Bakgrunn
Statnett ble etablert i 1992 som et statsforetak
og opererer i stor grad selvstendig ut fra blant annet bedriftsøkonomiske
prinsipper. Statnett eier sentralnettet, det vil si de største kraftkablene
som fører strøm mellom landsdelene, og er et såkalt kategori 2-selskap,
det vil si et selskap som er statlig eid på grunn av sine viktige samfunnsoppgaver
og sitt monopol. Statens overordnede mål for kategori 2-selskaper
er bærekraftig og mest mulig effektiv oppnåelse av sektorpolitiske
mål. Dette har vært en modell som fungerte da Norge hadde et relativt
stabilt kraftbehov samtidig som det ikke var betydelige utfordringer
knyttet til sikkerhet og kontroll. Denne situasjonen er imidlertid
nå betydelig endret på flere måter.
På den ene siden innebærer omstillingen av samfunnet
i retning lavutslipp behov for betydelig mer kraft og mer fleksibel
fremføring av denne kraften, ikke minst som følge av introduksjonen
av mer ustabil vind- og solkraft i den norske kraftmiksen. På den
andre siden er kraftsystemets betydning som kritisk infrastruktur
blitt viktigere som følge av den teknologiske utviklingen, digitalisering,
elektrifisering, en mer krevende sikkerhetspolitisk situasjon og
økt bruk av såkalte hybride virkemidler i krig og konflikt.
Begge disse forholdene tilsier at man bør endre
Statnetts organisering. Ved å omgjøre Statnett til et direktorat
underlagt Energidepartementet kan staten sikre bedre kontroll over
investeringer, prioriteringer og sikkerhet knyttet til strømnettet.
Et annet viktig hensyn er å sikre at forvaltningen
av sentralnettet er et politisk ansvar under folkevalgt kontroll.
Gjennom en organisering som direktorat vil man få bedre folkevalgt
styring over Statnett, og derigjennom sikre bedre demokratisk forankring
for denne svært viktige infrastrukturen for alle som bor i Norge.
En omorganisering vil gi større handlingsrom
til å gjøre riktige prioriteringer med tanke på trygg, stabil og rimelig
kraftforsyning til folk og næringsliv i hele Norge. Et direktorat
vil være i stand til å handle mer helhetlig og i tråd med nasjonale
norske interesser. Vannkraften, og infrastrukturen knyttet til den,
er det norske folks felles arvesølv. Dette må reflekteres i hvordan
blant annet strømnettet forvaltes og organiseres. Det nye direktoratet
må gis mandat til å handle i tråd med interessene til fellesskapet
og vanlige folk i hele Norge, altså optimalisere samfunnsnytten
for landets innbyggere.
Strømnettet, og spesielt sentralnettet, er noe
av det mest samfunnskritiske av all infrastruktur i Norge. Det sikrer
strømforsyning til husholdninger, næringsliv og offentlig sektor,
og er selve ryggraden i et velfungerende samfunn – både i fred og
krig.
Erfaringene fra Russlands angrepskrig på Ukraina viser
hvordan det å ta ut strøm- og energiforsyning kan brukes som et
våpen i krig og konflikt på både kort og lang sikt. Samtidig er
Norge et mer teknologisk avansert samfunn enn Ukraina, og svært
mye i Norge er avhengig av strøm. Som følge av omleggingen av norsk
økonomi i retning lavutslipp vil kraftsystemets samfunnskritiske rolle
øke ytterligere, for eksempel ved at transport og industri i større
grad enn tidligere vil være avhengig av strømnettet. I tillegg innebærer
digitaliseringen at datatjenester, som krever strøm for å fungere,
vil bli stadig viktigere for at samfunnet skal fungere. Å sikre
trygg og stabil kraftforsyning har alltid vært viktig, men er enda viktigere
nå enn tidligere.
I dag finansieres sentralnettet gjennom nettleien, som
belastes forbrukerne direkte. Dette er en ordning som er godt tilpasset
oppfatningen på 1990-tallet om at strømnettet var ferdig utbygd.
Denne modellen har imidlertid flere svakheter i møte med dagens
behov for økte investeringer i nettinfrastruktur.
En av hovedutfordringene med dagens modell er
at kostnadene for utbygging og vedlikehold av sentralnettet ikke
nødvendigvis fordeles rettferdig ut fra hvem som har nytten av tiltaket,
men fordeles på alle landets nettkunder. Siden det forventes store
investeringer i strømnettet fremover, kan det være tale om store
kostnader som vil legges på den enkelte strømkunde, både private
husholdninger og bedrifter. Dette kan ramme lavinntektsgrupper,
husholdninger med høyt energibehov og småbedrifter uforholdsmessig
hardt.
Strøm er en nødvendig vare, og høye nettleiekostnader
bidrar til å øke forskjellene i samfunnet. Å finansiere sentralnettet
over statsbudsjettet kan bidra til å fordele kostnadene mer rettferdig
ved at de dekkes gjennom et progressivt skattesystem der de med
høyest inntekt betaler mest. I tillegg kommer da prosjektene inn under
det omfattende kontrollapparatet som gjelder statsbudsjettet, noe
som kan motvirke feil- og overinvesteringer. Det er derfor riktig
at regjeringen nå vurderer en omlegging der finansieringen av sentralnettet helt
eller delvis skjer via statsbudsjettet.
Kontraheringsplikten, som pålegger nettselskapene
å tilknytte alle som ønsker strøm, har vært et viktig prinsipp for
å sikre bred tilgang til elektrisitet. Men i en situasjon der det
forventes ubalanse mellom etterspørsel og tilbud av energi, er det
ikke gitt at det er i samfunnets interesse å fortsette med å tillate
at hvem som helst får tilgang til landets felles kraftressurser.
For eksempel vil virksomhet som skaper lite verdier for samfunnet, men
bruker mye strøm, kunne få sterke insentiver til å etablere seg
i Norge dersom Norge lykkes med å få en langt lavere kraftpris enn
andre land. Med mindre det innføres begrensninger i kontraheringsplikten,
er det vanskelig å se for seg at man kan oppnå lave og forutsigbare
strømpriser over tid.
Regjeringen bør derfor gjøre endringer i kontraheringsplikten
for å sikre at den ikke fører til høyere kraftpriser. Når kostnadene
og ulempene for øvrige strømkunder langt overstiger den samfunnsøkonomiske
gevinsten, bør kontraheringsplikten ikke automatisk gjelde. Det
bør derfor utredes endringer i denne. En mer differensiert tilnærming
til kontraheringsplikten kan bidra til å sikre at samfunnets ressurser
brukes på en bærekraftig og rettferdig måte.
Norge har fremover behov for rimelig, trygg
og stabil strøm til folk og næringsliv. Det er nødvendig å ta grep
for å sikre nasjonal kontroll med kraften, lavere strømpriser og
bedre samfunnstrygghet.