Bakgrunn
Flytoget har i snart
25 år eksistert som et eget aksjeselskap med det formål å frakte
passasjerer til hovedflyplassen på Gardermoen. Selskapet har en
konsesjon for flyplasstransporten som varer til 2028. Flytoget har
også en fortrinnsrett på strekningen Oslo S–Gardermoen frem til
2030.
Forslagsstillerne
viser til at Flytoget over tid har hatt en betydelig vekst i sin
trafikk, og at selskapet i en årrekke har vært et av transportselskapene
med høyest kundetilfredshet. Det er i denne sammenheng også grunn til
å vise til at statens andre jernbaneselskap knyttet til persontransport
på jernbane, Vy, over tid har liten kundetilfredshet for sine tjenester.
Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen
har gjennomført en tildeling av jernbanetrafikken på Østlandet som
ble lansert som en inkluderende prosess der begge statens jernbaneselskap
skulle delta for å få frem et best mulig togtilbud for de reisende
til en lavest mulig pris for staten. Det har kommet opplysninger
om at prosessen i sluttfasen plutselig endret karakter og ble hastig omgjort
til en løsning der Vy fikk en eksklusiv rett til å lage et tilbud
på trafikken for hele Østlandet og hvor Jernbanedirektoratet ble
instruert til å gi Vy minst en av pakkene. Dette skjedde lang tid
etter at Jernbanedirektoratet hadde startet forhandlinger med Flytoget
om den ene delen av trafikken på Østlandet, mens Vy var foretrukken
partner på den andre trafikkpakken. Staten eier begge togselskapene,
men valgte til slutt i prosessen å diskriminere Flytoget. Forslagsstillerne
mener det fremstår som om kullkastingen av prosessen rundt togtilbudet
på Østlandet ble gjort etter et betydelig press fra utenforstående
aktører og etter direkte inngripen fra samferdselsministeren.
Regjeringens favorisering
av Vy gjennomføres til tross for at Jernbanedirektoratet visste
at Flytoget kunne levere begge pakkene til en lavere pris enn den
prisen Vy er tildelt på. Taperen en slik prosess er togkunden, og her
har også regjeringen valgt å sette til side selskapet med den høyeste
kundetilfredsheten.
For Flytoget vil
denne prosessen være fatal fordi et premiss for statens avtale med
Vy er at Flytoget opphører som eget selskap og Vy overtar ruteleiene
som Flytoget har i dag i 2028.
Forslagsstillerne
mener at regjeringens prosess rundt togtilbudet på Østlandet fremstår
som svært uryddig og lite forutsigbar. Manglende klarhet rundt konsekvenser
av regjeringens beslutning for taperen i prosessen svekker tilliten
ytterligere, det kan synes som at utredningsinstruksen ikke har
blitt fulgt. Dette setter også regjeringens eierskapsforvaltning
i et dårlig lys. Ifølge regjeringens egen eierskapsmelding, Meld.
St. 6 (2022–2023), er staten eier i Flytoget for å ha en leverandør
som kan tilby transport av personer på jernbane, og målsettingen
som eier er høyest mulig avkastning over tid innenfor bærekraftige
rammer. Det samme er formålet for Vy, og det blir da svært spesielt
at de tildeles begge trafikkpakkene uten at det engang er vurdert
om et annet statlig selskap kunne gjort dette til en lavere kostnad
for staten.
Forslagsstillerne
mener at også andre kan eie Flytoget enn staten, og at regjeringens
håndtering av togtrafikken på Østlandet viser slett eirskapshåndtering
som ikke på noen måte reflekterer målsettingene i eierskapsmeldingen.
Forslagsstillerne vil at Flytogets selvstendighet som selskap og
tilbyder av togtjenester i tiden fremover må klargjøres fra regjeringen.
Flytoget må sikres rammebetingelser for selvstendighet både frem
til konsesjonsperioden utløper og videre. En slik avklaring fra regjeringen
fortjener både selskapet, alle ansatte og norske togkunder, som
i en årrekke har kåret Flytoget til en leverandør av et produkt
etter passasjerenes ønske. Flytoget har selv fremmet løsninger som
ville gitt et bedre og rimeligere tilbud med bedre kapasitetsutnyttelse enn
det som nå ligger i tilbudet fra Vy.