Bakgrunn
Telenor og Telia har annonsert at 2G-nettet
i Norge vil bli stengt innen utgangen av 2025. 2G-nettet brukes
i dag til en rekke viktige funksjoner, som alarmsystemer, flomvarsler
og bilnødanropssystemer (eCall). Sistnevnte er pålagt for nye biler
i EU og EØS. Det uttrykkes bekymring innenfor flere sektorer for
at viktige systemer som fortsatt avhenger av 2G, ikke vil være klare for
overgangen til 4G og 5G i tide. Dette kan skape en uholdbar situasjon
for både husholdninger og næringsdrivende.
Mange kommuner og bedrifter har varslet om mangelfull
informasjon om hvilke funksjoner som er avhengige av 2G. Det er
også uklart hva den eksakte tidsplanen for avviklingen vil være.
I eldreomsorgen er det eksempelvis i stor grad 2G som benyttes til
trygghetsalarmer. Dette er derfor et spørsmål som har viktige trygghetsaspekter.
I landbruket er det også bekymring for hva dette vil ha av betydning
for alarmsystemer.
Det er videre en utfordring at kriminelle kan
utnytte sårbarheter i alarmsystemer som ikke er oppgradert til 4G
eller 5G.
I Sverige har Telia valgt å utsette nedstengingen
av 2G-nettet fra 2025 til 2027. Både Danmark og Finland planlegger
å stenge 2G-nettet på et enda senere tidspunkt. I Norge har blant
andre Bilimportørenes Landsforening (BIL), Norges Automobil-Forbund
(NAF) og Kongelig Norsk Automobilklubb (KNA) uttrykt bekymring for
at forbrukere ikke er klare for overgangen fra 2G til 4G og 5G innen
utgangen av 2025.
Forslagsstillerne er bekymret for hvilke følger
det vil få å stenge 2G-nettet allerede i 2025. Det er ikke holdbart
at man i Norge skal stenge dette nettet lenge før nabolandene. I
tillegg bør både trygghets- og beredskapsspørsmål kartlegges bedre
før en nedstenging skjer.