Bakgrunn
Arbeiderparti-regjeringen fastsatte 3. april
2025 forskrift om å begrense utslipp fra bygge- og anleggsplasser.
Forskriften angir følgende:
«Kommunen kan fastsette forskrift etter
forurensningsloven § 9 om å påby bruk av nullutslippsløsninger og
biogass på bygge- og anleggsplasser.»
I praksis innebærer dette at en kommune vil
kunne pålegge privatpersoner, bedrifter, organisasjoner og staten
svært store ekstrakostnader. Kostnadene kan være så betydelige at
det kan få store konsekvenser for den som rammes.
Huseierne angir i sitt høringsinnspill at «[f]orslagene
vil kunne føre til vesentlig dyrere boliger, uten at den miljømessige
effekten er særlig stor.» At vanlige boligeiere skal få store regninger
for påbud og forbud som har meget begrenset effekt, er ikke en god
måte å drive hverken klimapolitikk eller samfunnsstyring på. Det
er her tale om svært dyre og lite effektive tiltak, som man av den
grunn ikke har funnet det hensiktsmessig å innføre på nasjonalt
nivå. Staten mener altså at kostnaden ikke står til nytten. At enkeltpersoner
da mer eller mindre tilfeldig kan pålegges å dekke kostnadene ved
slike tiltak av en kommune, er opplagt urimelig. Ifølge Miljødirektoratets
egne tall ligger tiltakskostnaden for en mellomstor byggeplass på
mellom 8 000 og 17 000 kroner per tonn CO2, noe som er
det mangedobbelte av de aller fleste andre klimagassreduserende
tiltakene man kan gjøre, jf. f.eks. at CO2-avgiften ligger
på ca. 1 400 kroner per tonn i 2025. For mindre byggeprosjekter,
for eksempel private boliger, garasjer mv. vil kostnaden være enda høyere.
Forskriften har også meget uheldige konsekvenser på
samfunnsnivå. Ikke minst er det i dag mangel på boliger og høy boligprisvekst
samtidig som byggenæringen er i en kritisk situasjon og igangsettingen
av nye boliger og andre bygg er rekordlav. Maskinentreprenørenes
Forbund (MEF) er i sin høringsuttalelse tydelig på at tiltaket vil
gi redusert byggeaktivitet. Dersom kommunene i ikke ubetydelig grad
skulle benytte seg av hjemmelen, vil det kunne forverre den allerede
anstrengte situasjonen i boligmarkedet, redusere aktiviteten i byggenæringen
og føre til høyere bolig- og leiepriser. Dette vil igjen kunne øke
forskjellene i samfunnet, og vil ramme dem med lave og vanlige inntekter
hardest. Selv uten den nye forskriften blir det nå meldt om en betydelig
økning i leiepriser i storbyene og en svært krevende situasjon for
bl.a. unge, barnefamilier og aleneforeldre på leiemarkedet. Tiltak
av denne typen er det siste man trenger i det som for mange er en
periode med meget krevende hverdagsøkonomi.
Ved å stille unødvendig strenge klimakrav til
bygge- og anleggsprosjekter, så vil konkurranseevnen til små og
mellomstore aktører svekkes. Dette vil redusere konkurransen i bygge-
og anleggsbransjen betydelig, med enda høyere priser og lavere produktivitet
som resultat.
Det er viktig å være klar over at tiltak som
gir en så vesentlig fordyring av bygge- og anleggsprosjekter som det
her er tale om, kan få store konsekvenser på makronivå i samfunnet
og på bolig- og levekostnader til vanlige familier, særlig for dem
som er mest utsatt fra før. Slike tiltak ville derfor måtte utredes
grundig før de ville være aktuelle på nasjonalt nivå. Boligprodusentene
anfører i høringen at de «frykter at mange kommuner vil benytte
hjemmelen til å innføre fordyrende krav om utslippsfrie byggeplasser,
uten å kjenne konsekvensene».
Forskriften reiser også prinsipielle spørsmål
rundt forholdet mellom administrasjonsnivåene. For eksempel vil
en kommune med stor statlig og fylkeskommunal tilstedeværelse kunne
pålegge staten og fylkeskommunen svært store kostnader. Disse kostnadene
vil i prinsippet bæres av innbyggere i andre deler av fylket eller
landet, selv om kravet i prinsippet kommer fra den aktuelle kommunen
og dennes innbyggere. Dette vil utfordre prinsippet om folkestyre
og at innbyggerne gjennom valg skal ha mulighet til å påvirke beslutninger som
gjelder dem.
Det bemerkes for øvrig at flere av høringsinstansene påpeker
at forslaget er mangelfullt utredet. Bl.a. er vurderingene knyttet
til kostnadene ved tiltaket svært mangelfulle. NHO Byggenæringen
er negativ til tiltaket og mener det kan føre til at midler brukes
til kostbare og lite effektive klimatiltak i stedet for til rimeligere
og mer effektive klimatiltak.
For at Norge skal kunne nå sine klimamål, er
man avhengig av at de rimeligste og mest effektive tiltakene gjennomføres
først. Å gi kommuner hjemmel til å pålegge bl.a. privatpersoner
å betale for svært dyre og lite effektive klimatiltak med potensielt
store konsekvenser for bo- og levekostnader for vanlige folk, vil
kunne gjøre at det blir vanskeligere, ikke lettere, å nå klimamålene.