Rørosbanen har behov for nye togsett med en
standard tilpasset strekningen på linje med andre fjerntogstrekninger
i Norge. Rørosbanen kjøres i dag med utdaterte togsett av Type 92
som ble bygget i 1984/1985 og Type 93 som sliter med mange tekniske
feil og lav tilgjengelighet. Med utdatert materiell følger det også lav
kundetilfredshet. Dette materiellet kjøres sammen med to nye sett
av Type 76 som ble levert i 2022. Ingen av togene er tilpasset Rørosbanen.
Kundene gis et dårlig og uforutsigbart tilbud, man vet aldri hvilket
tog som går. Mulighet for å lade telefoner og PC er mangelfull og på
en mange timers strekning er serveringstilbudet nærmest fraværende.
Tilbudet kundene gis på andre fjerntogstrekninger er i dag mye bedre
og vil få et ytterligere løft med nye togsett. Med fjerntogstandard
menes eksempelvis egen kafévogn, liggeseter og lekeavdeling for
barna, slik som det er på Dovrebanen og Sørlandsbanen i dag. Det
er ingen grunn til at kundene på Rørosbanen ikke skal gis det samme
fullverdige tilbudet.
Norske tog er i ferd med å sluttføre forhandlingene om
nye fjerntog. Endelig bestilling av nye togsett til Bergensbanen,
Sørlandsbanen, Dovrebanen og Nordlandsbanen vil bli signert innen
utgangen av mai måned. Totalt bestilles 17 tog med en opsjon på
totalt 100 tog. Dette er både nattog og dagtog, bimodale og elektriske.
Togene er planlagt levert fra 2025–2030.
Et bedre togtilbud på Rørosbanen med direkteavganger
og nytt materiell vil løfte reiselivet i hele Østerdalen. Blant
annet næringsliv og befolkingen vil lettere kunne pendle og reise
til Trondheim og Oslo. Videre vil bimodale tog muliggjøre et sammenhengende
tilbud fra Trondheim via Rørosbanen til Oslo. Om få år vil dobbeltspor
til Hamar stå ferdig og dermed få en økt kapasitet. Et samlet ordførerkollegium
har bedt regjeringen om nye togsett.