Bakgrunn
Utdanning er en viktig faktor for at mennesker
med funksjonshindre kommer ut i arbeidslivet. Avgjørende for å kunne
ta imot en studieplass, er tilgangen til assistanse for alle som
har behov for det for å gjennomføre studier og leve et normalt studentliv.
I dag er assistanse tildelt gjennom kommunale
vedtak, i den kommunen den enkelte bor. Når unge kommer inn på studier,
kommer beskjeden om inntak tett opp i studiestart, og mange må flytte
til en ny kommune der studiestedet ligger. I denne fasen er det
å sørge for at det praktiske er på plass, herunder assistanse, avgjørende
for om studiene faktisk kan gjennomføres.
Det hjelper ikke å få assistanse på plass på
universitetet om man ikke får bistand til å komme seg opp om morgenen
og faktisk kommet seg dit. Det er derfor viktig at hele personens
bistandsbehov, både i studier og fritid/dagligliv blir lagt i én
og samme statlige ordning. I tillegg reiser studenter ofte til hjemkommunen
i ferier. Mange kommuner operer med en regel om at man kan ta med
seg assistenten ut av kommunen i maksimalt fem uker per kalenderår.
Å kunne ta med seg assistanseordningen sin også i lengre sommerferier
vil lette situasjonen for funksjonshindrede borteboere.
Om personer med nedsatt funksjonsevne har høyere
utdanning, har de 4,5 ganger større sjanse for å komme ut i jobb.
For majoritetsbefolkningen er tallene 2,3 ganger høyere, sammenlignet
med personer med kun grunnskoleutdanning. Slik sett har utdanning
dobbel effekt for personer med nedsatt funksjonsevne. Likevel ser
man at få personer i denne gruppen begynner på høyere utdanning,
og enda færre fullfører. I 2019 oppga 30 pst. av personer med nedsatt
funksjonsevne i alderen 25-44 år at de hadde minst ett år høyere
utdanning. Blant befolkningen generelt var andelen på 46 pst. Tall fra
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) sin innbyggerundersøkelse
i 2019, viser at 22 prosent av bevegelses-, syns- og hørselshemmede
har grunnskole som høyeste utdanning.
Årsakene til dette er komplekse og mangefasetterte, og
blir belyst i kapittelet om høyere utdanning i NOU 2023:13 På høy
tid – Realisering av funksjonshindredes rettigheter. En av hindringene
funksjonshindrede støter på i møte med høyere utdanning, er mangel
på nok og tidsnok assistanse. Funksjonshindrede studenter med assistansebehov
opplever det utfordrende å få tilstrekkelig antall timer med BPA
(brukerstyrt personlig assistanse). Likestillings- og mangfoldsutvalget
beskriver i NOU 2023:13 situasjonen slik:
«Det er kommunen du oppholder deg i som
fatter vedtak om BPA. Vedtak på antall timer innvilget BPA kan variere
fra kommune til kommune, og kan være avgjørende for om man får fullført
studiene eller ikke.
Hvis man må flytte ut av hjemkommunen for å
studere, må man søke om BPA i kommunen studiestedet ligger i, noe
som medfører stor grad av uforutsigbarhet gitt at kommunene behandler
søknader om BPA så ulikt.
Kommunene behandler ikke søknader om BPA før den
som søker har en bostedsadresse i kommunen. Hvis en student først
må vente på resultatet av studieopptaket i juli, og deretter søke
studentbolig, kan det ta tid å få en bostedsadresse. Deretter kommer
kommunens saksbehandlingstid og til slutt ansettelsesprosess av
assistenter. Dette kan gjøre at funksjonshindrede studenter havner
bakpå allerede fra studiestart.»
BPA-utvalget (NOU 2021:11 Selvstyrt er velstyrt
– Forslag til forbedringer i ordningen med brukerstyrt personlig
assistanse) sier følgende:
«På samme måte som det i dag ikke er
vanlig å tildele BPA i barnehagen, på skolefritidsordningen og på skolen,
er det heller ikke vanlig å tildele BPA til gjennomføring av høyere
utdanning eller fagskoleutdanning. (…)
Funksjonshemmede studenter med behov for personlig
assistanse som skal gjennomføre høyere utdanning, faller i dag til
dels mellom to stoler, mellom skolene på den ene siden og arbeidslivet
på den andre. Det er begrenset hva studentene får assistanse til,
og eksisterende ordninger dekker ikke alltid behovene de har.
I enkelte tilfeller tildeler likevel kommuner
BPA også til gjennomføring av høyere utdanning, mens i andre tilfeller
benytter studenter BPA-timer tildelt til andre formål til å kunne
delta i undervisning eller annet relatert til utdanningen. En person
som har et omfattende behov for BPA med mange tildelte timer per
dag, for eksempel 24 timer per døgn, vil dessuten kunne benytte
sine assistenter til ytelse av personlig assistanse når personen
studerer, på samme måte som når personen gjennomfører andre gjøremål.»
«Utvalget foreslår i tillegg at det blir
igangsatt et utredningsarbeid for å se på om personlig assistanse under
høyere utdanning i fremtiden i tillegg bør kunne ytes av staten
gjennom funksjonsassistanseordningen, på lik linje med funksjonsassistanse
til arbeid, for å sikre at alle studenter som har behov for det,
får tilgang til en egenstyrt personlig assistanseordning.»
Likestillings- og mangfoldsutvalget støtter
denne anbefalingen.
Funksjonsassistanseordningen er en statlig finansiert
ordning for praktisk bistand i arbeidslivet. Det er strenge regler
for hva assistansen skal kunne brukes til. Selv om mange benytter
de samme assistentene i sin funksjonsassistanseordning som de har
ansatt i sin vanlige BPA-ordning, er det regler for hva som skal
føres hvor i de ulike ordningene. Det er kun assistanse som skjer
på jobb i arbeidstiden og som lar en funksjonshindret arbeidstaker
gjøre jobben sin, som skal føres på funksjonsassistanseordningen.
Studenthverdagen kan ofte oppleves som mer flytende
og mindre klart oppdelt i studier og fritid. Det vil derfor være
vanskeligere å direkte overføre funksjonsassistanseordningen til
studiehverdagen, og det vil heller ikke løse problemet med å få
assistanse tidsnok på plass ved flytting dersom kommunen fortsatt
skal fatte vedtak om bistand i dagliglivet.
Politikken på funksjonshindretfeltet er preget
av mange utredninger og lite handling. Funksjonshindrede studenter
med -assistansebehov er en forholdsvis liten gruppe. En endring
av ordningen vil derfor ikke ha større økonomiske konsekvenser.