Bakgrunn
Det norske togtilbudet til utlandet er svært begrenset.
I det danske statsbudsjettet for 2023 og 2024 ble det satt av penger
til nattogtilbud til Oslo, noe som ikke eksisterer i dag. På spørsmål
fra det danske Sosialistisk Folkeparti om hvorvidt den danske transportministeren
vil ta initiativ til å realisere tilbudet, svarer han:
«Jeg er positiv til å støtte etableringen
av en nattogrute mellom København og Oslo. Derfor legges det med
finansregningen for 2024 også opp til å videreføre midlene som kan
fremme kjøp av nattogtrafikk. Norske myndigheter har imidlertid
ennå ikke antydet om de konkret vil jobbe for etablering av en nattogrute
mellom København og Oslo.» [vår oversettelse]
Altså er grunnen til at planene ikke realiseres, manglende
svar og initiativ fra Norge.
Frem til år 2000 kunne man sovne i Oslo og våkne opp
i København. I 1990 gikk det direktetog fra Oslo til Malmö, København,
Hamburg, Göteborg og Stockholm. Det gikk to dagtog og ett nattog
direkte mellom Oslo og København. Siden 2005 har det kun gått tog
mellom Oslo og Göteborg. Der må man bytte til svenske tog mot København.
Frem til 2019 ankom Oslo-togene til Göteborg 10 til 15 minutter
før toget mot København gikk fra perrongen. Togtilbudet har altså
blitt gradvis dårligere. I dag korresponderer ikke togene, og passasjerene
må vente i Gøteborg i én time. Det er heller ikke et nattogtilbud
mellom Oslo og København.
Jernbanedirektoratet konkluderer i sin utredning fra
2021 med at det er et markedsgrunnlag for et nattogtilbud mellom
Oslo og København. Direktoratet påpeker at
«[s]vært mange reiser med fly mellom
de to byene, og det er sannsynlig at mange som i dag reiser med
fly vil ha et ønske om å benytte seg av et mer miljøvennlig nattogtilbud».
Regjeringen har tidligere uttalt at mangelen
på nye sovevogner i Europa er en vesentlig grunn til at tilbudet ikke
realiseres. Det finnes likevel tilbydere som bygger om eldre togvogner
til sovevogner. Det er vesentlig at departementet og Norske Tog
også vurderer slike alternativer når tilgangen på sovevogner og
hvilke som bør bestilles til strekningen, vurderes.