Bakgrunn
Mennesker med rusmiddelavhengighet har ofte
en kompleks helsetilstand med både psykiske og somatiske utfordringer.
De har behov for et tilpasset behandlingstilbud som tar hensyn til
deres individuelle situasjon. Forslagsstillerne er bekymret for
at det nå er en fare for at mange pasienter med disse utfordringene ikke
lenger vil få den hjelpen de trenger.
Helse Sør-Øst RHF (HSØ) har gjennomført en anskaffelsesprosess
for behandlingstilbud innen tverrfaglig spesialisert rusbehandling
(TSB), som først ble forbeholdt ideelle aktører, men deretter trukket
og lagt ut på nytt med åpning for kommersielle aktører.
Regjeringen har varslet en forebyggings- og
behandlingsreform med fokus på å styrke behandlingstilbudet. Dette
er et viktig mål som forslagsstillerne støtter. Samtidig er forslagsstillerne
bekymret for at regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025
og manglende politiske signaler i anbudsprosessen i Helse Sør-Øst RHF
nå fører til en storstilt nedbygging av behandlingsplasser.
Anbudsprosessen til Helse Sør-Øst RHF fører
til at unike behandlingstilbud og viktige kompetansemiljøer forsvinner,
noe som vil få dramatiske konsekvenser for rusfeltet i Norges største
helseregion. Rusfeltet trenger forutsigbare og tilstrekkelige politiske
rammebetingelser som følges opp av departement og regionale helseforetak.
Forslagsstillerne er bekymret for at dette ikke har blitt ivaretatt
i denne anbudsprosessen, og at man nå mister enda mer mangfold i
rusbehandlingen.
Forslagsstillerne mener det er problematisk
at anbudsprosessen nå er gjenåpnet uten at det legges til flere behandlingsplasser.
Når det ikke blir flere døgnbehandlingsplasser, vil dette i realiteten
ikke gi et godt resultat for rusfeltet – tvert imot vil det fortsatt
være et kaos som kan få alvorlige konsekvenser for både pasientene
og helsevesenet. Når plasser forsvinner, kan det være for sent å
bygge nye spesialiserte miljøer, og folk risikerer å falle utenfor.
Faren ved at anbudsprosessen er gjenåpnet uten åpning for flere
døgnbehandlingsplasser, er ikke bare at det er ideelle aktører som
kan tape, men også at kommersielle aktører kan dumpe prisen for
å vinne anbudet, ettersom pris fortsatt har høyest vekt i vurderingen.
Dette vil kunne føre til en ytterligere forverring av tilbudet,
da laveste pris ikke nødvendigvis gir best kvalitet på tjenestene.
Tall fra Folkehelseinstituttet (FHI) viser at
andelen døgnplasser i private institusjoner synker, mens andelen
polikliniske kontakter øker. Hvis ikke de små og store ideelle aktørene
med sin brede og langvarige oppbygging av kompetanse og gode resultater
brukes, er det et stort tap for de enkeltmenneskene det gjelder,
men også for samfunnet som helhet. Det er derfor essensielt å sikre
forutsigbare og tilstrekkelige rammebetingelser for rusfeltet. Dette
inkluderer å gi tydelige signaler til helseforetakene om å prioritere
rusbehandling og samarbeide med ideelle aktører.
Anbudsprosessene må fremme kvalitet og mangfold
i behandlingstilbudet. En ensidig vektlegging av pris kan føre til
at viktige tilbud forsvinner. Anbudsrunden i Helse Sør-Øst gir grunn
til bekymring når kvalitet kun vektes 40 prosent mot pris, som vektes
60 prosent. Konsekvensene av dette er en fortsatt nedbygging av
behandlingsplasser, noe som er kritisk for mennesker som prøver
å bli rusfrie. Det er en uavklart situasjon for mange aktører, men
selv om anbudsprosessen er gjenåpnet, innser mange institusjoner
at de står i fare for å måtte legges ned. Flere av disse tilbyr
behandling til spesielt sårbare pasienter, uten at det finnes likeverdige
tilbud i det offentlige. Tid, tillit og relasjonsbygging er avgjørende
for mange som ønsker å bli rusfrie.
Forslagsstillerne mener det er viktig å sikre
et likeverdig og mangfoldig behandlingstilbud, og er bekymret for
at regjeringens forslag til statsbudsjett og anbudsprosessen i Helse
Sør-Øst RHF ikke bidrar til dette.
Det er et økende behov for flere døgnbehandlingsplasser
innen TSB for å kunne tilby rask og tilgjengelig hjelp til de som
trenger det mest. For å sikre varig bedring er integrert ettervern
avgjørende for å støtte personer i overgangen fra behandling til
et selvstendig liv. Kjønnsdelt behandling kan være et viktig tiltak
for å tilpasse tilbudet til ulike behov, spesielt med tanke på de ulike
utfordringene menn og kvinner kan stå overfor i rusbehandling. Forslagsstillerne
mener videre at kvalitet på behandlingen bør prioriteres over kostnad,
da det er viktig å tilby et solid behandlingsgrunnlag for å redusere
risikoen for tilbakefall. Et mangfold i behandlingstilbudet, med
både små og store institusjoner, gir rom for mer individuelle løsninger,
mens god geografisk spredning sikrer at folk får tilgang til nødvendige
tjenester uavhengig av hvor de bor. Dette vil bidra til en mer helhetlig
og tilgjengelig rusomsorg i Norge.
Forslagsstillerne mener det trengs en grundig
vurdering av anbudsprosessene. En forlengelse av eksisterende avtaler
vil gi nødvendig tid til å gjennomføre en utfyllende anbudsrunde
som ivaretar disse hensynene. En tilleggsanskaffelse på minst 150
plasser vil sikre at viktige behandlingsplasser opprettholdes, og
at sårbare grupper får den hjelpen de trenger.