Bakgrunn
Ferjetilbudet i landet
er svært viktig for folk flest og for næringslivet og er en vesentlig
del av vegnettet langs hele kysten. Fylkeskommunene har ansvaret
for et betydelig antall ferjestrekninger, som i det siste har fått
kutt i rutetilbudet grunnet i særlig grad prisveksten som regjeringen
dessverre har møtt med handlingslammelse. Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen
skryter voldsomt av kutt i ferjepriser og innføring av gratis ferjer til
enkelte øysamfunn. Det er imidlertid vanskelig å forstå at regjeringen
legger til grunn store kutt innen samferdsel og velger å ikke redusere
avgiftene for å dempe de sterkt negative samfunnsmessige konsekvensene
av de skyhøye drivstoffprisene, som igjen medfører kutt i ferjerutetilbudet.
Forslagsstillerne mener at man nå er vitne til et av tidenes politiske
mageplask der fylkeskommunene tvinges til å kutte i ferjetilbudet.
Hva skal en med gratis ferjer når ferjene ikke går?
I alle andre deler
av vegsystemet, slik som fylkes- og riksveger, blir ikke vegen stengt
eller ferdselen hindret grunnet budsjettkutt. Det er åpent for trafikk
hele døgnet. Når det imidlertid kuttes i ferjerutene, betyr dette
at «vegen» langs kysten og til øysamfunn blir stengt eller det er
redusert frekvens i tida den er åpen. Regjeringen burde sørget for
at ferjerutene unngikk kutt grunnet innføring av gratisferjer eller
av hensyn til fylkeskommunenes økonomi eller prioriteringer. Resten
av vegnettet av både fylkes- og riksveg er åpent hele døgnet og blir
ikke regulert av årlige budsjett.
Forslagsstillerne
vil ha regularitet og forutsigbare åpningstider for ferjedriften
over hele landet. Når enkelte ferjesamband til øysamfunn har blitt
gratis, er det bra og i tråd med også Fremskrittspartiets politikk.
Det er imidlertid uakseptabelt at ferjesamband først blir gratis
for så at regjering og fylkeskommuner sørger for rutekutt på både
disse sambandene og flere andre. Det hjelper lite med gratis ferje
eller halvert ferjepris når ferjesambandene blir stengt gjennom
kutt i rutetilbudet.
Forslagsstillerne
mener det må være stabilitet rundt ferjetilbudet som skal leveres
for både riks- og fylkessamband. Ferjetilbudet skal kunne bedres,
men ikke kuttes uten videre. Det må være den samme forutsigbarheten
som for vegnettet ellers i landet, og det bør være en nasjonal standard
for dette.