Bakgrunn
Norsk matjord bygges ned i høyt tempo. Nedbyggingen
svekker nasjonal matsikkerhet og beredskap og fører til permanent
ødeleggelse av en ressurs som ikke er fornybar. Bare 3 pst. av Norge
er dyrkamark, og bare en tredel av dette er egnet til å dyrke matkorn.
Dagens arealpolitikk fører til at flere tusen dekar matjord bygges
ned hvert år. Forslagsstillerne mener derfor det er behov for en
ny jordvernpolitikk som gir nasjonal beskyttelse av matjorda.
Flere internasjonale utviklingstrekk svekker
norsk matsikkerhet. Klimaendringene kan ramme matproduksjonen i
mange regioner, og det samlede presset på klodens jordbruksareal
øker, blant annet som følge av økende folketall, utarming av jorda,
økt kjøttforbruk som øker etterspørselen etter forråvarer, og stor
etterspørsel etter arealkrevende produkter som biodrivstoff og tekstiler.
Russlands invasjon i Ukraina og destabilisering av internasjonale
relasjoner som følge av Trump-administrasjonens handelspolitikk
kan også ramme handel med mat. Både Russland og Ukraina er blant
verdens største hveteeksportører. I tillegg er Russland og Belarus
blant verdens største eksportører av kalium, noe som er en kritisk
bestanddel i mineralgjødsel. Det er derfor viktig at alle land utnytter
sine ressurser til å produsere mat. Forutsetningen for å dyrke mat
i Norge er å ta vare på matjorda.
I Totalberedskapskommisjonens rapport (NOU 2023:17
Nå er det alvor – Rustet for en usikker fremtid) og Riksrevisjonens
Dokument 3:4 (2023–2024), Matsikkerhet og beredskap på landbruksområdet,
understrekes det stadig økende behovet for å sikre Norges matproduksjonsnivå
og selvforsyningsgrad, som en kritisk del av beredskapsarbeidet.
Totalberedskapskommisjonen anbefaler
«å videreføre en restriktiv jordvernpraksis
for å sikre nødvendige arealer til matproduksjon, inkludert å vurdere
virkemiddelbruk».
I Riksrevisjonens rapport tydeliggjøres det
at matjorda i Norge ikke forvaltes på en bærekraftig måte i dag.
I den oppdaterte jordvernstrategien som ble
behandlet av Stortinget den 15. juni 2023, som også er omtalt i
Meld. St. 11 (2023–2024), ble det nasjonale målet for omdisponering
av matjord senket fra 3 000 til 2 000 dekar per år. Foreløpig er
man langt unna målet: De siste ti årene har mellom 2 500 og 6 000
dekar matjord forsvunnet hvert år. I 2023 ble det ifølge SSB omdisponert 2 751
dekar dyrka jord. Selv om målet blir nådd, vil 20 000 dekar forsvinne
hvert tiår, og svekkelsen av norsk matsikkerhet vil fortsette. En
dekar mathvete produserer 1 000 brød årlig ifølge NIBIO. Fraværet
av tydelig nasjonalt vern av matjorda er dessuten et signal til
utbyggere om at prosjekter på matjord kan være akseptable, det fører
til at alternative løsninger ikke utredes og utvikles. Forslagsstillerne
mener Norge bør ha en nullvisjon for tap av matjord.
Den 22. januar 2024 sendte statsrådene Erling
Sande og Geir Pollestad et brev til norske kommunestyrepolitikere.
I brevet vises det til en undersøkelse fra Norsk institutt for naturforskning
(NINA) om at minst 140 000 dekar dyrka mark er avsatt til utbyggingsformål i
kommunale planer som ennå ikke er realisert. De understreker at
matjord må ses på som en ikke-fornybar ressurs, og at kommunene
ved planrevisjoner bør vurdere om arealer som tidligere har vært
avsatt til formål som innebærer omdisponering av dyrka jord, skal
tilbakeføres til LNFR-formål (landbruks-, natur- og friluftsformål
samt reindrift). Forslagsstillerne mener dette var positive signaler
fra regjeringen, men at oppfordringer om å «vurdere» å stanse nedbygging
av matjord er for svak politikk. I tillegg har Senterpartiet etter
dette forlatt regjeringen, og man ser tegn til at den rene Arbeiderparti-regjeringen
tar mindre hensyn til matjord. Regjeringen ga nylig klarsignal til
nedbygging av store arealer matjord i Melhus, og man ser mange eksempler
på at statsforvalterne ikke setter ned foten mot nedbygging. Samtidig
ser man at kommuner som forsøker å føre en offensiv jordvernpolitikk
og tilbakeføre arealer til LNFR-formål, settes under kraftig press
fra utbyggerne. Trondheim kommune saksøkes nå for 2,6 mrd. kroner
fordi kommunen ønsker å stanse omfattende nedbygging av dyrka mark.
Forslagsstillerne understreker at økt nydyrking
ikke kan kompensere for tap av matjord av høy kvalitet fordi nydyrking
oftest vil komme i mer marginale områder. Når byområder og veier
spiser nytt areal, er det ofte den beste jorda som rammes. Man sitter
gradvis igjen med både mindre og dårligere jord. Dette synes godt
rundt Oslofjorden, Trondheimsfjorden, Lierbygdene og Østfoldbyene,
på Romerike, rundt Mjøsa, på Jæren og på Ringerike. Forslagsstillerne
viser også til at flytting av jord er en kostbar og usikker løsning
som kan bidra til å svekke jordas kvalitet og produksjonsevne.
Jordvern er en nasjonal interesse og avgjørende
for matsikkerhet og beredskap. De enkelte kommunestyrene kan ikke
forventes å ta ansvar for Norges samlede matsikkerhet. Likevel er
det kommunene som sitter med myndighet til å vedta om matjord skal
tas vare på eller ikke, mens regjeringen nøyer seg med å gi anbefalinger
uten tydelige incentiver. Det setter kommunene i en situasjon som
minner om allmenningens tragedie: Kommunene tjener isolert sett
ofte på å si ja til nedbygging av matjord, mens storsamfunnet taper
på det i form av redusert matsikkerhet og svekket beredskap.
Jordlova slår allerede fast at «ressursane skal
disponerast ut frå framtidige generasjonar sine behov» (§ 1) og
at «Dyrka jord må ikkje brukast til føremål som ikkje tek sikte
på jordbruksproduksjon» (§ 9). Allerede når dette vedtaket ble gjort
på 1950-tallet, mente Stortinget at matjord er en for verdifull
ressurs til at samfunnet kunne tillate at den ble brukt til annet
enn mat. Siden den gang er flere hundre tusen dekar god matjord
bygget ned, og folketallet i Norge har økt fra 3,5 til 5,5 millioner.
Hovedproblemet i dag er at lovens adgang for
dispensasjoner er delegert til kommunene, og at loven praktiseres
på en måte som ikke gir dyrka og dyrkbar jord reelt vern. Forslagsstillerne
mener derfor det bør vedtas en lovendring som begrenser muligheten
til dispensasjon vesentlig, slik at det kun gis dispensasjon hvis tungtveiende
samfunnsmessige hensyn, som for eksempel viktige infrastrukturprosjekter,
tilsier at dette er nødvendig. I tillegg bør dispensasjonsmyndigheten
legges til Statsforvalteren, slik at jorda får reell nasjonal beskyttelse.