Representantforslag om sosial dumping i budbilbransjen

Dette dokument

  • Representantforslag 74 S (2022–2023)
  • Fra: Mona Fagerås og Kirsti Bergstø
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Transportsektoren er en av sektorene i Norge der man finner de verste eksemplene på sosial dumping. Det er svært alvorlige tilstander i bransjen. Derfor er forslagsstillerne glad for at regjeringen nylig har lagt fram en handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren. Særlig for tunge kjøretøy foreslås det flere gode tiltak. Likevel mener forslagsstillerne regjeringen burde vært enda mer ambisiøse. Forslagsstillerne frykter særlig at varebilbransjen faller utenom denne handlingsplanen. Den siste tiden har det særlig blitt trukket fram flere eksempler fra budbilbransjen. Økokrim har blant annet uttalt at budbilbransjen er «gjennomsnittet av kriminalitet».

Forslagsstillerne frykter også at det vil ta svært lang tid før regelverket endres og forholdene blir bedre. I tillegg vil et nytt regelverk ikke løse problemet om ikke det håndheves. Derfor fremmes dette representantforslaget for å bekjempe sosial dumping i budbilbransjen spesielt og transportsektoren generelt.

Noen av tiltakene forslagsstillerne mener mangler i handlingsplanen, er å sikre tilstrekkelig økt bevilgning til å gjennomføre kontroller i Arbeidstilsynet og veisektoren. Det er behov for økte midler både til å overholde og styrke eksisterende regelverk. Håndheving er viktig for å sikre etterlevelse av regelverket.

Forslagsstillerne mener de nye kjøre- og hviletidsbestemmelsene også bør gjelde for lettere kjøretøy. Regjeringen foreslår at disse gruppene fortsatt skal slippe unna reguleringer, noe forslagsstillerne mener er uheldig. Forslagsstillerne mener også innføringen bør fremskyndes og utvides fra å kun gjelde internasjonal transport til å også gjelde nasjonal transport. I tillegg mener forslagsstillerne regelverket må styrkes for å forhindre at selskaper bruker useriøse transportselskaper i sin virksomhet. Det haster også å styrke regelverket for turbussbransjen, som er særlig utsatt for sosial dumping og som det ikke har kommet noen løsning for i handlingsplanen. Sist, men ikke minst, mener forslagsstillerne at det bør innføres et HMS-kort for varebilsektoren, som har fungert godt i bygge- og renholdsbransjen. Regjeringen har sagt de skal utrede det, men forslagsstillerne mener det trengs fortgang i innføringen av HMS-kort.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  • 1. Stortinget ber regjeringen komme tilbake i forslag til statsbudsjett for 2024 med en opptrappingsplan for å sikre flere kontroller for å overholde regelverket mot sosial dumping. Planen skal inneholde både økt bevilgning til Arbeidstilsynet og til å gjennomføre flere kontroller i veisektoren.

  • 2. Stortinget ber regjeringen fremskynde og utvide kjøre- og hviletidsreglene til å også gjelde nasjonal transport- og bud- og varebiler ned til 2,5 tonn.

  • 3. Stortinget ber regjeringen få på plass et regelverk som ansvarliggjør transportkjøpere ved bruk av useriøse underleverandører.

  • 4. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å begrense kabotasje i turbussbransjen, herunder utarbeide en klar definisjon av «midlertidig» kjøring i turbilmarkedet i løpet av 2023.

  • 5. Stortinget ber regjeringen innføre HMS-kort i varebilsektoren i løpet av 2023.

20. desember 2022

Mona Fagerås

Kirsti Bergstø