Bakgrunn
Om lag 4,5 millioner mennesker i Norge får drikkevannet
sitt fra kommunale vannforsyninger. Det er et stort vedlikeholdsetterslep
på vann- og avløpsnettet over hele landet, og Norsk Vann beregnet
i 2021 at det ville være et samlet investeringsbehov i perioden
2021 til 2040 på 332 mrd. kroner. Med dagens regelverk vil kostnadene
for de økte utgiftene ved å oppgradere vann- og avløpsnett bli belastet
innbyggerne direkte gjennom de kommunale gebyrene. Dette vil få
konsekvenser for husholdningene i en periode som allerede preges
av økte levekostnader.
Organisasjonen Huseierne legger hvert år frem
bokostnadsindeksen, som viser hvor store bokostnader husholdninger
har og hvordan det har utviklet seg over tid. I 2023 økte bokostnadene
med 25 pst. på landsbasis, og i 2024 har de hittil økt med 12 pst.
Totalt har bokostnadene doblet seg siden 2017. Forslagsstillerne
mener derfor at det er viktig å prioritere tiltak som vil få ned bokostnadene
for husholdningene.
«Mulighetsstudie for VA-sektoren med samfunnsøkonomiske
analyser», som ble utarbeidet av Oslo Economics, COWI og Kinei våren
2022, viser at samarbeid mellom kommuner kan gi mer effektive tjenester
per gebyrkrone. Likevel var det i 2020 279 kommuner som ikke samarbeidet
med andre. Mindre kommuner har ofte høyere gebyrer, og rapporten
anbefaler en mer effektiv organisering for å lette byrden på innbyggerne. Derfor
mener forslagsstillerne at regjeringen må utrede incentivordninger
som legger til rette for økt samarbeid.
Renseanlegg er store investeringer som blir
fordelt over mange år. I 2021 økte regjeringen Solberg avskrivningstiden
for renseanlegg fra 20 til 40 år. Det å ha lengre avskrivningstid
vil gi lavere årlige kostnader for innbyggerne, men samtidig er
det viktig å ha med seg at rentekostnadene for investeringen totalt
sett blir større. Forslagsstillerne mener likevel at det å forlenge
avskrivningstiden er et tiltak som vil bidra til riktigere gebyrer over
tid. Lengre avskrivningstid vil være i tråd med generasjonsprinsippet.
Investeringene som kommunene må gjøre innenfor
dette området, er store, og dersom alt skal finansieres med selvkost,
vil det bli meget store kostnader for den enkelte husholdning. Det
er derfor et behov for å gjennomgå alle delene av selvkostprinsippet
som finansieringsmodell for vann- og avløpssektoren.
Det er kalkylerenten som legges til grunn for
å beregne selvkost. Kalkylerenten er lik årets gjennomsnittlige
femårige swaprente med et tillegg på 0,5 prosentpoeng. Kommunene
har per i dag ikke mulighet til å velge om de vil legge kalkylerenten
eller den reelle renten på lån til investeringer i selvkostområdet
til grunn når de budsjetterer for investeringene. Dersom det blir
et avvik mellom faktisk rente og kalkylerente, skal det med dagens
forskrift ikke avregnes mot selvkostfondet, men benyttes i kommunens
øvrige drift. Dersom kommunene får mulighet til å velge mellom kalkylerente
og vanlig bankrente, kan kommunene velge det som gir de beste rentebetingelsene
og lavere gebyr for innbyggerne. Denne valgmuligheten kan også gi
kommunene insentiver til å gjennomføre investeringer innenfor selvkostområdet
som reduserer klimagassutslippene og/eller energiforbruket. Dette
er investeringer som kan gi kommunene tilgang på grønne lån med
lavere rente og som konsekvens gi innbyggerne lavere gebyr.
I tillegg til lavere gebyrer bør gebyrene være
jevne over tid. Det er flere tiltak som påvirker dette. Ett av disse
er hvordan selvkostfondet kan brukes. Med dagens regelverk må overskudd
eller underskudd fra et år dekkes inn over fem år. Det å endre regelverket
til å gjøre perioden hvor underskudd må dekkes og overskudd må brukes,
mer fleksibel, vil kunne forhindre store hopp i gebyrene fra ett
år til det neste.
Det er store lekkasjer på vannledningene over
store deler av landet. Beregnet prosentvis lekkasje fra vannforsyningssystemene
i Norge var på anslagsvis 29 pst. i 2022 ifølge Folkehelseinstituttets
rapportering av data for vannforsyningssystemer i Norge for 2022.
Lekkasjeandelen varierer mellom kommunene. Prosentvis lekkasjeandel
varierer i nevnte rapport fra 25 pst. i Mattilsynets region midt
(Trøndelag og Møre og Romsdal) til 32 pst. i region nord og region
øst. Vannledningene ligger ofte i samme grøft som avløpsledningene,
og det betyr at risikoen for krysskontaminasjon, som kan påvirke
både helse og miljø, er stor. I Nasjonale mål for vann og helse
med gjennomføringsplan - Målsettinger og tiltak under Protokollen
for vann og helse er det satt som mål at gjennomsnittlig lekkasje
av drikkevann skal være under 25 pst. innen 2033.
Klimaendringer fører med seg utfordringer med både
flom og overvann.
Overvannsutvalget anslo at de totale skadekostnadene
for overvann ligger mellom 1,6 til 3,6 mrd. kroner per år. Utvalget
pekte på at disse kostnadene er forventet å øke til 45 til 100 mrd.
kroner i løpet av de neste 40 årene. Utvalget mente at det er behov
for at kommunene klimatilpasser sine kommuneplaner, reguleringsplaner
og overvannssystemer for å forebygge skadevirkninger som følge av
overvann, dersom de skal få ned de forventede fremtidige kostnadene.
Det å ta igjen vedlikeholdsetterslepet fordrer
at kommunene prioriterer denne investeringen. Tall fra Statistisk
sentralbyrå (SSB) viser at fornyelsen av vannledningsnettet varierer
fra år til år, men over tid er meget lav. I treårsperioden 2021–2023
er den gjennomsnittlige fornyelsesgraden 0,6 pst., noe ned fra 0,7
som var gjennomsnitts fornyelsesgraden for de tre foregående årene 2019–2021.
Med en fornyelsesgrad på 0,7 pst. vil det ta nærmere 150 år å fornye
hele ledningsnettet. Det at lekkasjene er så store som de er i dag,
viser at det er behov for å øke tempoet for å tette lekkasjene og
oppgradere ledningsnettet. Totalt sett har kommunene doblet sine investeringer
i vann, avløp og renovasjon fra drøyt 11 mrd. kroner i 2015 til
nesten 23 mrd. kroner i 2023. Økningen som har skjedd i årene 2021
til 2023, mener SSB har en sammenheng med økte krav til rensing
av nitrogen i avløpsvannet.
For å klare å øke takten på fornying og oppgradering av
ledningsnettet og å bygge og tilpasse anlegg i den skalaen det er
behov for, vil det være avgjørende at det er tilstrekkelig og god
nok kompetanse innenfor vann- og avløpssektoren, og at det legges
til rette for ny teknologi. Dagens situasjon viser dessverre at
det er store rekrutteringsutfordringer som på sikt kan føre til
svekket effektivitet og øke risikoen for feilinvesteringer. Dette
kan igjen gi innbyggere dårligere tjenester og høyere risiko.