Bakgrunn
Trygg tilgang på
stabil og rimelig kraft er en forutsetning for mye av industrien
og bosettingen i Norge og har vært det i over 100 år. Rimelig vannkraft
har bidratt til arbeidsplasser og verdiskaping og har vært en viktig faktor
i oppbyggingen av det norske velferdssamfunnet. Bevissthet om dette
bør være særdeles viktig for politikerne. Det er befolkningens og
industriens behov som må være grunnlaget når rammevilkårene for
energiproduksjon og næringsutvikling legges. Myndighetenes oppgave
er å legge til rette for en utvikling som gir arbeidsplasser og
velferd i Norge.
Kraftunderskudd
Flere aktører melder
nå om risiko for kraftmangel og fortsatt stigende priser. I løpet
av få år kan kraftoverskuddet være borte, og enkelte regioner vil
oppleve kraftunderskudd. Dette kan føre til høye priser og i verste
fall behov for utkoblinger.
I dag er systemet
slik at aktører har rett til tilknytning og adgang til elektrisitet.
Det gjelder blant annet mange nye industrisatsinger og elektrifisering
av eksisterende industri. Miljødirektoratet har i «Grønn omstilling:
Klimatiltaksanalyse for petroleum, industri og energiforsyning»
anslått at Norge i 2030 vil trenge rundt 34 TWh ekstra for å omstille
eksisterende industri og møte kraftbehovet for pågående prosjekter.
Det faktiske behovet vil sannsynligvis være enda større, da man
i Miljødirektoratets analyse ikke har tatt med det økte kraftbehovet
som eventuelle etableringer av batterifabrikker, datalagring og
hydrogenproduksjon i Norge vil føre til. Inkluderer man disse etableringene,
vil kraftbehovet langt overstige 50 TWh innen 2030. THEMA Consulting
Group AS og Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) antyder et behov
på rundt 57 TWh.
Norges kraftoverskudd
vil være borte om få år om dagens forbruk fortsetter og nye etableringer
gjennomføres. I Sør-Norge øker etterspørselen etter kraft betydelig
mer enn ny produksjon, noe som vil føre til et kraftunderskudd i
regionen allerede i 2026.
Forslagsstillerne
vil videre vise til at Statnett har bedt om at regelverket rundt
leveringsplikt blir vurdert på nytt:
«Bestemmelsen om
tilknytningsplikt ble etablert i en annen tid, med kraftoverskudd
og relativt begrensede planer om ny kraftbasert virksomhet. Situasjonen er
nå snudd på hodet, med et energioverskudd som reduseres raskt, og
få planer om ny kraftproduksjon»,
skrev Statnett
i brev til Olje- og energidepartementet i desember 2022.
I september 2022
ferdigstilte Statnett sin Områdeplan Nord. Denne omfatter Nordre
Nordland, Troms og Finnmark. Områdeplanen beskriver i detalj situasjonen som
er under oppseiling i nord. Utgangspunktet er at området i et normalår
har energibalanse med et effektoverskudd på sommeren og underskudd
på vinteren. I områdeplanen skriver Statnett at det med økende forbruk
og vesentlige endringer av kraftbalansen vil bli kapasitetsbegrensninger.
Det pekes på at det med kjente planer om ny industri, alminnelig
forbruk og elektrifisering av transport vil bli en forbruksøkning
fra dagens 1 470 MW til opp imot 5 000 MW. Rundt 2 000 MW av økningen
ønskes realisert i løpet av de nærmeste fem årene, og tilnærmet
alt innen ti år. Det er store planer i regionen innen ny industri
som batteriproduksjon, ammoniakk, hydrogen og datalagring, i tillegg
til elektrifisering av Melkøya. Dette øker kraftbehovet betydelig.
Kriterier for tildeling
I en slik situasjon
er det selvfølgelig behov for økt kraftproduksjon, men kraftproduksjon
av volummessig betydning tar tid å få på plass. I tiden før ny kraft
kan knyttes til kraftnettet, må det derfor innføres nye kriterier
for hvem som skal stå først i køen for tildeling av tilgjengelig
kraft.
Sterkere nett og økt produksjon
Om kjente forbruksøkninger
i nord blir gjennomført, vil det oppstå behov for både et sterkere
nett og økt produksjon i området. Statnett har vært svært tydelig
på at en gjennomføring av dagens planer vil medføre kraftunderskudd.
Kraftunderskudd vil gi betydelig høyere priser og medføre stor fare
for rasjonering. De samme utfordringene ser man innenfor alle prisregionene
i Norge.
Elektrifisering av sokkelen hindrer
etableringer
Olje- og energidepartementet
mottok i desember 2022 en plan for økt gassproduksjon og elektrifisering av
Hammerfest LNG på Melkøya. Elektrifiseringen av anlegget vil medføre
et behov for 300 MW og store investeringer i ny kraftlinje både
frem til Hammerfest og ut til anlegget på Melkøya. Det vil ikke
være kraft til noen annen industri om Melkøya får tilgang på denne kraften.
Elektrifiseringen krever så mye kraft at den hindrer annen industrietablering,
som i større grad kunne tilbudt ny verdiskaping og arbeidsplasser.
Forslagsstillerne
er generelt motstandere av elektrifisering av sokkelen med kraft
fra land. Petroleumskatteregimet gjør dette til lønnsomme investeringer
for petroleumsbransjen, noe som gjør at konkurransen om kraften ikke
skjer på like vilkår. Med dagens kraftsituasjon på land bør det
ikke lenger gis muligheter for petroleumsnæringen til å elektrifisere
aktivitet på norsk sokkel.
Kostnaden ved elektrifisering
av sokkelen er så langt beregnet til ca. 50 mrd. kroner for Equinors
anlegg alene. I denne beregningen er det ikke tatt hensyn til den
store prisøkningen på betong, stål og andre bygge- og industrivarer.
Det kan derfor forventes at kostnaden blir vesentlig høyere enn
50 mrd. kroner. I tillegg kommer kostnaden for husholdninger og
næringsliv med økte strømpriser og økt nettleie, som følge av økt
etterspørsel etter strøm, og behov for økte investeringer i kraftnettet.
I sum påfører dette næringsliv og innbyggere enormt store og unødvendige
kostnader.
Forslagsstillerne
erkjenner at stortingsflertallet har bedt næringen om å kutte klimagassutslippene
med 50 prosent fra norsk sokkel innen 2030. I den nye situasjonen
med økt etterspørsel etter kraft på land og ødeleggende høye priser
bør denne målsettingen utsettes frem til det er etablert ny kraft
og nettet er kraftig forsterket.