Bakgrunn
Forslagsstillerne
viser til at det i dag kjører over 1 700 norske lastebil- og bussjåfører
på norske vinterveier uten å ha gjennomført det som i dag heter
«Sikkerhetskurs på bane» (tidligere kjent som «glattkjøringskurs»).
Det viser tall som Norges Automobil-Forbund har hentet inn fra Statens
vegvesen (SVV).
Dette kan være sjåfører
som håndterer skolebusser, vogntog på inntil 60 tonn og 24 meters
lengde,
eller buss for kollektivtransport med plass til over 50 passasjerer.
Forslagsstillerne
viser til at «Sikkerhetskurs på bane» er et obligatorisk kurs som
erstatter det tidligere glattkjøringskurset. Seks av ni timer er
praktiske øvelser, og kursets mål er å bidra til at deltakeren kan
fatte riktige beslutninger om kjøring under vanskelige føreforhold.
Regelen i dag er
at «Sikkerhetskurs på bane» må tas innen ett år etter at man har
bestått den praktiske førerprøven for førerkort klasse C eller D
(lastebil og buss). Forslagsstillerne viser til tall fra Statens
vegvesen. Her fremgår det at de som tar førerkort klasse C eller
D (tung/lett lastebil eller buss), i snitt kjører åtte måneder uten
å ha gjennomført sikkerhetskurs på bane.
Norske veier og fjelloverganger
kan i perioder være svært snøfylte, isete og glatte. Det trengs
en egen kompetanse og en egen type førerkort for å kunne kjøre tunge biler.
I motsetning til ved førerkort klasse B (personbil) kan man i dag
få førerkort for tungbiler uten å ha gjennomført sikkerhetskurs
på bane, og man kan være yrkessjåfør på tunge biler – skolebusser,
vogntog og kjøretøy i kollektivruter – i opptil ett år uten å ha
gjennomført et slikt kurs.
Forslagsstillerne
mener dagens regelverk bør forbedres for å styrke trafikksikkerheten.
Mangelfull opplæring utgjør en sikkerhetsrisiko. Forslagsstillerne
vil understreke hvor viktig det er at sjåfører av tunge kjøretøy er
trygge og pålitelige sjåfører, også på glatt føre. Forslagsstillerne
mener det er svært uheldig at førere av tunge kjøretøy kan kjøre
på glatt føre i inntil ett år uten å ha gjennomført sikkerhetskurs
på bane. Forslagsstillerne mener derfor at unntaksbestemmelsen må
fjernes.
Forslagsstillerne
viser til at det har vært betydelige utfordringer med tunge kjøretøy
på glatt føre de siste vintrene. Hensynet til trafikksikkerhet må
veie tungt, og en regelendring knyttet til obligatorisk sikkerhetskurs på
bane er derfor nødvendig.