Bakgrunn
Krigen i Ukraina har gitt viktige lærdommer
om moderne krigføring – særlig betydningen av utholdenhet og volum.
Forsvaret må bli sterkere, raskere og bedre forberedt. Norge må
derfor raskt øke egen våpen- og ammunisjonsproduksjon, slik at vi
og våre allierte har kapasiteten som trengs for å kunne forsvare
oss.
Staten kan bidra til å øke produksjonskapasiteten raskere
ved å stille økonomiske garantier som gir forsvarsindustrien nødvendig
kapital og forutsigbarhet. Slike garantier skal også bidra til at
det blir produsert nok forsvarsmateriell til Norges allierte.
Det rapporteres også om mangel på kritiske innsatsvarer,
særlig innenfor ammunisjonsproduksjon. Det er derfor viktig med
en analyse av om flere av innsatsvarene kan produseres i Norge,
og hvordan det raskest og best kan skje.
I 2025 har den sikkerhetspolitiske situasjonen
forverret seg dramatisk. USAs støtte til Ukraina er ikke lenger
like tydelig, og Russland er militært og diplomatisk på offensiven.
Det er positivt at Stortinget står samlet om en kraftig økning av
Norges støtte til Ukraina i 2025 med 50 mrd. kroner, og at størsteparten
av denne økningen går til militære formål. Høyre har vært i dialog med
ukrainske myndigheter og forsikret seg om at flere produksjonslinjer
for våpen og ammunisjon i Ukraina raskt kan oppskaleres når Norge
stiller med finansiering.
Høyre ønsker å se styrkningen av norsk og ukrainsk forsvarsindustri
i sammenheng og legge til rette for mest mulig samarbeid mellom
to likeverdige partnere. Dette er både i Norges og Ukrainas interesse
og bør skje i tett samarbeid med EU, som nå investerer kraftig i
felleseuropeiske forsvarskapasiteter gjennom initiativet «ReArm
Europe». Et tettere samarbeid mellom Norge og Ukraina vil kunne
skape viktige synergieffekter, der norsk høyteknologi kombineres
med ukrainsk innovasjonsevne, kostnadseffektivitet og volumproduksjon. Sammen
kan Norge og Ukraina bidra til å styrke hele Europas forsvarsevne.
Det er stor politisk enighet om at norsk produksjon av
forsvarsmateriell bør økes, og at norsk og ukrainsk forsvarsindustri
bør samarbeide mer. Likevel er det flere systematiske hindre som
begrenser mulighetene for oppskalering og samarbeid:
-
Helt nødvendige produksjonslinjer
har for liten kapitaltilgang. Norsk forsvarsindustri er verdensledende
på høyteknologi, men mangler i dag kapital til å etablere nye produksjonslinjer
i Norge for ammunisjon, artilleri og rakettmotorer til missiler, selv
om etterspørselen er stor.
-
Manglende forutsigbarhet for industrien.
Myndighetene inngår i for liten grad langsiktige kontrakter og rammeavtaler.
Det gjør det vanskelig for leverandører å anskaffe innsatsvarer,
bygge opp delelager og dermed korte ned produksjonstiden.
-
Langvarige planprosesser og manglende tilgang
på strøm. Strategisk viktige forsvarsbedrifter mangler forutsigbar
tilgang på nok strøm og møter hindre som begrenser deres vekstevne.
Et eksempel på dette er Nammos ønske om økt strømkapasitet til produksjon
på Raufoss. Etter at regjeringen Støre la frem en handlingsplan
for raskere utbygging av nett i april 2023, har Høyre vært tydelige
på at prioritering av beredskapshensyn og forsvarsindustri burde inkluderes,
jf. Innst. 314 S (2022–2023). Høyre har videre foreslått en midlertidig
lovhjemmel for å sikre regjeringen muligheten til å behandle denne typen
samfunnskritiske saker raskere og uten sendrektighet knyttet til
innsigelser under saksbehandlingen, jf. Dokument 8:110 L (2024–2025). Høyre
ønsker også en raskere utbygging av fornybar energi og nett for
å sikre krafttilgangen til norsk næringsliv, inkludert forsvarsindustrien.
-
Dårlige rammevilkår for norsk-ukrainsk
næringssamarbeid. Norske forsvarsbedrifter etterlyser hjelp til
å navigere i regelverk og byråkrati i Ukraina, og risikoavlastning
som gjør at de kan satse og investere i et land i krig.
Høyre mener at Forsvaret må bli raskere,
sterkere og bedre forberedt. Da er det helt nødvendig å fjerne barrierer
som hindrer oppskaleringen av våpen- og ammunisjonsproduksjonen
i Norge og begrenser samarbeidet mellom norsk og ukrainsk forsvarsindustri.