Bakgrunn
Eiendomsskatten er
usosial, rammer skjevt og tar ikke hensyn til husholdningens inntekt,
gjeld eller betalingsevne. Forslagsstillerne ønsker å fjerne eiendomsskatt
på folks hus og hjem. Folk investerer i bolig og hytter av hensyn
til egen families velferd. Derfor bør ikke boliger ses på som skatteobjekter
på lik linje med andre investeringer.
Kommunene har gjennom
flere år vært kjent med stortingsflertallets ønske om å redusere
eiendomsskatten. Likevel har man sett flere eksempler på kommuner som
gjør grep for å øke inntektene fra denne skatten. Den kommunale
takseringen har gjort det mulig å omgå reduksjonen i skatten med
nedtrekk i promillesatsen.
Mennesker som har
vanlig inntekt, skal kunne eie egen bolig. Hele åtte av ti nordmenn
bor i hjem husholdningen eier selv, noe som er verdifullt for både
individ og fellesskap. Det skaper trygghet og uavhengighet for enkeltmennesket
– og verdien av dette er stor for samfunnet. Det at flest mulig
eier egen bolig, er et godt velferdsbarometer.
Eiendomsskatten bør
fjernes fordi den skiller seg fra annen skatt. Den er ikke knyttet
til inntekt, formue eller belåningsgrad og har ingen sammenheng
med betalingsevnen. Eiendomsskatten kommer også på toppen av allerede
store utfordringer for husholdningene med strømpriser, matvarepriser,
renteøkninger og drivstoffpriser for å nevne noe.
Den er dårlig egnet
til å utjevne forskjeller og rammer vanlige folk og familier, og
særlig de med lav inntekt.
I Norge er det høy
skattemoral, og det er stor oppslutning rundt spleiselaget som velferdssamfunnet
er bygget på. Men folks oppslutning er avhengig av at skattesystemet
oppleves som rettferdig, særlig der det handler om folks hjem.
Eiendomsskatten er
en liten inntekt for kommunesektoren samlet, men den utgjør mye
for en vanlig husstand eller hytteeier. Inntektene fra hus og hytter
utgjør om lag 8 mrd. kroner i 2022. Det er i snitt 1,4 pst. av inntektene
i kommunene. Senter for økonomisk forskning sine analyser indikerer
at i 2020 var effektiviseringspotensialet for landet som helhet
rundt 20 pst. innenfor sektorene barnehage, grunnskole og omsorgstjenester. Effektivitet
og omstilling gir gjerne resultater på sikt, men ut ifra tallene
er det en liten omstilling som skal til for å tjene inn det kommunene
vil tape ved å fjerne eiendomsskatten.
Eiendomsskattebehovet
dreier seg, etter forslagsstillernes oppfatning, om dårlig økonomisk
og administrativ styring. Tjenestene har innbyggerne allerede betalt
for gjennom høy skatt på inntekt. Kommunen mottar også penger fra
staten.
Kommuneøkonomien
ble styrket da Fremskrittspartiet kom i regjering. Eiendomsskatten
har likevel økt i norske kommuner til tross for en solid kommuneøkonomi.
ROBEK er et register
over kommuner og fylkeskommuner som er i økonomisk ubalanse. Per
10. mars 2023 er det registrert 16 kommuner i ROBEK.
Statistisk sentralbyrås
KOSTRA-tall viser at kommunenes økonomi er vesentlig styrket de
siste årene. Kommunenes disposisjonsfond er for eksempel tredoblet
fra 27 mrd. kroner i 2015 til 82 mrd. kroner i 2022. Denne markante
styrkingen har foregått over flere år, hovedsakelig mens Fremskrittspartiet
og Høyre satt i regjering. Samtidig har kommunene i denne perioden
hatt stabilt store overskudd på mellom 9 og 23 mrd. kroner.
Bedre økonomi har
gitt kommunene større overskudd. Kommunene skal likevel ikke ha
et større overskudd enn 1,75 pst. av inntektene over tid. Dette
skal gå til investeringer og pensjoner, men det er et viktig prinsipp
at pengene kommunen mottar av sine innbyggere, skal gå direkte tilbake
til innbyggerne via et godt tjenestetilbud. Dessverre sitter flere
kommuner med altfor mye penger på bok samtidig som de krever inn
eiendomsskatt. Oslo kommune er et godt eksempel, der overskuddet
i 2022 var på 4,3 mrd. kroner og godt over det som er anbefalt av
Det tekniske beregningsutvalg for kommunal og fylkeskommunal økonomi.
Dersom Oslo kommune hadde fjernet hele eiendomsskatten, ville kommunen
fortsatt hatt 3,6 mrd. kroner i overskudd i 2022.
Det er ingen eksempler
på at eiendomsskatten fungerer for å regulere boligprisene. Eiendomsskatten
gjør boliger og utleieboliger dyrere, ikke billigere. Mer skatt gir
heller ikke flere boliger. Det er flere boliger som må til for å
få bukt med unaturlig høye priser i boligmarkedet, ikke høyere skatt.
Noen opplever å få
eiendomsskatt på hundehus, som et eksempel fra Kautokeino kommune
viste. Andre opplever at store svakheter i eiendomsmatrikkelen gir en
feilvurdering av eiendomsskatten. Norske kommuner har rekordoverskudd
grunnet eiendomsskatten og bygger store disposisjonsfond.
Forslagsstillerne
viser til at KOSTRA-tallene for 2022 viser det Fremskrittspartiet
lenge har hevdet, nemlig at kommunesektoren har større overskudd
og fondsoppbygging enn inntekter fra eiendomsskatten.