Bakgrunn
Forslagsstillerne mener at ren og rimelig kraft
skal være et konkurransefortrinn for Norge og et gode for norske
husholdninger. For å styrke Norges konkurransekraft og gi næringslivet
og industrien flere bein å stå på i årene fremover trenger vi mer
ren energi til konkurransedyktige priser og raskere utbygging av
nettet. Mer kraft, raskere nettutbygging og bedre utnyttelse av energi
og nettet er på sikt det aller viktigste for å sikre et kraftoverskudd
og lave strømpriser for forbrukere og næringsliv.
Forslagsstillerne vil understreke at Norges
vassdrags- og energidirektorat (NVE) har et viktig samfunnsoppdrag
i en tid med rask energi- og klimaomstilling. NVE har fire hovedmål
de skal oppnå, herunder forvaltning av vassdragene, fremme effektiv
produksjon og bruk av energi, fremme sikker kraftforsyning og å
bedre evnen til å håndtere flom- og skredrisiko. Forslagsstillerne
viser til Finansdepartementets svar på Høyres spørsmål i forbindelse
med behandling av Prop. 1 S (2024–2025), der det fremgår at de siste
årenes økte bevilgninger til NVE har bidratt til en betydelig økning
i antall ansatte i NVE, men at resultatene i form av konsesjoner
for ny kraftproduksjon lar vente på seg. Ansatte i NVE som arbeider
med konsesjonssaker for kraft, har de siste årene gått fra 16 til
17, mens etaten har blitt tilført 110 nye stillinger. Samtidig tar
arbeidet med konsesjonssaker for nett opp stor arbeidskapasitet
hos både NVE og Statnett.
Det er kun gitt konsesjon til 0,45 TWh ny kraftproduksjon
i Norge siden regjeringen Støre tiltrådte i 2021, og ifølge NVEs
egne analyser vil det heller ikke komme store nye kraftutbygginger
frem mot 2030. Til sammenlikning ble det gitt konsesjon til 16 TWh
under regjeringen Solberg. En oversikt fra Thema i en rapport fra
2022 viser at konsesjonsbehandling for vannkraft, vindkraft og storskala
solkraft tar minst 4–5 år. Legger man til utredningstid og byggetid,
tar det 6–12 år å få på plass ny kraft. Selv om forslagsstillerne
mener det er gevinster å hente i en riktigere prioritering av personell
og bedre organisering innenfor energimyndighetene, er det samtidig
nødvendig å vurdere mer grunnleggende endringer i konsesjonsprosessen.
Representanter fra Høyre har tidligere fremmet forslag
på Stortinget om både hurtigspor med parallelbehandling i konsesjonsprosesser
og om å innføre tidsfrister i konsesjonsbehandlingen. Selv om Stortinget
har anmodet regjeringen om å benytte seg av hurtigspor, synes det
ikke å ha materialisert seg i form av lavere saksbehandlingstider
eller mer effektiv konsesjonsbehandling. Mange aktører formidler
at det tar lang tid å få tildelt en saksbehandler, og at konsesjonstiden
reduserer forutsigbarheten og lønnsomheten i konkrete kraftprosjekt.
I sammenlignbare land i Europa er det innført
nye EU-lovverk med krav om hurtigere konsesjonsprosesser og det
arbeides systematisk med å få ned saksbehandlingstiden. I Sverige
ble det eksempelvis bygget og installert 120 MW i nye solparker
i 2023, mens Norge ga konsesjon for og bygget 7 MW.
Forslagsstillerne viser videre til at Høyre
har foreslått å etablere en kartfestet oversikt over grå arealer,
det vil si arealer som er nedbygd tidligere, eller sterkt endrede
områder som ikke lenger er i aktiv eller samfunnsnyttig bruk. Forslagsstillerne
mener en nasjonal kartfestet oversikt vil gjøre det lettere å finne
områder som er egnet for kraftproduksjon med lavere konfliktnivå,
og at det muliggjør et løp med raskere konsesjonsbehandling.
Forslagsstillerne viser til at kommunene har
fått økt ansvar og beslutningsmyndighet over kraftutbygging de siste
årene. Det er mange kommuner som etterspør beslutningsstøtte til
å utarbeide kraftplaner og støtte oppunder kommunenes prosesser
og planarbeid i forbindelse med ny kraftutbygging. Forslagsstillerne foreslår
derfor å etablere en ordning med et nasjonalt kompetansesenter for
kraft der kommunene kan få bistand. Den eksakte innretningen må
utredes nærmere. En løsning kan være en nasjonal støttefunksjon
inspirert av den danske modellen NEKST. I Norge kan man se for seg
at NVE, Miljødirektoratet og andre relevante objektive kompetansemiljøer
utgjør en lignende støttefunksjon. Forslagsstillerne mener det vil
være naturlig å etablere en slik støttefunksjon i arbeidet med å
redusere den totale saksbehandlingstiden for å få etablert ny kraftproduksjon.
Forslagsstillerne mener konsesjonstiden for
ny kraftproduksjon og nett er for lang. Forslagsstillerne ønsker
derfor en større reform av konsesjonssystemet, der konsesjonsbehandlingen
effektiviseres uten at det går på bekostning av grundighet i konsesjonsbehandlingen,
gode miljøundersøkelser og medvirkning.
Forslagsstillerne har flere forslag som regjeringen bør
vurdere i en slik reform, herunder:
-
Tiltak som bør fritas
fra konsesjon etter energi- og vassdragslovgivningen, for eksempel
energitiltak på grått areal, endringer eller utvidelser som skal
gjennomføres på eksisterende nettanlegg og som i liten grad berører
naboer, mindre solkraft- og nærvindprosjekt m.m.
-
Behov for å etablere et nasjonalt kompetansesenter for
kraft som kan bistå kommunene med å utarbeide kraftplaner og støtte
prosesser og planbehandling i kommunene.
-
Økt brukt av hurtigspor, for eksempel kan
mindre kontroversielle linjesaker også omfattes, og ikke bare transformatorstasjoner.
-
Økt politisk prioritering av avklaringer
av klager og innsigelser i Energidepartementet.
-
Innføre tidsfrister for konsesjonsbehandlingen sammen
med omforente fremdriftsplaner. Det må være en tydelig prioritering
av saker, rask tildeling av saksbehandling og frister for trinnene
i konsesjonsprosessen.
-
Innføre føringer i tildelingsbrevet til
NVE om at saksbehandlingstiden skal bli kortere, og at NVE skal
rapportere spesifikt om saksbehandlingstid.
-
Raskere digitalisering av konsesjonsprosessene.
-
Bedre veiledning fra NVE til utviklere,
planmyndigheter, kommuner og andre berørte parter.
-
En større samordning av tillatelser etter
ulike sektorlovgivninger, blant annet fra etater som Mattilsynet,
Luftfartstilsynet, Mineraldirektoratet og Miljødirektoratet.
-
Vurdere ytterligere styrking av saksbehandlerkapasiteten
i NVE og Energidepartementet.
-
Tydelige styringssignaler til etater og
direktoratet om at fornybar energi er en vesentlig samfunnsinteresse
som må vektes tungt i arealpolitikk.
-
At det tydeliggjøres i de statlige planretningslinjene at
hensynet til fornybar energi er en vesentlig samfunnsinteresse,
og at kommunene må legge til rette for mer energi.
-
Implementering av Fornybardirektivet fra
2018 så raskt som mulig.
-
Ta i bruk parallell behandling i større
grad og redusere tiden saker ligger i ro mellom ulike saksbehandlere
og instanser.