Bakgrunn
Omstilling av norsk økonomi vil kreve storstilte investeringer
i innovasjon, teknologi og nye forretningsmodeller, for eksempel
innen digitalisering og sirkulær økonomi. Dette krever at man har
infrastruktur og rammebetingelser som legger til rette for gründere, oppstartselskaper
og vekstselskaper.
Investeringer og utvikling av ny teknologi er
avgjørende både for å omstille norsk økonomi og for å sikre nok
produktivitetsvekst slik at man kan opprettholde den norske velferdsmodellen.
Norsk økonomi går generelt sett veldig bra,
med høyt investeringsnivå og høy sysselsetting. Selv om det er mye
kapital i Norge, har det lenge vært et problem at mesteparten av
risikokapital forsvinner inn i olje, laks eller eiendom. På den
andre siden har Norge relativt få selskapsetableringer, mange mindre
bedrifter sliter med vekst, og tilgang på risikovillig kapital i
tidlige faser er mindre sammenlignet med andre land som Sverige og
Danmark.
Oppstarts- og vekstselskap står overfor store
utfordringer med å tiltrekke seg og beholde nødvendig kompetanse
i et stadig mer konkurransedyktig arbeidsmarked, både nasjonalt
og internasjonalt. Tilgang på rett kompetanse til rett tid er kritisk
for at oppstartselskap skal kunne overleve og vokse. En effektiv
og tiltalende opsjonsskatteordning er essensielt for å motivere
den riktige kompetansen til å engasjere seg i oppstartselskaper.
Opsjonsskatteregelverket ble sist revidert våren 2021.
Hvis regelverket skal treffe bedriftssegmentet den er innrettet
for, oppstarts- og vekstselskaper, er det fortsatt et behov for
å utvide ordningen. Sammenlignet med andre land er de norske opsjonsskattereglene snevre.
Omtrent samtidig som Stortinget vedtok de nye opsjonsskattereglene,
ble det foreslått å utvide rammene i den svenske opsjonsskatteordningen.
Norsk teknologisektor står overfor store utfordringer
med å tiltrekke seg nødvendig ekspertkompetanse fra utlandet. Den
raske teknologiske utviklingen og det globale konkurranselandskapet
krever at Norge ikke bare holder tritt, men også leder an i innovasjon
og utvikling. For å oppnå dette er tilgangen på høykvalifisert arbeidskraft
fra hele verden avgjørende.
Derfor bør det blir enklere og mer attraktivt
å komme til Norge som høykvalifisert arbeidstaker innen IKT og tekniske
fag. Det bør vurderes tiltak for å oppnå dette som samlet kan kalles
et «tech-visum». Dette er tiltak designet for å forenkle og fremskynde
prosessen med å hente utenlandsk ekspertise til Norge. Tech-visum
kan ha flere komponenter, som forenklet saksbehandlingstid for faglærte
fra tredjeland, forhåndsgodkjenning av arbeidstakere og et eget
visumprogram for gründere og investorer som ønsker å etablere virksomheten
i Norge. Dette vil ikke bare gjøre Norge mer attraktivt for ekspertkompetanse,
men også sikre at landets teknologisektor kan vokse og utvikle seg
uten de begrensningene som nåværende arbeidstillatelsesregler representerer.
Formuesskatten er en rettferdig og effektiv
skatt som er viktig for å bekjempe ulikhet og sikre at alle skatter
etter evne, også de rikeste. I all hovedsak er det personer med
veldig store formuer som betaler skatten. En mulig negativ side
ved formuesskatten kan være at den kan treffe viktige teknologiorienterte
oppstarts- og vekstselskaper som har høy verdi på papiret, men som har
lav eller ingen inntjening når skatten forfaller. Det kan være mulig
å skjerme disse selskapene fra dette ved å presisere at alle teknologier
skal likebehandles i unntaket for immaterielle eiendeler. I dag
er det eksplisitt unntak for forretningsverdi, know-how samt egenutviklede
patenter og åndsverk. Design, varemerke og programvare antas også
å være unntatt, men grensene er uklare. Det må avklares hva som
er gjeldende rett, og det bør utredes hvordan unntaket kan gjøres
generelt for alle teknologier, og hvorvidt det er mulig med unntak
uten at det åpner for uheldige tilpasninger.