Representantforslag om å øke trafikksikkerheten for skolebusser, lastebiler og øvrig tungtransport
Dette dokument
- Representantforslag 199 S (2022–2023)
- Fra: Olaug Vervik Bollestad, Dag-Inge Ulstein og Kjell Ingolf Ropstad
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Bakgrunn
Forslagsstillerne viser til at det i dag kjører over 1 700 norske lastebil- og bussjåfører på norske vinterveier uten å ha gjennomført det som i dag heter «Sikkerhetskurs på bane» (tidligere kjent som «glattkjøringskurs»). Det viser tall som Norges Automobil-Forbund har hentet inn fra Statens vegvesen (SVV).
Dette kan være sjåfører som håndterer skolebusser, vogntog på inntil 60 tonn og 24 meters lengde1, eller buss for kollektivtransport med plass til over 50 passasjerer.
Forslagsstillerne viser til at «Sikkerhetskurs på bane» er et obligatorisk kurs som erstatter det tidligere glattkjøringskurset. Seks av ni timer er praktiske øvelser, og kursets mål er å bidra til at deltakeren kan fatte riktige beslutninger om kjøring under vanskelige føreforhold.
Regelen i dag er at «Sikkerhetskurs på bane» må tas innen ett år etter at man har bestått den praktiske førerprøven for førerkort klasse C eller D (lastebil og buss). Forslagsstillerne viser til tall fra Statens vegvesen. Her fremgår det at de som tar førerkort klasse C eller D (tung/lett lastebil eller buss), i snitt kjører åtte måneder uten å ha gjennomført sikkerhetskurs på bane.
Norske veier og fjelloverganger kan i perioder være svært snøfylte, isete og glatte. Det trengs en egen kompetanse og en egen type førerkort for å kunne kjøre tunge biler. I motsetning til ved førerkort klasse B (personbil) kan man i dag få førerkort for tungbiler uten å ha gjennomført sikkerhetskurs på bane, og man kan være yrkessjåfør på tunge biler – skolebusser, vogntog og kjøretøy i kollektivruter – i opptil ett år uten å ha gjennomført et slikt kurs.
Forslagsstillerne mener dagens regelverk bør forbedres for å styrke trafikksikkerheten. Mangelfull opplæring utgjør en sikkerhetsrisiko. Forslagsstillerne vil understreke hvor viktig det er at sjåfører av tunge kjøretøy er trygge og pålitelige sjåfører, også på glatt føre. Forslagsstillerne mener det er svært uheldig at førere av tunge kjøretøy kan kjøre på glatt føre i inntil ett år uten å ha gjennomført sikkerhetskurs på bane. Forslagsstillerne mener derfor at unntaksbestemmelsen må fjernes.
Forslagsstillerne viser til at det har vært betydelige utfordringer med tunge kjøretøy på glatt føre de siste vintrene. Hensynet til trafikksikkerhet må veie tungt, og en regelendring knyttet til obligatorisk sikkerhetskurs på bane er derfor nødvendig.
1. https://www.mtlogistikk.no/24-meter-langtransport-modulvogntog/nye-regler-for-vogntogvekt-og--lengde-i-norge/166416
Forslag
På denne bakgrunn fremmes følgende
Stortinget ber regjeringen innføre et krav om at dagens «Sikkerhetskurs på bane» må være gjennomført før det gis anledning til å gjennomføre førerprøve for førerkort klasse C og D.
Olaug Vervik Bollestad |
Dag-Inge Ulstein |
Kjell Ingolf Ropstad |