Bakgrunn
Norge har lang tradisjon for produksjon av egne mat-
og drikkevarer. Norsk mat- og drikkekultur er imidlertid undervurdert
og for lite kjent i befolkningen som følge av at dagens restriktive
alkoholpolitikk langt på vei forbyr norske produsenter å informere
om egne varer. Det er en utfordring for næringslivet som må løses.
For å sikre forutsigbarhet og mulighet for utvikling
i næringen må man erkjenne at lovverket rundt alkoholpolitikken
er modent for en modernisering. Det er mange eksempler på hvordan
lovgiver gjennom overreguleringer i alkoholpolitikken i årevis har
gjort det vanskelig for næringslivet å utvikle seg. Langt på vei
er også dagens alkohollov vanskelig for folk flest å forholde seg
til.
Etter at staten avviklet sitt monopol på spritproduksjon
i 2005, har flere norske gründere etablert destillerier i Norge.
Det er i dag rundt 20 håndverksdestillerier i landet, og mange av
dem vinner internasjonal anerkjennelse for sine kvalitetsprodukter.
Produksjon av norsk, håndlaget øl har vært en økende
trend. I løpet av de siste 20 årene er det blitt etablert mer enn
100 mikrobryggerier i landet, og flere norske ølprodusenter har
begynt å eksportere ølprodukter til utlandet. Det siste året er
det solgt rundt 9,5 mill. liter øl produsert av småskalabryggerier
i Norge.
Disse destilleriene og bryggeriene, over hele
landet, sørger for lokale arbeidsplasser i store deler av en verdikjede
som er direkte knyttet til produksjon av drikkevarer, men også innenfor
transport og logistikk, catering, bygg og anlegg samt turisme.