Bakgrunn
Det er et samfunnsansvar å hjelpe den som blir rammet
av et overgrep eller en voldsforbrytelse. I en rapport fra Oxford
Research fra 2019, som hadde som formål å analysere bruker- og samfunnseffekter
av voldsoffererstatning, er det et overordnet funn at det betyr mye
å motta voldsoffererstatning. Særlig er det viktig for dem som har
opplevd å få anmeldelsen henlagt. Det fremgår videre i rapporten
at det viktigste med voldsoffererstatningen ikke var beløpets størrelse,
men betydningen av å bli trodd og anerkjent som offer.
I 2022 vedtok Stortinget ny lov om erstatning
fra staten til voldsutsatte. Loven trådte i kraft 1. januar 2023.
Venstre ønsket primært å sende loven tilbake til regjeringen, da
partiet var bekymret for at lovendringene ville svekke voldsutsatte
sine rettigheter vesentlig, noe som fremgikk tydelig av partiets
merknader i Innst. 310 L (2021–2022). Svært mange høringsinstanser
delte denne bekymringen og advarte sterkt mot lovendringene. Venstre
foreslo subsidiært blant annet at loven skulle evalueres to år etter
ikrafttredelse for å undersøke konsekvensene av lovendringen.
Den 8. mars la Voldtektsutvalget frem NOU 2024:4 Voldtekt
– et uløst samfunnsproblem. I den slår utvalget fast at endringene
som kom med den nye voldserstatningsloven har innskrenket voldtektsutsattes
rettigheter. De konkluderer videre:
«Innføringen av frister, partstatus til
utøver og svekkelse av retten til bistandsadvokat innebærer til sammen
at voldtektsutsatte er langt dårligere stilt enn tidligere, når
det gjelder muligheten til å søke erstatning fra staten.»
Utvalget trekker frem flere områder hvor loven
har svekket rettighetene for voldtektsutsatte, og kommer med flere
anbefalinger. De mener blant annet at fristene for å søke om erstatning
er for korte. Tidligere fulgte foreldelsesfristen i loven de alminnelige
strafferettslige foreldelsesreglene. Forslagsstillerne deler utvalgets
syn i deres anbefaling om at fristene for å søke erstatning fra staten
bør være minst like lange som de alminnelige foreldelsesreglene,
og at det ikke foreligger gode grunner til at fristene skal være
kortere overfor staten. Dertil kommer det at voldtektsutsatte ofte
bruker tid på å anmelde saken, og at mange befinner seg i krevende
situasjoner hvor det kan være vanskelig å overholde knappe tidsfrister.
Utvalget anbefaler også at voldtektsutsatte
gis rett til gratis bistandsadvokat ved søknad om voldserstatning.
De skriver:
«Selv om myndighetene anser prosessen
for å søke om voldserstatning som enkel, vil den ikke nødvendigvis
oppleves slik av utsatte. Å få bistand fra en advokat kan være avgjørende
for at vedkommende velger å søke og klarer å fylle ut søknaden på
en god måte.»
Utvalget anbefaler videre at den påståtte skadevolder
ikke gis partsrettigheter i saker som behandles av Kontoret for
voldsoffererstatning. Påstått skadevolder vil alltid være part i
saker som går for domstolen. Etter voldsoffererstatningsloven, som
gjaldt frem til 2023, var ikke påstått skadevolder part i saker
som kun behandles av Kontoret for voldsoffererstatning fordi de
eksempelvis er henlagt av politiet. Etter den nye voldserstatningsloven
er imidlertid påstått skadevolder part også i disse sakene. Utvalget
understreker at slik de ser det, er det ikke et menneskerettslig
krav at den påståtte skadevolder skal være part i saken. Dette fordi
partstatus i utgangspunktet ble innført under forutsetning av at
staten skulle kreve regress i disse sakene. Da adgangen til å kreve
regress ble endret under behandlingen i Stortinget, burde også partstatusen
vært fjernet. I slike tilfeller er erstatningskravet en sak mellom
den utsatte og staten, ikke mellom den utsatte og den påståtte skadevolderen.
2. november 2023 publiserte NRK artikkelen «Tror ikke
politikerne forstår hva de har vedtatt», som omhandler konsekvenser
av den nye voldserstatningsloven, som trådte i kraft 1. januar 2023.
Blant lovendringene er at den påståtte skadevolderen
skal være part i saken. Dette innebærer at den påståtte skadevolderen
som hovedregel skal få innsyn i det voldsutsatte sender inn når
de søker erstatning fra saken. Det kan for eksempel være helsejournaler,
sakkyndigrapporter, psykologsamtaler og annet som dokumenterer hvorfor
den voldutsatte bør ha rett til erstatning.
Om og hvor mye innsyn voldsutøveren får, vurderes fra
sak til sak og etter hvilken type erstatning det blir søkt om. Når
voldsutsatte søker om erstatning, vet de med andre ord ikke hvilke
dokumenter voldsutøver får tilgang til. I NRK-artikkelen kan man
lese om en kvinne hvis tidligere samboer ble dømt for grov mishandling
i nære relasjoner. Mishandlingen av kvinnen foregikk i over ti år.
Kvinnen rakk å søke om voldserstatning før lovendringene trådte
i kraft 1. januar 2023. Kvinnen uttaler til NRK at det var uaktuelt
for henne å risikere at voldsutøver fikk lese hennes helsejournaler
og hvilke kroppslige og psykiske plager hun fikk på grunn av ham. Hun
ga derfor beskjed til advokaten sin at dersom lovendringene ville
komme til å gjelde hennes sak, og hun dermed kunne risikere at han
kunne få innsyn i helsejournalene, skulle søknaden trekkes med en
gang. Kvinnen uttaler at hun tror det kommer til å bli færre søknader
etter lovendringene.
Flere bistandsadvokater uttaler til NRK at de
har blitt kontaktet av voldsofre som ønsker å søke om voldserstatning,
men at mange av dem trekker seg når bistandsadvokatene forteller
at voldsutøveren blir part i saken. Også bistandsadvokatene uttaler
til NRK at de tror den nye loven vil føre til en kraftig nedgang
i søknader om erstatning.
Regjeringen melder i Opptrappingsplan mot vold og
overgrep mot barn og vold i nære relasjoner (2024–2028), Prop. 36
S (2023–2024), at de tar sikte på å evaluere den nye voldserstatningsloven
innen fem år. Forslagsstillerne mener, med bakgrunn i det ovennevnte,
at dette er altfor lenge å vente når man ser hvilke uheldige konsekvenser
den nye voldserstatningsloven har for mennesker som er utsatt for
vold og overgrep.