Bakgrunn
Etter barnehageforliket
stilte norske kommuner tomter til rådighet til gunstige betingelser
for at private aktører skulle kunne bygge barnehager fort. Aktørene fikk
rett til lån i Husbanken med subsidierte lånevilkår, og myndighetene
ytte tilskudd som skulle dekke drift av bygg og betjening av gjeld.
Men selve eiendommene ble ikke underlagt noen annen regulering enn
at alle tilskudd skulle komme barna til gode. Dette gjorde barnehageeiendom
til den minst regulerte delen av den private barnehagesektoren.
Forslagsstillerne vil påpeke at dette har fått store konsekvenser.
De siste årene har
man vært vitne til en utvikling der mange barnehageeiere først har
skilt ut eiendommene i et eget selskap, og så betalt husleie til
det utfisjonerte eiendomsselskapet. Notatet «Private barnehager
– ikke en og samme ting» (Udir 2023) påpeker at leiekostnadene i
slike selskaper i gjennomsnitt er høyere enn i andre barnehager,
at det ofte er denne omstruktureringen som fører med seg de forhøyede
husleiene, og at eierne slik kan realisere verdier.
Noen eiere har gått
enda et skritt videre og solgt eiendommene til tredjemenn, typisk
investeringsfond av ulik art. Samhällsbyggbolaget (SBB) kjøpte for
eksempel eiendommer fra Læringsverkstedet for 4,25 mrd. kroner.
Eiendommene er solgt med en langvarig leieavtale hvoretter barnehagen
plikter å betale husleie, og salgssummen er direkte knyttet til
nivået på den avtalte husleien.
Forslagsstillerne
viser til at Velferdstjenesteutvalget vurderte om slike salg kunne
være rettsstridige.
Velferdstjenesteutvalget
skriver at
«En slik leieavtale
kan etter omstendighetene være i strid med aksjeloven, skatteloven
og andre særlover (for eksempel barnehageloven).»
Det pekes på at med
en slik avtale vil barnehagekonsernet fortsette å disponere eiendommene,
samtidig som kjøperen har en relativt trygg og langsiktig inntektsstrøm.
Forslagsstillerne viser til utvalgets videre beskrivelse av dette:
«Eierne av barnehagekonsernet
vil imidlertid få realisert verdien av eiendommene. Under visse
omstendigheter vil det faktisk være hensiktsmessig for barnehagekonsernet
å avtale en høy fremtidig leiepris. Dette vil gjøre at man får ut
en høy gevinst på salgstidspunktet, mot at overskuddene i driftsselskapene
blir lavere i årene fremover.»
Dette så man sist
i stort omfang ved salget av 142 Trygge Barnehager-bygg i 2020 og
138 Læringsverkstedet-bygg i 2021. Eiendommene ble solgt til det
svenske Samhällsbyggbolaget (SBB) med leiekontrakter med henholdsvis
25 og 35 års avtaletid. Avtalene medførte samtidig til dels svært
høye økninger i husleiene for de enkelte barnehagene. I gjennomsnitt
økte leiene i Læringsverkstedets barnehager med nær tre ganger reduksjonen
salget ga i avskrivningene da selskapet solgte de 138 barnehagebyggene
(Telemarksforsking 2022).
Forslagsstillerne
viser til den nyeste dokumentasjonen i Telemarksforskings rapport
«Kostnader i barnehagene 2021» (2023). Der slås det fast at den
anslåtte verdien av eiendommer i barnehagesektoren er betydelig større
enn verdien av barnehageselskapene selv, og at
«Dersom en barnehageeier
ønsker å realisere verdier i virksomheten, er det mer økonomisk
rasjonelt å fisjonere ut og selge eiendom, men fortsette å drive
barnehage, enn å selge hele barnehagevirksomheten.» (Telemarksforsking
2023)
En ny omdreining
kom så høsten 2022 da det ble kjent at SBB hadde skilt ut blant
annet de norske barnehageeiendommene i et eget selskap, EduCo, og
solgt 49 prosent av aksjene i dette selskapet til det kanadiske
private equity-fondet Brookfields. I pressemeldingen om salget skrev
Brookfields:
«(EduCo) benefits
from strong and predictable, inflation-secured cashflows backed
by “AAA” government funding and the essential nature of underlying assets
in the Nordics in a market with favorable tailwinds (…) under very
long contracts.»
Med dette ønsker
forslagsstillerne å påpeke to ting. For det første illustrerer dette
med all tydelighet at tilskudd som norske kommuner bruker skattepenger
på å betale ut til barnehagene, havner på hender som ikke har barnas
beste som verken interesse eller mål. Man vet svært lite om Brookfields’
investorer, delvis fordi mange av dem er registrert i skatteparadiser
(Dagbladet 16. mars 2023). For det andre tydeliggjør handelen at det
er den ensidige subsidieringen av eiendom som gjør markedet for
norsk barnehageeiendom så attraktivt for privat profitt. Forslagsstillerne
mener den private barnehagesektoren altfor lenge har fått subsidiert
tomter og bygg uten at den videre anvendelsen av disse har blitt uttrykkelig
rammet inn.
Regjeringen påpeker
i sin barnehagestrategi at:
«regjeringen er også
bekymret for at manglende regulering av de økonomiske sidene av
eiendomsdriften gir insentiver til konsolideringer som handler om optimale
tilpasninger for eiere av næringseiendom, i stedet for å øke kvaliteten
i barnehagene. (…) Regjeringen mener det er utfordrende at målene
til eiere av næringseiendom og samfunnets mål for barnehage, ikke
er like. Dette medfører blant annet at kommunene ikke har en samfunnsøkonomisk
effektiv ressursbruk på barnehageområdet.»
Forslagsstillerne
mener det er positivt at regjeringen langt på vei er enig i problembeskrivelsen
og har varslet tiltak. Imidlertid er forslagene varslet “i løpet
av 2023”. Den vanlige parlamentariske prosessen fra høring, komitébehandling,
debatt og endelig vedtak til ikrafttredelse vil ta tid. Dette tidsrommet
vil gi aktørene som man har varslet å ville regulere strengere,
anledning til å tilpasse seg og gjennomføre transaksjoner av eiendommer
før ny regulering er på plass. Forslagsstillerne mener det er avgjørende
at dette stanses.
Avslutningsvis vil
forslagsstillerne påpeke at et lignende forslag ble fremmet allerede
av Storberget-utvalget (2021), da knyttet til kommunal forkjøpsrett:
«I perioden fra rapporten
blir fremlagt og frem til endelig vedtak bør det innarbeides et
forbud mot salg av barnehageeiendommer inntil denne lovendringen om
forkjøpsrett er på plass.»
Argumentasjonen var
ellers den samme.
Frys i påvente av
lovendringer har tidligere vist seg effektivt for å hindre at varslede
endringer får forringet effekt. For eksempel innførte Oslo kommune
frys av byggeendringer i høringsperioden for ny småhusplan. Forslagsstillerne
håper at en frys av transaksjoner i barnehagesektoren vil ha bred
oppslutning blant alle som er opptatt av at skattefinansieringen
av barnehagesektoren skal komme barna til gode.