Representantforslag om nattog til København

Dette dokument

  • Representantforslag 134 S (2023–2024)
  • Fra: Mona Fagerås, Grete Wold og Kari Elisabeth Kaski
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Det norske togtilbudet til utlandet er svært begrenset. I det danske statsbudsjettet for 2023 og 2024 ble det satt av penger til nattogtilbud til Oslo, noe som ikke eksisterer i dag. På spørsmål fra det danske Sosialistisk Folkeparti om hvorvidt den danske transportministeren vil ta initiativ til å realisere tilbudet, svarer han:

«Jeg er positiv til å støtte etableringen av en nattogrute mellom København og Oslo. Derfor legges det med finansregningen for 2024 også opp til å videreføre midlene som kan fremme kjøp av nattogtrafikk. Norske myndigheter har imidlertid ennå ikke antydet om de konkret vil jobbe for etablering av en nattogrute mellom København og Oslo.» [vår oversettelse]

Altså er grunnen til at planene ikke realiseres, manglende svar og initiativ fra Norge.

Frem til år 2000 kunne man sovne i Oslo og våkne opp i København. I 1990 gikk det direktetog fra Oslo til Malmö, København, Hamburg, Göteborg og Stockholm. Det gikk to dagtog og ett nattog direkte mellom Oslo og København. Siden 2005 har det kun gått tog mellom Oslo og Göteborg. Der må man bytte til svenske tog mot København. Frem til 2019 ankom Oslo-togene til Göteborg 10 til 15 minutter før toget mot København gikk fra perrongen. Togtilbudet har altså blitt gradvis dårligere. I dag korresponderer ikke togene, og passasjerene må vente i Gøteborg i én time. Det er heller ikke et nattogtilbud mellom Oslo og København.

Jernbanedirektoratet konkluderer i sin utredning fra 2021 med at det er et markedsgrunnlag for et nattogtilbud mellom Oslo og København. Direktoratet påpeker at

«[s]vært mange reiser med fly mellom de to byene, og det er sannsynlig at mange som i dag reiser med fly vil ha et ønske om å benytte seg av et mer miljøvennlig nattogtilbud».

Regjeringen har tidligere uttalt at mangelen på nye sovevogner i Europa er en vesentlig grunn til at tilbudet ikke realiseres. Det finnes likevel tilbydere som bygger om eldre togvogner til sovevogner. Det er vesentlig at departementet og Norske Tog også vurderer slike alternativer når tilgangen på sovevogner og hvilke som bør bestilles til strekningen, vurderes.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  • 1. Stortinget ber regjeringen sikre at togtilbudet Oslo–Gøteborg og Gøteborg–København korresponderer på alle avganger for å sikre kortest mulig reisetid på strekningen.

  • 2. Stortinget ber regjeringen arbeide for etablering av et nattogtilbud mellom Oslo og København, med det dette innebærer av materialanskaffelser og annet.

9. april 2024

Mona Fagerås

Grete Wold

Kari Elisabeth Kaski