Flysikkerhet
Den raskt voksende dronebransjen har en utfordring
med å utvikle en felles sikkerhetskultur. Droneoperatørene (flyselskapene)
i ubemannet luftfart har i liten grad bakgrunn fra den eksisterende
bemannede luftfarten og kjenner lite til sikkerhetskulturen derfra.
En dronestrategi bør ta hensyn til dette og komme med forslag til
strategier for å styrke sikkerhetskulturen innenfor ubemannet luftfart.
«Just Culture» er et viktig prinsipp innen flysikkerhet
hvor en balanserer behovet for ansvarliggjøring og læring etter
feil og hendelser. «Just Culture» betyr at enkeltpersoner ikke blir
straffet for feil eller feilvurderinger som rapporteres til Luftfartstilsynet,
samtidig som ansvar blir opprettholdt for bevisst uaktsomhet eller brudd
på regler.
Droneoperatører opplever at Luftfartstilsynet
og Havarikommisjonen ikke samler tilstrekkelig og relevant ny kunnskap
på grunnlag av rapporterte hendelser med det formål å øke sikkerheten
og samfunnets forståelse for bruk av droner. Det ser ut til at rutiner
bør gjennomgås, og at en oppdatert dronestrategi bør avklare forventningene
mellom operatører og myndigheter på dette området.
Innføring av «Just Culture» og utvikling av
sikkerhetskulturen vil kunne bidra til å profesjonalisere droneoperatørene.
Havarikommisjonen samler kunnskap på grunnlag av erfaringer fra
alvorlige luftfartshendelser og ulykker på tvers av militær og sivil
luftfart. En oppdatert dronestrategi bør omtale hvordan rutiner
for fordeling av kunnskap fra hendelsesrapporter og Havarikommisjonens
arbeid, læring og erfaringsdeling fra ubemannet luftfart kan styrkes
på tvers av sivil og militær luftfart.
Droner blir i større grad brukt til å frakte
varer og gods over lengre distanser. Det betyr at droner må integreres
med annen lufttrafikk, ikke minst helikoptre. En dronestrategi bør
legge til rette for en sikker integrasjon av droner med bemannet
luftfart, slik Europakommisjonen har gjort gjennom sin dronestrategi
2.0. I deres dronestrategi er det blant annet en målsetting å integrere
det tradisjonelle lufttrafikkstyringssystemet med U-space, slik
at tradisjonell luftfart og droner kan fly på en sikker måte i samme
luftrom.
Det er i dag et stort antall private eiere og
brukere av droner innenfor det man kaller åpen kategori (ikke-profesjonell
flygning). Et stort antall tar lovpålagt utdannelse og dronesertifikat,
men det er fortsatt svært mange som ikke kjenner regelverket. Salgsstedene
er heller ikke pålagt å informere kjøpere om hvilke krav som stilles
for å fly droner i Norge. En oppdatert dronestrategi bør ta hensyn
til dette og finne nye veier og bedre strategier for å nå flere
brukere innenfor åpen kategori.
Luftfartstilsynet utvikler regelverket og har
tilsynsansvaret for droner. I tillegg har politiet ansvar for å kontrollere
at reglene følges. Blant operatører og ansvarlige for lufthavner
blir det etterlyst bedre rutiner for å kontrollere at regelverket
blir fulgt opp. Det blir også etterlyst nasjonale retningslinjer
og bøtesatser.
Det bør vurderes å etablere et partssammensatt samarbeidsforum
for dronebransjen på lik linje med forumet i helikopterbransjen.
Formålet bør være å ivareta en felles situasjonsforståelse, utveksle
kunnskap og erfaringer og fungere som styringsgruppe for sikkerhetsstudier.
Det bør vurderes å etablere kunnskap ved å gjennomføre
jevnlige sikkerhetsstudier for ubemannet luftfart, inkludert åpen
kategori og militær ubemannet luftfart, slik Luftfartstilsynet gjennomfører
sikkerhetsstudier for innlandshelikopter.
En oppdatering av dronestrategien vil i seg
selv bidra til å løfte kunnskapen og oppmerksomheten omkring reglene
for å fly drone, noe som styrker flysikkerheten.