Bakgrunn
Dagens ordning med
meddommere gjenspeiler ikke befolkningen i tilstrekkelig grad. Svært
få av dagens meddommere er født på 1990-tallet. En undersøkelse NRK
har gjennomført, viser at majoriteten av meddommere i dag er over
50 år. En undersøkelse foretatt av Domstoladministrasjonen i 2018
viser at den typiske meddommeren er over 50 år og har to norske
foreldre. Undersøkelsen viste at kun 2,8 pst. er under 30 år. 95
pst. av meddommerne er født i Norge og kun 5 pst. er født utenfor
landet. 7,7 pst. har minst én forelder født utenfor Norge. Ifølge
Statistisk sentralbyrå (SSB) utgjorde innvandrerbefolkningen i 2023
16 pst. av totalbefolkningen i Norge. Det betyr at innvandrerbefolkningen
er underrepresentert i meddommerutvalgene. Forslagsstillerne viser
til at dagens organisering av ordningen er en del av forklaringen
på dette problemet.
En meddommer er en
person som er valgt av kommunen til å delta i behandling av blant
annet straffesaker i både tingretten og lagmannsretten. Meddommere er
til for å representere «likemenn», og de dømmer i rettssaker sammen
med én eller flere fagdommere som er utdannede jurister. For å være
meddommer må man være mellom 21 og 70 år, norsk eller nordisk statsborger,
eller folkeregistrert som bosatt i Norge de siste tre årene.
Meddommere deltar
i straffesaker i tingretten, i lagmannsretten i saker hvor skyldspørsmålet
skal avgjøres, og i saker hvor det skal utmåles straff for alvorlige
forbrytelser. Hvis partene krever det, kan det også være meddommere
i sivile saker. Det er frivillig å melde seg til vervet som meddommer,
men hvis man blir valgt, plikter man å stille opp i retten dersom
man blir innkalt. I dag er det slik at det er kommunestyret eller
bystyret som velger meddommere for en periode på fire år.
For å være meddommer
kan man ikke være praktiserende advokat, advokatfullmektig eller
politi, eller ha offentlige verv, som stortingsrepresentant eller
statsforvalter. Det stilles også krav til meddommerens lovlydighet.
Man kan ikke være meddommer hvis man har rulleblad.
Videre er det slik
at meddommere som ikke er i et ansettelsesforhold, får 250 kroner
per oppmøtedag. Dette gjelder studenter, pensjonister, arbeidsledige, trygdede
og så videre. Denne kompensasjonen har ikke blitt justert på over
40 år. De som får lønn fra arbeidsgiver, får ikke noen særskilt
godtgjørelse. Den som blir trukket i lønn av arbeidsgiver, har krav
på å få kravet dekket.
Ordningen med at
kommunene utpeker meddommere, er relativt lik i Norden. I andre
land som England og USA ivaretar de lekmannsprinsippet gjennom jurytjeneste
der juryens medlemmer trekkes fra manntallet.
I 2021 gjorde NRK
en undersøkelse blant de drøyt 17 000 meddommerne i landets ti største
kommuner. Disse kommune er blant annet Drammen, Oslo, Asker, Bergen
og Trondheim. Resultatet viser at det gjennomgående er en lav andel
meddommere født på 1990-tallet. De over 50 år dominerer i norske
rettssaler.
Tall fra SSB viser
at over 75 000 unge under 29 år fikk en straff av rettssystemet
i 2020. Den yngste aldersgruppen utgjør hele 26 prosent av dem som
ble straffedømt det året. Meddommerordningen har fått kritikk ettersom
den ikke avspeiler befolkningen. Ordningen er særdeles viktig for
å ivareta noen av de viktigste rettsprinsippene en har i Norge.
Målet med ordningen er at man skal dømmes av sine likemenn, ikke
av et eldreråd. Men slik situasjonen er i dag, avspeiler ikke meddommerne den
øvrige befolkningen. Meddommersystemet er særlig viktig fordi det
gir straffeprosessen legitimitet og en demokratisk forankring.
Svært skeiv aldersfordeling,
slik det er i dag, spiller også en rolle for resultatet av rettssaken.
I USA ble det gjennomført en undersøkelse publisert i 2014 av forskere
fra Carnegie Mellon University, Duke University og University of
Gothenburg, hvor det ble forsket på hvilken rolle alderen på jurymedlemmer
spilte i over 700 saker hvor grove forbrytelser var involvert. Forskningen konkluderte
med at sannsynligheten for dom øker desto høyere gjennomsnittsalderen
til juryen er. De kom også frem til at det er et tydelig skille
mellom domfellelsesraten for juryer som har en gjennomsnittsalder
på under 50 år, og juryer hvor gjennomsnittsalderen er over 50 år.
Sistnevnte gruppe har en høyere domfellelsesrate enn den yngre gruppen.
Samme forskning pekte også på at domfellelsesraten øker med ett
prosentpoeng når gjennomsnittsalderen til juryen øker med ett år.
Det å ha meddommere
som er representative for den øvrige befolkningen, er derfor en
viktig del av prosessen rundt rettferdig rettergang. Å ha alminnelige
borgere som meddommere styrker folks kjennskap til rettssystemet
og har med det et tillitskapende element.
For å styrke prinsippet
om at man skal dømmes av likemenn, er det behov for å utrede hvordan
man kan organisere ordningen på en bedre måte gjennom for eksempel
plikt til å tjenestegjøre som meddommer, øke honoraret for meddommere
og se om man skal ha løpende opptak til ordningen.
Selv om det er behov
for å se bredere på ordningen, er det en rekke tiltak som kan iverksettes
for å bedre den allerede eksisterende ordningen, som å utarbeide
retningslinjer for valg av meddommere for å sikre bedre representasjon
og utarbeide en opptrappingsplan for å øke kompensasjonen for meddommere.