Bakgrunn
Jernbanereformen har tjent sektoren godt, og
har gitt en klarere ansvarsfordeling og mer oppmerksomhet om togkundene.
Når reformen nå har fått virke en periode, ser forslagsstillerne
at det er handlingsrom for flere forbedringer, herunder en enklere
struktur samt behov for konkurranse om å løse jernbanenes oppgaver
best mulig. Det kan videre være grunn til å se på muligheter for
å skape aktivitet i mange av stasjonsbygningene langs linjenettet.
Etableringen av Nye Veier som en konkurrent
til Statens vegvesen har skapt en ny dynamikk i veisektoren. Veiprosjekter
bygges ut raskere, mer helhetlig og til lavere kostnader. Forslagsstillerne
mener jernbanesektoren har behov for en konkurrent til Bane Nor
på utbyggingssiden. Kostnadsutviklingen og tidsbruken i InterCity-prosjektet
er et eksempel på hvorfor dette er på tide. Nyere undersøkelser
av effektene av målestokkonkurranse i veisektoren viser at dette
kan ha betydelig effekt på både tidsbruk og kostnader.
Nye Veier har allerede ansvar for fellesprosjekter med
vei- og jernbaneutbygging. Etablering av en fast struktur for jernbane
hos Nye Veier vil kunne oppfylle dette. Etablering av et «Nye Baner»
vil gi nødvendig konkurranse om løsninger og gjennomføring av prosjekter som
vil kunne gi mer ny jernbane på kortere tid og til forventet kostnad.
Jernbanedirektoratet er i jernbanereformen gitt
et koordineringsansvar for sektoren. Jernbanedirektoratet skal inngå
avtaler som sikrer at helheten i jernbanesystemet blir ivaretatt,
som kjøp av infrastrukturtjenester samt persontogtjenester fra togselskapene.
Tiden har vist at denne organiseringen blir overflødig og forslagsstillerne
mener at oppgavene gitt direktoratet bør kunne løses av departementet
selv. Dette vil frigjøre ressurser til andre oppgaver i sektoren
samt forenkle struktur- og beslutningsprosesser.
Entur er gitt i oppdrag å levere grunnleggende
tjenester når det gjelder reiseplanlegging og billettering. Komplekse
systemer har over tid gitt økte kostnader til drift og vedlikehold.
Endringer i de reisendes forventninger til trafikkinformasjon og
at det fortsatt er mangler når det gjelder å samle alle kollektivreisene,
gjør at det er grunn til å vurdere dagens struktur.
Norske tog er gitt ansvaret for persontogmateriellet som
leies ut til togselskapene som kjører på oppdrag av staten. Togoperatørene
er pålagt å benytte materiellet som tilbys av norske tog. Forslagsstillerne
mener at Norske tog må gis en større grad av finansiell frihet til
å gjøre anskaffelser av togsett for i større grad å kunne levere kundetilpasset
materiell tilpasset det enkelte togselskaps driftskonsept. Dette
vil gi et større mangfold av materiell på skinnene samt forskjellige
innholdskonsepter som kommer norske togkunder til gode.