Bakgrunn
Norsk Vann har estimert
at norske kommuner må gjøre investeringer for over 330 mrd. kroner
frem mot 2040 for å sikre rent vann og god håndtering av avløpsvann.
Rehabilitering og utbygging av avløpsnettet i kommunene skjer etter
selvkostprinsippet, noe som fører til at regninga vil bli sendt
direkte til innbyggerne i form av økte kommunale avgifter.
Økningene gjør seg
allerede gjeldende i lommebøkene til folk: 2/3 av kommunene melder
om en økning i kommunale avgifter for innbyggerne på 10 pst. eller
mer i innværende års budsjett. En husstand i Skien må eksempelvis
betale 2 500 kroner mer (+26,2 pst.) sammenliknet med fjoråret,
mens en familie i Tønsberg må bla opp 3 665 kroner mer i 2023 (+29,6
pst.) for å bruke de helt grunnleggende kommunale tjenestene som
vann og avløp representerer. Dette er en stor belastning for husholdningene
isolert sett, men sett i kombinasjon med prisøkningene i andre deler
av samfunnet blir økningene enda mer alvorlige.
EU reviderer i disse
dager sitt avløpsdirektiv, og både KS og Norsk Vann har uttrykt
bekymring for hvilke konsekvenser dette vil få for avgiftstrykket
på innbyggerne i norske kommuner. Norsk Vann uttrykker i tillegg
skepsis til direktivets innhold, blant annet om hvorvidt de absolutte
minimumskravene til rensing er tilpasset norske forhold. I motsatt
tilfelle vil man risikere at norske kommuner utfører omfattende
arbeid uten at man høster noen miljøgevinst i den andre enden.
Forslagsstillerne
deler denne bekymringen og mener man må vurdere hvordan man kan
bruke handlingsrommet i EØS-avtalen for å tilpasse direktivets revisjon
til norske forhold for å sikre en miljøgevinst som følge av utbedringene
og ikke minst for å skåne innbyggerne for unødige utgifter.
I mars 2022 skrev
KS og Norsk Vann følgende i Kommunal Rapport om utfordringene kommunene står
overfor i arbeidet med vannsikkerheten i Norge:
«Knappe kompetanse-
og kapasitetsressurser i både kommunesektoren, hos statlige myndigheter
og i det private leverandørmarkedet skaper store utfordringer for
dette viktige arbeidet. Det gjør det nødvendig med koordinering,
slik at de viktigste tiltakene som gir størst effekt, kan gis prioritet.
Dette må skje på nasjonalt nivå og er ikke noe den enkelte kommune
kan klare alene.»
Forslagsstillerne
er også opptatt av distriktsperspektivet i dette sakskomplekset:
Det er mer kostbart å utføre rehabiliterende tiltak på VA-nettet
og å bygge ut i arealrike kommuner – og som oftest færre innbyggere
å fordele utgiftene på. Det er forslagsstillernes oppfatning at
et nasjonalt medansvar for vår alles vannsikkerhet må inneholde
også dette perspektivet.
KS og Norsk Vann
anbefaler videre å lage en nasjonal handlingsplan for avløp.
Det er forslagsstillernes
oppfatning at Norsk Vann og KS sin anbefaling om en nasjonal handlingsplan
som kan koordinere fagressurser, tilrettelegge for samhandling mellom
kommuner og prioritere viktigheten i de ulike prosjektene, vil bidra
til en mer fornuftig ressursbruk. Følgelig mener forslagsstillerne
også at dette vil kunne bidra til å dempe avgiftsnivået innbyggerne må
leve med. At husholdningenes økonomi ikke skal svekkes betraktelig
som følge av utbygging og forbedring av kritisk infrastruktur, må
være et overordnet mål i det norske spleiselaget.