Bakgrunn
Barnehage er i dag et rettighetsfestet, offentlig velferdstilbud,
på linje med en rekke andre velferdstjenester. Slik har det ikke
alltid vært, og det preger i noen henseender fortsatt den privateide
delen av sektoren og er ufordelaktig for familier med barn i private
barnehager.
Den 29. oktober 2024 kunne NRK fortelle om en
familie i Åsgårdstrand i Vestfold som opplevde at den private barnehagen
hvor familiens 2-åring hadde plass, sa opp plassen uten forvarsel.
Den eneste kjente foranledningen var at barnets far, på vegne av
en gruppe foreldre, hadde stilt spørsmål ved barnehagens økonomiske disposisjoner.
Dette ble fra barnehageeiers side anført som «mistillit» og «samarbeidsproblemer»
og dermed grunnlag for oppsigelse av plassen.
Etter å ha klaget på vedtaket og fått avslag
fra eier henvendte familien seg til barnehagemyndigheten i kommunen.
Denne beklaget på sin side at de ikke hadde noen rolle eller myndighet
til å gripe inn i saken, annet enn å tilby barnet plass i en annen
barnehage. Kommunen anførte videre at avtalen om barnehageplass mellom
foreldre og en privat barnehage er å anse som en privatrettslig
kontrakt, regulert av kontraktsretten. Foreldrene til 2-åringen
stod altså alene, med søksmål mot den private barnehagen som eneste
mulighet til å få beholde plassen i den aktuelle barnehagen.
I etterkant av at NRK publiserte saken, har
responsen tydet på at denne saken er mindre sjelden enn den først
så ut til. Flere foreldre har i sosiale medier fortalt om lignende
opplevelser med private barnehager, og at også de er blitt møtt
med henvisningen til at forholdet mellom dem og barnehagen er en
«privatrettslig kontrakt». Dette er åpenbart urimelig, og det er
en stor belastning for den enkelte familie. En eventuell rettssak
utgjør også en økonomisk risiko, som bare kan tas av familier med
store økonomiske muskler.
Barnehagelovutvalget påpekte allerede i 2012
hvor problematisk dette er (NOU 2012:1):
«Mangler ved barnehagetilbudet kan rett
nok i enkelte tilfeller gjøres gjeldende av foreldrene som en mangel
ved barnehageeierens oppfyllelse av et inngått kontraktsforhold.
(...) Oppfyllelse av barnehagelovens regler om formål, innhold,
bemanning osv. antas sjelden å være en del av kontraktsforholdet.
Videre vil det ofte være krevende for foreldrene å skulle ivareta
sine rettigheter etter sivilprosessuelle skritt, som i verste fall kan
medføre en domstolsbehandling med store omkostninger. I en rettslig
tvist om et barnehagetilbud er i samsvar med lov eller avtale, vil
foreldrene ofte være amatører og barnehageeieren gjerne en profesjonell part.
Etter utvalgets vurdering er det derfor nødvendig at barnehageloven
legger til rette for at foreldrene, innenfor en offentlig ramme,
kan få vurdert og avgjort hvorvidt deler av et barnehagetilbud er
i samsvar med loven.»
Aller viktigst er likevel det prinsipielle:
Foreldre til barn i private barnehager har en svakere posisjon overfor
barnehagen enn foreldre til barn i kommunale barnehager. Det er
svært uheldig med tanke på samarbeid og mulighetene for å ta opp
vanskelige forhold, slik Åsgårdstrand-saken med all tydelighet viser.
Dette skjerpes ytterligere av at parten som rammes hardest ved en
oppsigelse, ikke er foreldrene, det er barnet.
At private barnehager ensidig kan velge å si
opp plassen til enkeltbarn, gjenspeiler ikke den statusen barnehage
har i velferdsstaten i dag, som et rettighetsfestet tilbud som det
offentlige har ansvaret for. Staten står for det regulatoriske rammeverket,
og kommunene er fag- og kontrollmyndighet. Myndighetenes ansvar
er befestet i barnehageloven med tilhørende forskrifter, og ansvaret
for innhold og faglig forsvarlighet er hjemlet i rammeplanen for
barnehagene. Barnekonvensjonen gir barnehagene og barnehagemyndighet
overordnede forpliktelser til å handle til barnets beste. Forvaltningsloven
gir føringer for saksbehandling og regulerer relasjonen til foreldrene
i de aktuelle saksgangene. Dette regulatoriske rammeverket har i
all hovedsak kommet til i etterkant av at Norge fikk full barnehagedekning
og man innførte rett til barnehageplass. Forestillingen om at det
innenfor dette rammeverket skal finnes et privatrettslig rom der
foreldre er helt overlatt til seg selv, synes som en historisk rest
fra en svunnen tid.
Private barnehager har fortsatt et stort mulighetsrom
til å styre opptak og faglige prioriteringer etter egne vedtekter.
Gitt den politiske og regulatoriske konteksten er det likevel helt
urimelig at dette skal omfatte oppsigelsen av enkeltplasser, uten
at barnas foresatte har andre rettigheter, og uten at barnehagemyndigheten
har andre verktøy.