Gjeldsbyrden i norske
husstander er økende, etter flere år med høy sparingsgrad under
pandemien. Den totale forbruksgjelden i Norge var 23. mars 2022
på 151 mrd. kroner, og den rentebærende delen utgjør 128,4 mrd.
kroner. I løpet av de siste 12 månedene har forbruksgjelden økt
med 2,5 mrd. kroner. Forbrukslån økte med 900 mill. kroner bare
fra februar til mars i år, og det er størst økning i kredittkortgjeld.
Forbrukslån som er
misligholdt eller vurderes som tapsutsatt, selges ofte fra banken
til et kreditthåndteringsforetak som spesialiserer seg på innkreving.
Låntaker kan ikke motsette seg dette og har heller ikke rett til å
kjøpe sitt eget lån til samme pris.
For låntaker vil
det ofte føles utrygt og urettferdig at banker tjener store beløp
på videresalg av ens misligholdte lån. Det er stor variasjon mellom
de ulike aktørene i hvordan slike lån håndteres, og det finnes mange eksempler
på at låntakere blir behandlet på en urimelig måte. Det kan også
stilles spørsmål ved rimeligheten i at et låneforhold til for eksempel
en bank skal kunne overføres til en hvilken som helst finansinstitusjon,
uten at den andre parten i låneforholdet skal kunne motsette seg
dette.
Fra november 2022
til januar 2023 økte antallet inkassosaker knyttet til billån og
leasingavtaler med rett over 20 prosent sammenlignet med tilsvarende
periode året før. Prisøkninger på flere områder i samfunnet og den
generelle renteøkningen legger nå stort press på husholdningers
økonomi. Det er et sykdomstegn når forbrukslån og antall inkassosaker
øker så raskt i det norske samfunnet. Mange kan risikere å ende
opp i en fattigdomsfelle når de i tillegg må betale dyre renter
og gebyrer. I den andre enden kan banker og inkassoselskaper tjene
stort.
I Norge er det skyldnere,
og ikke fordringshavere, som opprettholder inkassobransjen. Nordmenn
betaler opptil 50 ganger mer i inkassosalærer enn folk gjør i Sverige
og Finland. Inkassosalærene i Norge følger ikke den teknologiske
utviklingen, noe som gjør at kostnadsnivået ikke er tilpasset de
reelle kostnadene forbundet med inkasso.
Sammenliknet med
skyldnere i andre land er ikke forbrukere i Norge sene betalere.
Ni av ti betaler innen forfall. Vi er imidlertid ikke like gode
betalere som for eksempel finske forbrukere, til tross for at inkassosalærene
i Finland er langt lavere enn i Norge. Det faktum gjør det vanskelig
å hevde at trusselen om eller frykten for høye salærer er nødvendig
for å sikre god betalingsvilje.
Det urimelig høye
salærnivået i Norge gjør det lønnsomt for mange fordringshavere
å sende flest mulig krav til inkasso. I arbeidet med ny inkassolov
anbefalte Forbrukerrådet at det nye salærnivået settes så lavt at salærene
ikke dekker innkrevingskostnadene fullt ut. Forbrukerrådet bemerket:
«Det vil sette i
gang reell priskonkurranse og lede til nye innovative løsninger
for rimeligere, raskere og bedre inndriving av utestående krav.»
Fordi man så at arbeidet
med en ny inkassolov og -forskrift ville ta tid, og at det under
koronapandemien var behov for å redusere inkassosalærene på et tidligere
tidspunkt for å sikre husholdningers privatøkonomi, vedtok Kongen
i statsråd i 2020 kutt i inkassosalærene. Da ble gebyrene for purringer
og inkassovarsler redusert fra 70 til 35 kroner, og inkassosalærene
for krav opp til 500 kroner ble redusert fra 350 til 175 kroner.
Salærene for høyere krav ble også redusert, men ikke like mye prosentvis
som for de lavere salærene.
Justis- og beredskapsdepartementet
varslet allerede i 2020 at det er behov for ytterligere innskjerpinger
i salærene. Det er ennå ikke blitt presentert noe forslag til endringer
fra Justis- og beredskapsdepartementet. Den nåværende inkassoloven
ble til i 1988, og arbeidet med å oppdatere den til en ny lov startet
for flere år siden. Departementet må raskt levere forslag til ny
inkassolov i møte med et enormt kostnadspress som nå strømmer over
i inkassosaker og en stor gjeldsbyrde for flere og flere i den norske
befolkningen.