Atferdsbasert markedsføring mot barn
Profilering defineres
i personvernforordningen som
«enhver form for
automatisert behandling av personopplysninger som innebærer å bruke
personopplysninger for å vurdere visse personlige aspekter knyttet
til en fysisk person, særlig for å analysere eller forutsi aspekter som
gjelder nevnte fysiske persons arbeidsprestasjoner, økonomiske situasjon,
helse, personlige preferanser, interesser, pålitelighet, atferd,
plassering eller bevegelse».
De omfattende mengdene
med personopplysninger som samles inn om forbrukere når de benytter
ulike tjenester, benyttes i mange tilfeller til å bygge profiler
av den enkelte eller til å sortere forbrukere i kategorier og segmenter.
Profiler kan være bygget på opplysninger om demografi, handlingsmønster,
antagelser om personlighetstrekk, metadata eller lignende. Profilering kan
for eksempel brukes til å gi enkelte forbrukere høyere priser enn
andre fordi de er regnet som impulsive.
Barn har generelt
vanskeligere for å forstå markedsføring enn voksne og har en lavere
evne til å kjenne igjen markedsføring, skille dette fra annen kommunikasjon
og forstå markedsførerens hensikt. Dersom markedsføringen er integrert
i underholdningsinnhold, for eksempel ved at spill blir en del av
en markedsføringskampanje, kan den bli desto vanskeligere å identifisere.
Gruppen Reset Australia
har avdekket at Meta tillater selskaper å reklamere overfor barn
helt ned i 13-årsalderen som har uttrykt interesse for røyking,
ekstrem vektreduksjon og gambling. I Norge har Forbrukerrådet avdekket
at apper rettet mot små barn drives av reklamenettverk.
I 2024 trer forordningen
for digitale tjenester, Digital Services Act (DSA), i kraft. Forordningen
er det første helhetlige forsøket på å regulere en digital offentlighet, som
de siste årene har vært dominert av globale plattformer som Facebook,
Instagram, YouTube og TikTok. EU omtaler forordningen som det første
trafikklyset på den digitale motorveien, en europeisk regelbok som verdens
største selskaper må følge for å konkurrere i det indre markedet.
Målet med DSA er
å gjøre internettbaserte selskaper ansvarlige for spredning av ulovlig
innhold og beskytte internettbrukeres grunnleggende rettigheter.
DSA gir alle nettselskaper forpliktelser, avhengig av selskapenes størrelse
og tjenestene som tilbys. Loven vil gjelde for alt fra sosiale medieplattformer
og søkemotorer til markedsplasser og skytjenester. Selskapene pålegges
å fjerne ulovlig innhold og være åpne om innholdsmoderering gjennom
årlig rapportering. Det er imidlertid opp til medlemsstatene selv
å bestemme hva som er ulovlig, slik man gjør gjennom straffeloven
i Norge.
DSA artikkel 28 forbyr
atferdsbasert reklame rettet mot barn. DSA forbyr også reklame basert
på sensitive personopplysninger, som for eksempel opplysninger om
seksualitet, etnisitet og religiøs tilhørighet.
Forslagsstillerne
mener i likhet med Personvernkommisjonen at forbudet mot atferdsbasert
reklame rettet mot barn også bør gjelde særlige kategorier av personopplysninger
som er utledet fra data som ikke var sensitive ved innsamlingstidspunktet,
for eksempel lokasjonsdata som sammenstilt kan avdekke politisk
eller religiøs tilhørighet.
Det kan være utfordrende
å vite hvem som er mottaker av atferdsbasert reklame. Dersom en
app er myntet på treåringer, er det grunn til å tro at brukeren
av appen er et barn. Vurderingen vil være vanskeligere dersom en
tjeneste har innhold myntet på både barn, tenåringer og voksne.
Det fremgår av DSA artikkel 28 at selskaper skal regne mottakere
som mindreårige
«when they are
aware with reasonable certainty that the recipient of the service
is a minor».
Forslagsstillerne
mener i likhet med Personvernkommisjonen at selskaper må pålegges
et føre-var-prinsipp. Det er etter forslagsstillernes syn ikke ønskelig
med løsninger som fører til økt sporing og profilering for å kartlegge
forbrukernes identitet og alder.
Forslagsstillerne
er også enige med Personvernkommisjonen i at ikke bare atferdsbasert
markedsføring rettet mot barn
bør forbys, men at også bruk
av barns personopplysninger bør forbys. Barns personopplysninger
bør etter forslagsstillernes syn ikke anvendes til atferdsbasert
markedsføring, selv om markedsføringen ikke rettes mot barn.