Bakgrunn
Kraft- og strømnettet er fundamentalt for å
opprettholde funksjonene i det moderne samfunnet. Det gir samfunnet
tilgang til elektrisitet, som er en avgjørende energikilde for alt
fra industri og næringsliv til folks daglige liv. Uten et stabilt
og effektivt strømnett vil mange samfunnsprosesser, som kommunikasjon, helsevesen,
transport og matproduksjon, bli sterkt påvirket. Et velfungerende
strømnett er derfor essensielt for både økonomisk vekst og livskvalitet.
Tilgang på rikelig med ren og rimelig energi
har vært et konkurransefortrinn for norske bedrifter i mange år.
Dette gjelder først og fremst kostnaden man har måttet betale for
kraften, men også det at man har hatt tilgang på energi i kraft
av tilknytningsplikten.
Dagens reguleringsmodell er derimot ikke formålstjenlig
for de problemene en har nå, og de en kommer til å ha fremover.
I store deler av landet er det ikke ledig kapasitet i strømnettet.
Dette medfører at ny næring og industri har problemer med å etablere
seg. Derfor trengs det mer nett raskere.
Tidligere var tilgangen på billig kraft et konkurransefortrinn,
men nå sliter nyetableringer med å i det hele tatt få tilgang på
kraft. Konsekvensene av dette er store. Norge er avhengig av verdiskaping,
innovasjon og næringsvirksomhet, men dette uteblir så lenge det
ikke er mulig å knytte seg til strømnettet.
Nylig gav Riksrevisjonen ut rapporten «Riksrevisjonens
undersøkelse av kapasiteten i strømnettet» (Dokument 3:7 (2024–2025)).
Der peker man på at reguleringen ikke legger til rette for at nettutbygging
skjer raskt nok, og mener at tilknytningsplikten slik den er utformet
i dag, ikke fungerer i en situasjon med mangel på nettkapasitet.
Riksrevisjonen oppsummerer det slik:
-
Tilknytningsplikten
har i for liten grad sikret at nettet bygges ut i takt med behovet.
-
Dagens inntektsregulering gir ikke nettselskapene insentiver
til å investere i nettanlegg.
-
Kriteriet om samfunnsøkonomisk lønnsomhet
ivaretas ikke godt nok i utviklingen av strømnettet.
Forslagsstillerne mener det er på høy tid at
det blir foretatt en fullstendig gjennomgang av dagens reguleringsmodell.
Norge trenger en ny reguleringsmodell for de neste tiårene, en modell
som svarer på fremtidens problemstillinger, og som ser energisystemet
i sammenheng.
Fremtidens reguleringsmodell må svare på fremtidens
utfordringer, hvor tilstrekkelig med nettkapasitet er formålet.
Samtidig er det viktig å sikre at nettselskapene driftes så effektivt
som mulig, samtidig som man holder kostnadene for sluttbruker så
lave som mulig.
Videre er det viktig at kapasiteten svarer på
etterspørselen. I dag stilles det strenge krav til dokumentasjon
på etterspørsel før nettselskapene kan starte planleggingen av nytt
nett. Det vil i flere tilfeller være hensiktsmessig at nettselskapene
har kartlagt og planlagt for nytt nett i områder hvor man vet det
vil komme forespørsler om nettilknytning. Dette vil medføre kortere tid
fra forespørsel om tilknytning til tilknytningen faktisk skjer.
En ny reguleringsmodell må også gi insentiver
til å investere i teknologi. Ny teknologi er nødvendig for at man
skal oppnå bedre utnyttelse av nettet, men i dag får man ikke output
i reguleringen for slike investeringer. I dag er det kun fysisk
nett som er output-variabler i inntektsrammereguleringen.
Det er flere eksempler på nødvendige teknologiinvesteringer
som reguleringen ikke i stor nok grad tilrettelegger for. Dette
gjelder blant annet overvåkningsteknologi på forbindelser som gjør
det mulig for nettselskapene å «kjøre nettet hardere», uten at man
risikerer varmgang og feil.
I dag er det rundt 80 ulike nettselskap, noe
som er en betydelig reduksjon sammenlignet med for ti år siden.
Dette er imidlertid fremdeles mange. Størrelsen på nettselskapene
varierer, og de mindre selskapene kan ha vanskeligere tilgang til
samme grad av kapital, kunnskap og kompetanse som de større nettselskapene
i en tid som vil kreve mye av akkurat det. Fusjoner vil også i mange
tilfeller kunne medføre kostnadsgevinster, som følge av synergier
og stordriftsfordeler, og føre til lavere kostnader for nettselskapene,
noe som igjen vil føre til lavere nettleie.
Men det er ikke bare endringer i reguleringsmodellen
for nettselskapene som er nødvendig. For å sikre mer nett raskere
er det fundamentalt at man har gode og effektive offentlig prosesser
for saksbehandlingen av konsesjonssøknader.
Saksbehandlingstiden hos NVE er altfor lang
og gir lange ledetider. For å sikre mer nett raskere må dagens prosesser
og rutiner endres slik at de muliggjør kortere saksbehandlingstider,
og en klar målsetting bør være at mindre nettetablering gjøres raskere,
og at større utbygginger i transmisjonsnettet ikke overstiger en
saksbehandlingstid på fire år.