Bakgrunn
Norge er avhengig
av verdiskaping som knytter seg til bærekraftig bruk og utnyttelse
av havets areal og ressurser. Her har kysten av Nordmøre og Trøndelag allerede
en solid posisjon, med mange muligheter til å være verdensledende.
Dette fordrer imidlertid at man blir mer attraktiv og mindre sårbar
som bo- og arbeidsmarkedsregion.
Det har blitt lagt
ned en betydelig innsats i regi av Midt-Norsk Fergeallianse AS,
kommuner og næringslivet på begge sider av Trondheimsleia for å
etablere et fylkeskommunalt ferjesamband mellom Kjørsvikbugen i
Aure i Møre og Romsdal, og Laksåvika på Hitra i Trøndelag. Realisering
av ferje mellom Aure og Hitra vil i så måte være et rimelig, men
avgjørende bidrag for å oppnå det som hele nasjonen vil ha nytte
av.
Ferje mellom Aure
og Hitra vil også bli meget viktig for øyregionen beredskapsmessig.
Øyregionen har per i dag ingen andre alternative utfartsveier hvis
det skulle oppstå situasjoner i Hitratunellen/Lakseveien som vil kreve
en lengre stenging. Ferjesamband mellom Aure og Hitra med eksempelvis
50 personbilenheter (PBE) og muligheten for ekstraferje vil i så
måte være et godt beredskapsmessig tiltak for øyregionen.
Det er også betydelige
transportbehov mellom Hitra og Nordmøre, der det i dag er timevis
med omkjøring, på relativt smale og dårlige veier. Et nytt ferjesamband
vil derfor også ha svært stor næringsmessig positiv effekt og knytte
to viktige næringsregioner tettere sammen.
Det er planlagt et
FoU-prosjekt med flytende ferjekaier på dette nye sambandet. Flytende
ferjekaier har kommet langt i planleggingen og er realistisk. Dette
bør gjennomføres som et pilotprosjekt, og dette sambandet egner
seg meget godt for dette. Likeså burde det kunne vurderes autonome
ferjer på dette sambandet, som kunne blitt et godt grunnlag i et
FoU-prosjekt som en pilot.
Prosjektet med nytt
ferjesamband mellom Aure og Hitra gir en meget god mulighet til
ett pilotprosjekt og FoU-prosjekt for flytende ferjekaier og autonome
ferjer. Det er nå på tide å gå ett steg videre i utviklingen og
bruken av denne teknologien. Flytende ferjekai burde man få på plass
raskt i dette sambandet. Autonome ferjer vil nødvendigvis ta noe
mer tid, men sambandet burde bli satt i gang med konvensjonelle
ferjer raskest mulig, for så å fase inn autonome ferjer når dette
er klart til utprøving i prosjektet.