Flere av velferdsytelsene
i Norge avkortes mot inntekt. Dette gjør at stønadsmottakere i praksis
trekkes i lønn når de arbeider, og får mindre igjen for sin innsats enn
kollegaene som ikke mottar noen ytelser.
Mange på trygd og
stønader har dessverre svært lav inntekt. Avkortingsregler begrenser
mulighetene for gruppen til å bedre sin økonomiske livssituasjon
ved å arbeide mer. Systemet kan også være negativt for samfunnet
som helhet, dersom regelverket fører til at menneskelige ressurser
ikke blir fullt utnyttet fordi det ikke lønner seg nok økonomisk
for folk å jobbe.
Forslagsstillerne
mener at velferdssystemet bør gjennomsyres av tillit til at befolkningen
ønsker å bidra så godt man kan, og ikke av antakelsen om at folk
er ute etter å utnytte ordningene. I praksis må det bety rause regler
for når ytelser skal falle bort eller avkortes dersom brukere klarer
å øke sin yrkesdeltakelse og inntekt. Et system med streng behovsprøving
kan føre til fattigdomsfeller ved at folk forblir utenfor arbeidslivet
fordi man er redd for å miste inntekten sin dersom man tar en deltidsjobb.
Mottakere av uføretrygd
kan i dag tjene om lag 45 000 kroner uten at trygden blir avkortet.
Inntekt over dette fribeløpet fører til avkorting av trygden slik
at man i praksis kun får betalt for en tredjedel av arbeidet etter at
inntektsgrensen er nådd. Regjeringen Solberg foreslo i statsbudsjettet
for 2022 å fjerne fribeløpet, men Stortinget stanset heldigvis dette
kuttet. Forslagsstillerne mener at fribeløpet bør økes.
Ettersom trygdede
har lav inntekt, rammes gruppen ekstra hardt av de raskt voksende
prisene. Enkelte uføre har mulighet til å arbeide litt ekstra for
å kompensere for tapt kjøpekraft, og forslagsstillerne mener derfor subsidiært
at fribeløpet bør heves midlertidig. Dette kan være et bidrag til
at gruppen klarer seg gjennom en periode med høy prisvekst.
Uføretrygden blir
stanset dersom man har høyere inntekt enn 80 prosent av inntekten
man hadde før man ble syk. Forslagsstillerne mener at det er urimelig
at trygdede som hadde lav inntekt før de fikk uføretrygd, kan risikere
å miste ytelsen dersom de jobber like mye som en trygdemottaker
som hadde høy inntekt før sykdommen inntraff. Dette regelverket
bør derfor gjennomgås.
Flere velferdsytelser
inneholder barnetillegg for mottakere med barn. Dette tillegget
blir imidlertid avkortet svært strengt. Når begge foreldrene bor
sammen, reduseres barnetillegget i uføretrygd dersom husholdningens
inntekt overstiger om lag 500 000 kroner. Forslagsstillerne mener
at dette inntektstaket er satt for lavt. En halv million kroner
i årlig inntekt er ikke mye for familier med barn.
Regelverket fører
til at fattige familier kan få redusert barnetillegget dersom den
friske av foreldrene for eksempel mottar julebonus fra jobben. Forslagsstillerne mener
at det er unødvendig at familier med svært god økonomi skal motta
barnetillegg, men det er likevel et stort rom for å øke inntektsgrensen
fra dagens nivå.
Delvis uføre som
blir oppsagt, har ikke rett på like mye i dagpenger som kollegaen
som ikke mottar ytelsen. Årsaken er reglene for samordning mellom trygd
og dagpenger. Forslagsstillerne mener at dette er en urimelig forskjellsbehandling
som må endres.
Skatteutvalget ledet
av professor Ragnar Torvik har foreslått at det skal innføres et
jobbskattefradrag. Fradraget vil gjøre at arbeidstakere får lavere
skatt, og vil for eksempel ikke gjelde for trygdede. Forslagsstillerne
mener at dette er å straffe folk som er syke. En slik form for «arbeidslinje»
er urettferdig. Stønadsmottakere som klarer å arbeide, bør få beholde
mer av sin arbeidsinntekt, men dette bør ikke skje på en måte som
straffer dem som ikke er i stand til å jobbe.
Av samme grunn vil
forslagsstillerne advare mot å innføre trygdejustert lønn der arbeidsgivere
skal få lov å betale syke mennesker lavere lønn enn deres friske
kolleger. Regjeringen har igangsatt et prøveprosjekt med en slik
ordning, men forslagsstillerne mener at dette ikke er veien å gå
for å hjelpe flere i arbeid.
I dagens regelverk
for uføretrygd holdes enkelte inntekter utenfor avkorting. Forslagsstillerne
mener at det bør vurderes å utvide unntakene. For eksempel bør godtgjørelser
for folkevalgte verv ikke føre til kutt i trygden. I dag er det
mange som gruer seg for å delta i demokratiet gjennom for eksempel
kommunestyreverv, fordi de ikke orker papirarbeidet det vil medføre
dersom de mottar godtgjørelser. Alle norske borgere bør ha mulighet
til å stille til valg, også syke. For eksempel møtegodtgjørelser
bør derfor helt unntas reglene om inntektsavkorting. Folkevalgt
deltakelse kan ikke sidestilles med å være i arbeid, og det er mange
som vil kunne delta på møter uten at de dermed kan sies å være friske,
nok til å ta vanlig arbeid.
Forslagsstillerne
mener at det er behov for en gjennomgang av alle ytelser for å kartlegge
hvordan inntektsavkortingsregler rammer dem som kan jobbe. Gjennomgangen
bør lede til endringer som gjør det mindre byråkratisk for mottakere
som kommer i jobb, og som sikrer at brukerne får beholde en mer
rimelig andel av det de tjener.