Bakgrunn
Frelsesarmeens gatehospital i Bergen og Oslo
har i en årrekke tilbudt spesialiserte helsetjenester til mennesker
med alvorlige rusmiddelproblemer og komplekse helseutfordringer.
Frelsesarmeens gatehospital i Bergen har siden oppstarten
i 2019 hatt en avgjørende rolle i byens helse- og omsorgstjenester
ved å tilby nødvendig medisinsk behandling og omsorg til en sårbar
gruppe. Til tross for institusjonens betydelige bidrag mangler Gatehospitalet
6,1 mill. kroner for å opprettholde dagens drift. Uten tilstrekkelig
finansiering vil det være nødvendig å redusere antall sengeplasser
og bemanning, noe som vil gå ut over pasientene som er avhengige
av disse tjenestene. Mange av pasientene har opplevd stigma og diskriminering
og møter betydelige barrierer i møte med offentlige helsetjenester.
Gatehospitalene tilbyr palliativ behandling og helsehjelp til mennesker
som ofte står helt uten andre tilgjengelige tilbud.
I Innst. 155 S (2024–2025) understreket helse-
og omsorgskomiteen at det er svært alvorlig at mennesker med rusmiddelproblemer
risikerer å oppleve stigma og diskriminering i møte med helsetjenestene
og andre offentlige tjenester. Dette kan forverre helsetilstanden
og redusere hjelpesøkende atferd. I lys av dette er det avgjørende
å sikre institusjoner som gatehospitalene i Bergen og Oslo, som
tilbyr livsviktig og tilpasset helsehjelp til denne gruppen.
I tillegg til sin kliniske rolle har gatehospitalene
opparbeidet seg en uvurderlig kompetanse på behandling, lindring
og omsorg for mennesker med alvorlig rusavhengighet og sammensatte
helseutfordringer. Denne kompetansen omfatter både praktisk pasientnært
arbeid og systematisk fagutvikling og er en viktig ressurs i hele
det norske helsevesenet. Gatehospitalene bidrar til forsknings-
og utviklingsarbeid som styrker hvordan tjenester for denne pasientgruppen
bør utformes. Dersom disse institusjonene svekkes, vil ikke bare
pasienttilbudet, men også et fagmiljø svekkes, med konsekvenser
for rusfeltet nasjonalt.
Dersom Gatehospitalet skal drive etter tildelte
midler, vil det i verste fall føre til kutt av seks plasser, nedskalering
av palliativt tilbud og kutt på 5,5 årsverk. Forslagsstillerne frykter
for tilbudet til en svært sårbar gruppe mennesker dersom ikke gatehospitalene
kan sikres nødvendig tilbud og en mer forutsigbar drift.
Frelsesarmeen har måttet dekke et samlet underskudd
på over 11 mill. kroner for 2023–2024. Selv om tilskuddene har økt
prosentvis, kom denne økningen hovedsakelig som en ekstraordinær
pris- og lønnsjustering i august 2023, og ikke som en del av en
forutsigbar finansieringsmodell. Dette har ført til en situasjon
hvor gatehospitalene ikke har en bærekraftig finansiering som sikrer
videre drift uten kutt. Statistisk sentralbyrå har beregnet lønnsveksten
til 4,3 pst. i 2025, mens tilskuddsordningen kun er justert med
3 pst., noe som resulterer i en reell reduksjon i finansiering.
Gatehospitalet er forespeilet å skulle være fullfinansiert over
tilskuddsordningen Grunntilskudd til institusjonsbaserte tilbud for
personer med rusmiddelproblemer og/eller erfaring fra salg og bytte
av seksuelle handlinger, som forvaltes av Helsedirektoratet, men
forslagsstillerne er bekymret når dagens situasjon er en annen.
I statsbudsjettet for 2024 ble det bevilget
30,6 mill. kroner til Frelsesarmeens gatehospital i Bergen. Til
tross for denne bevilgningen er det fortsatt et betydelig finansieringsgap
som truer institusjonens videre drift.
Helsedirektoratet har fremhevet at flerårige
tilskudd skal gi forutsigbarhet, men ordningen åpner samtidig for
at det kan søkes om justering av søknadssummen. Behovet for en justering
har Frelsesarmeen dokumentert gjennom sine regnskapstall og i klage
til direktoratet. Forslagsstillerne er kritiske når dagens system oppleves
som lite forutsigbart og ressurskrevende, med sent utbetalte tilskudd
som vanskeliggjør forsvarlig planlegging av driften.
Forslagsstillerne vil understreke at Frelsesarmeen har
tatt på seg en betydelig økonomisk risiko ved å drive Gatehospitalet
i Bergen, og har gjort dette i tillit til sterk politisk ryggdekning
og en opplevd garanti om fullfinansiering og forutsigbarhet i økonomien.
Denne forutsigbarheten forsvant da tilskuddet ble flyttet fra direkte støtte
over statsbudsjettet til en konkurransebasert søknadsordning. Slik
ordningen er i dag, får institusjonene ikke vite tildelt beløp før
tidligst i februar måned. I 2024 kom tildelingen 18. februar.
Frelsesarmeen strekker seg langt for å unngå
at pasientene rammes, men organisasjonen har ikke anledning til
å fortsette å dekke underskudd på tiltaket med egne midler. Dersom
det ikke tilføres ytterligere midler utover det som allerede er
tildelt, vil det bli nødvendig å redusere tilbudet ved Gatehospitalet
i Bergen.
Forslagsstillerne mener regjeringen derfor bør
gå inn med en redningspakke som sikrer fullfinansiering av Gatehospitalet
i Bergen for inneværende år, samt etablere en mer bærekraftig og
forutsigbar finansieringsmodell for dette helsetilbudet. Dette er
avgjørende for å ivareta pasientgruppen og sikre at tilbudet kan
videreføres uten reduksjon i kapasitet eller kvalitet.