Bakgrunn
Transportsektoren
er en av sektorene i Norge der man finner de verste eksemplene på
sosial dumping. Det er svært alvorlige tilstander i bransjen. Derfor
er forslagsstillerne glad for at regjeringen nylig har lagt fram
en handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren. Særlig
for tunge kjøretøy foreslås det flere gode tiltak. Likevel mener
forslagsstillerne regjeringen burde vært enda mer ambisiøse. Forslagsstillerne frykter
særlig at varebilbransjen faller utenom denne handlingsplanen. Den
siste tiden har det særlig blitt trukket fram flere eksempler fra
budbilbransjen. Økokrim har blant annet uttalt at budbilbransjen
er «gjennomsnittet av kriminalitet».
Forslagsstillerne
frykter også at det vil ta svært lang tid før regelverket endres
og forholdene blir bedre. I tillegg vil et nytt regelverk ikke løse
problemet om ikke det håndheves. Derfor fremmes dette representantforslaget for
å bekjempe sosial dumping i budbilbransjen spesielt og transportsektoren
generelt.
Noen av tiltakene
forslagsstillerne mener mangler i handlingsplanen, er å sikre tilstrekkelig
økt bevilgning til å gjennomføre kontroller i Arbeidstilsynet og
veisektoren. Det er behov for økte midler både til å overholde og
styrke eksisterende regelverk. Håndheving er viktig for å sikre
etterlevelse av regelverket.
Forslagsstillerne
mener de nye kjøre- og hviletidsbestemmelsene også bør gjelde for
lettere kjøretøy. Regjeringen foreslår at disse gruppene fortsatt
skal slippe unna reguleringer, noe forslagsstillerne mener er uheldig.
Forslagsstillerne mener også innføringen bør fremskyndes og utvides
fra å kun gjelde internasjonal transport til å også gjelde nasjonal
transport. I tillegg mener forslagsstillerne regelverket må styrkes
for å forhindre at selskaper bruker useriøse transportselskaper
i sin virksomhet. Det haster også å styrke regelverket for turbussbransjen,
som er særlig utsatt for sosial dumping og som det ikke har kommet
noen løsning for i handlingsplanen. Sist, men ikke minst, mener
forslagsstillerne at det bør innføres et HMS-kort for varebilsektoren,
som har fungert godt i bygge- og renholdsbransjen. Regjeringen har
sagt de skal utrede det, men forslagsstillerne mener det trengs
fortgang i innføringen av HMS-kort.