Bakgrunn
Etter lov om foreldelse av fordringer (foreldelsesloven)
§ 9 må erstatningskrav i utgangspunktet fremmes innen 3 år etter
den dag da skadelidte fikk eller burde skaffet seg nødvendig kunnskap
om skaden og den ansvarlige. I saker om foreldelse av erstatningskrav mot
offentlige myndigheter melder det seg noen særlige problemstillinger
om når foreldelsesfristen begynner å løpe. Det ble nylig avsagt
en høyesterettsdom som avklarer hvordan bestemmelsen skal forstås
i saker hvor et erstatningskrav springer ut av feilaktige vedtak
i den offentlige forvaltningen, jf. HR-2023-877-A.
Av rundskriv G-01/2017 fremgår følgende:
«Stortinget har forutsatt en praksis
hvor staten er forsiktig med å påberope foreldelse dersom skadelidte ville
vunnet frem med kravet om det ikke var foreldet og det objektivt
sett er gode grunner til at vedkommende ikke har fremmet kravet
tidligere.»
Til tross for dette virker praksis å være at
staten (og kommunene) i vid utstrekning påberoper foreldelse. Foreldelse
har blitt påberopt i flere forskjellige typer saker de siste årene,
herunder i saker om feil begått av barnevernet og i saker om ulovlig
tvangsmedisinering i psykisk helsevern.
Saken for Høyesterett gjaldt foreldelse av krav
om erstatning fra staten ved Skattedirektoratet for uriktig myndighetsutøvelse.
Spørsmålet var om foreldelsesfristen på 3 år begynte å løpe fra
det opprinnelige forvaltningsvedtaket ble fattet, eller om den først
begynte å løpe da saken var endelig avgjort av klageinstansen i
forvaltningen. Dommen fastslår at fristen etter foreldelsesloven
i utgangspunktet begynner å løpe idet den skadelidte hadde eller
burde ha skaffet seg den nødvendige kunnskap om skaden og den ansvarlige,
og at det ikke gjelder noen generell regel om at fristen løper fra
det tidspunktet hvor en forvaltningssak er ferdigbehandlet i forvaltningen
ved endelig vedtak i klageinstansen. Det fremgår videre av dommen
at skadelidte i mange tilfeller vil kjenne til de faktiske og rettslige
omstendigheter som danner grunnlag for kravet, allerede ved underinstansens
vedtak.
Det er primært den offentlige part som styrer
omfanget av og tidsforløpet i en forvaltningssak. For den private
part vil det være naturlig å oppfatte behandlingen av saken i forvaltningen,
inkludert klageadgangen og klagesaksbehandlingen, som én sammenhengende saksbehandling.
Forslagsstillerne kan vanskelig se hvilket behov det offentlige
har for å påberope foreldelse før det foreligger en endelig administrativ
avgjørelse. Det taler også med tyngde mot et slikt regelverk at
så lenge det pågår en klagesak i forvaltningen, er det ikke endelig
avgjort hvilke realiteter partene faktisk og rettslig skal innrette
seg etter.
Slik forslagsstillerne ser det, innebærer lovgivningen
på dette punkt en urimelig forskjellsbehandling i favør av den offentlige
part. Den private part risikerer at krav går tapt som følge av foreldelse,
før saken er endelig avgjort og parten dermed vet hvilke konsekvenser
det endelige vedtaket medfører. Videre fremstår det også som et
pussig incentiv for den offentlige forvaltning at dersom samlet
saksbehandling av en forvaltningssak blir lang, så kan en konsekvens
av tidsforløpet være at den private parts erstatningskrav bli foreldet
før endelig vedtak foreligger.
Forslagsstillerne mener det må til en lovverksendring
for å fjerne den eksisterende forskjellsbehandlingen av den offentlige
part, og sikre reell jevnbyrdighet mellom den private og den offentlige
part i saker om erstatning som følge av uriktig myndighetsutøvelse.