-formål (landbruks-, natur- og friluftsformål
samt reindrift). Forslagsstillerne mener dette var positive signaler
fra regjeringen, men at oppfordringer om å «vurdere» å stanse nedbygging
av matjord er for svak politikk. I tillegg har Senterpartiet etter
dette forlatt regjeringen og man ser tegn til at den rene Arbeiderparti-regjeringen
tar mindre hensyn til matjord. Regjeringen ga nylig klarsignal til
nedbygging av store arealer matjord i Melhus og man ser mange eksempler
på at statsforvalterne ikke setter ned foten mot nedbygging. Samtidig
ser man at kommuner som forsøker å føre en offensiv jordvernpolitikk
og tilbakeføre arealer til LNFR-formål settes under kraftig press
fra utbyggerne. Trondheim kommune saksøkes nå for 2,6 mrd. kroner fordi
kommunen ønsker å stanse omfattende nedbygging av dyrka mark.
Forslagsstillerne understreker at økt nydyrking ikke kan kompensere
for tap av matjord av høy kvalitet fordi nydyrking oftest vil komme
i mer marginale områder. Når byområder og veier spiser nytt areal,
er det ofte den beste jorda som rammes. Man sitter gradvis igjen
med både mindre og dårligere jord. Dette synes godt rundt Oslofjorden,
Trondheimsfjorden, Lierbygdene og Østfoldbyene, på Romerike, rundt
Mjøsa, på Jæren og på Ringerike. Forslagsstillerne viser også til
at flytting av jord er en kostbar og usikker løsning som kan bidra
til å svekke jordas kvalitet og produksjonsevne.
Jordvern er en nasjonal interesse og avgjørende for matsikkerhet
og beredskap. De enkelte kommunestyrene kan ikke forventes å ta
ansvar for Norges samlede matsikkerhet. Likevel er det kommunene
som sitter med myndighet til å vedta om matjord skal tas vare på eller
ikke, mens regjeringen nøyer seg med å gi anbefalinger uten tydelige
incentiver. Det setter kommunene i en situasjon som minner om allmenningens
tragedie: Kommunene tjener isolert sett ofte på å si ja til nedbygging
av matjord, mens storsamfunnet taper på det i form av redusert matsikkerhet
og svekket beredskap.
Jordlova slår allerede fast at «ressursane skal disponerast ut
frå framtidige generasjonar sine behov» (§ 1) og at «Dyrka jord
må ikkje brukast til føremål som ikkje tek sikte på jordbruksproduksjon»
(§ 9). Allerede når dette vedtaket ble gjort på 1950-tallet mente
Stortinget at matjord er en for verdifull ressurs til at samfunnet kunne
tillate at den ble brukt til annet enn mat. Siden den gang er flere
hundre tusen dekar god matjord bygget ned og folketallet i Norge
har økt fra 3,5 til 5,5 millioner.
Hovedproblemet i dag er at både at lovens adgang for dispensasjoner
er delegert til kommunene og at loven praktiseres på en måte som
ikke gir dyrka og dyrkbar jord reelt vern. Forslagsstillerne mener
derfor det bør vedtas en lovendring som begrenser muligheten til dispensasjon
vesentlig, slik at det kun gis dispensasjon hvis tungtveiende samfunnsmessige
hensyn, som for eksempel viktige infrastrukturprosjekter, tilsier
at dette er nødvendig. I tillegg bør dispensasjonsmyndigheten legges
til Statsforvalteren slik at jorda får reell nasjonal beskyttelse.