Bakgrunn
Altfor mange blir utsatt for vold i nære relasjoner. Særlig
kvinner og barn er utsatt for dette. Kampen mot vold i nære relasjoner
er en viktig frihetskamp for forslagsstilerne. Én av ti kvinner
har opplevd alvorlig vold fra en partner. Vold ødelegger menneskers
liv, og vold og dårlige oppvekstforhold gir dårligere helse og høyere
risiko for å bli rekruttert inn i annen kriminalitet.
Ifølge Menon Economics (2023) forårsaker vold
utgifter for 92,7 mrd. kroner. Vold i nære relasjoner er et forvarsel
på det mest alvorlige utfallet.
Den nasjonale drapsoversikten for 2024 (Politiet 23.01.25.
Nasjonal drapsoversikt for 2024) viser det høyeste antallet drap
i nære relasjoner de siste ti årene. Av 37 ofre ble 24 drept av
noen de hadde en nær relasjon til. I 2024 var 21 ofre kvinner, og
med det var 2024 det året i den siste tiårsperioden med den høyeste
andelen kvinnelige drapsofre, hvor nesten 6 av 10 drepte var kvinner.
I 2024 registrerte politiet 3 545 meldinger
om vold i nære relasjoner. Det utgjør en økning på nesten 13 prosent
sammenlignet med året før. Ifølge politiet er det en økning i nesten
alle politidistrikt (Politidirektoratet 06.03.25. Pressemelding:
Vold i nære relasjoner er en vedvarende samfunnsutfordring).
Samtidig som antall saker om vold i nære relasjoner går
opp, går oppklaringsprosenten ned. Oppklaringsprosenten pr. 2. tertial
2024 er på 24,4 prosent (Politidirektoratet: Politiets 2. tertialrapport
2024).
Forslagsstillerne mener disse tallene viser
at innsatsen mot vold i nære relasjoner må trappes opp. Forslagsstillerne
mener det trengs en forsterket innsats for å forebygge vold i nære
relasjoner, og for å etterforske og stille voldsutøvere til ansvar.
Forslagsstillerne mener det er nødvendig å beskytte ofrene for kriminalitet
bedre. Hensynet til ofrene skal veie tyngre.
Forebygging av vold i nære relasjoner må starte
tidlig. God oppfølging av familier gjennom helsestasjon, barnevern,
barnehage og skole er viktig. Forslagsstillerne mener at alle kommuner
bør ha en handlingsplan mot vold i nære relasjoner.
Politiets kapasitet til å etterforske saker
om vold i nære relasjoner må opp. De siste årene har antall politifolk
i politidistriktene blitt redusert, samtidig som kriminaliteten
har økt. Forslagsstillerne viser til Høyres alternative statsbudsjett,
hvor det foreslås en kraftig styrking av politiet, og viser særlig
til Høyres forslag om å styrke påtalekapasiteten for å øke bruken
av omvendt voldsalarm.
RISK (risikoanalyse og kriminalitetsforebygging
av vold i nære relasjoner) er et viktig prosjekt for å forebygge
vold i nære relasjoner. Forslagsstillerne mener RISK-enheter må
etableres i alle politidistrikter.
Forslagsstillerne mener det er nødvendig å plassere ansvaret
for å bære voldsalarm på voldsutøveren. Selv om Stortinget har vedtatt
nødvendige lovendringer, og bruken av omvendt voldsalarm går opp,
er det ikke tilstrekkelig. Omvendt voldsalarm bør være hovedregelen.
Dette kan også innebære at voldsutøvere må flytte fra sine nærområder.
Det vil være et inngripende tiltak, men forslagsstillerne mener
det er voldsutøveren som bør leve med inngripende tiltak, ikke offeret.
Kontaktforbud er et forbud mot å oppholde seg
et sted eller mot å ha kontakt med bestemte personer. Kontaktforbud
kan fastsettes for inntil fem år eller for alltid. Forslagsstillerne
mener at flere eksempler den siste tiden viser at terskelen for
evigvarende besøks- og kontaktforbud er for lav. Forslagsstillerne mener
at terskelen bør senkes for å ivareta hensynet til offeret. Personer
som blir dømt for vold i nære relasjoner eller andre alvorlige voldshandlinger,
skal som hovedregel ilegges evigvarende kontaktforbud mot voldsoffer
og relevante pårørende.
Personer som har blitt utsatt for vold, og deres
pårørende skal ikke trenge å se seg over skulderen i frykt for å møte
voldsutøveren på butikken. Kriminalomsorgen varsler ofte ved løslatelse
og permisjoner, men det trengs klare rutiner for varsling slik at
det ikke blir ulik praktisering i ulike deler av landet, selv for
saker med lik alvorlighetsgrad. Det må etableres rutiner for automatisk
varsling til etterlatte og ofre ved løslatelse og permisjoner.
Forslagsstillerne har merket seg at regjeringen
har sendt på høring et forslag om å endre regelverket slik at det
blir innført varslingsplikt der domfelte har overtrådt lovbrudd
med strafferamme på fengsel inntil 6 år eller høyere mot den personlige
frihet og fred, voldslovbrudd og seksuallovbrudd, med mindre det
foreligger fare for domfeltes liv eller helse. For øvrige lovbrudd
videreføres gjeldende rett, der varslingsplikten beror på en skjønnsmessig
vurdering av om visse vilkår er oppfylt. Det foreslås også å utvide
området for varsling i forhold til gjeldende rett. Forslaget har
høringsfrist 1. april 2025.
Forslagsstillerne mener regjeringen raskt må
komme til Stortinget med et lovforslag, og at det i lovforslaget
må legges til grunn at kriminalomsorgen også har plikt til å varsle
om korte permisjoner.