Bakgrunn
Forskrift om parkeringstillatelse
for forflytningshemmede, fastsatt av Samferdselsdepartementet 18. mars
2016 med hjemmel i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk (vegtrafikkloven)
§ 8 første ledd bokstav f og l og annet ledd, jf. delegeringsvedtak
17. mars 1967 nr. 3462, fastsetter at søknader om parkeringstillatelse
for forflytningshemmede, såkalte HC-kort, vurderes opp mot to vilkår:
-
Nedsatt gangevne
-
Særlig behov for
parkeringslettelser
Begge
vilkår må være oppfylt for at søker skal få tildelt HC-kort. En
del kommuner opererer også etter et tredje vilkår:
Det første
vilkåret krever legeattest, og bruker må kunne dokumentere særlig
behov.
Det er ulik praksis
i kommunene knyttet til de to siste vilkårene. Den nasjonale veilederen
for praktisering av forskriften har ikke blitt oppdatert siden revideringen
av forskriften i 2017. Arbeidet ligger i Samferdselsdepartementet,
og fire samferdselsministre har hittil stått i veien for å få ny
veileder på plass.
Parkeringsforskriften
gjør at mennesker som har vanskelig for å gå, men ikke har jobb
eller kan dokumentere å ha «særlig behov», i mange kommuner ikke får
HC-kort. Behov for fritidsreiser, som å dra til butikken, til fysioterapeut
eller på kino, regnes ikke nødvendigvis som «særlige behov».
I forskriften § 9
heter det:
«Parkeringsbevis
som er utformet etter kravene i forskrift 15. mars 1994 nr. 222
om parkering for forflytningshemmede er gyldig inntil utløpet av
bevisets gyldighetstid.»
Gyldighetstiden for
et HC-kort varierer fra sak til sak. Likevel er det i dag et krav
i flere kommuner om at den som har blitt innvilget HC-kort, må søke
på nytt etter en viss tid, også for mennesker med kroniske fysiske
skader.
Forslagsstillerne
mener at ingen skal bli funksjonshemmet på grunn av manglende tilretteleggelse
i samfunnet. Alle personer med funksjonshindringer skal få oppfylt
sin rett til å delta og ha mulighet til å leve fullverdige og likestilte
liv på lik linje med andre.
Mennesker med funksjonshindringer
krever ikke egne særrettigheter, men universelle menneskerettigheter
og muligheten til å kunne være likestilte borgere som kan delta
i og gi tilbake til samfunnet. For at flest mulig mennesker skal
kunne leve fullverdige liv, må det prioriteres tilgang og tilrettelegging
i hele samfunnet, også når det gjelder transport og deltagelse.
Forslagsstillerne
mener at dagens forskrift bidrar til å hindre likestilling for mennesker
som har vanskelig for å gå. Forslagsstillerne mener at fritid og
samfunnsdeltagelse skal vektlegges like mye som primære behov. Alle
mennesker, uavhengig av funksjonsvariasjon, har behov for å gjennomføre
sine daglige gjøremål, som å kunne dra på butikken, en kafé eller
steder som i dag ikke omfattes av behovsvilkåret i parkeringsforskriften.
Forslagsstillerne
fremmer derfor forslag om å revidere forskrift om parkeringstillatelse
for forflytningshemmede.
Forslagsstillerne
foreslår at formålsparagrafen endres slik at det kommer fram at
formålet med forskriften er å gi mennesker med behov for parkeringsbistand
mulighet til å leve fullverdige og likestilte liv på lik linje med andre.
Forslagsstillerne
foreslår å stryke ordet «særlig» under «særlig behov» i § 3 første
ledd bokstav a i tillegg til ordlyden «i samband med bosted, arbeid
og/eller annen aktivitet».
Tilsvarende fremmer
forslagsstillerne forslag om å styrke ordlyden «og som har særlig
behov for parkeringslettelser i samband med bosted, arbeid og/eller
annen aktivitet» i forskriften om parkeringstillatelse § 3 første
ledd bokstav b.
Videre fremmer forslagsstillerne
forslag om at regjeringen påser at den nasjonale veilederen for
praktisering av parkeringsforskriften oppdateres og bekjentgjøres
innen kort tid, og minst i løpet av 2023.
Forslagsstillerne
fremmer forslag om at den oppdaterte veilederen legger til rette
for at de som har behov for parkeringstillatelse for forflytningshemmede,
får det, uavhengig av hvilken kommune de bor i, og hvor mange parkeringsplasser
kommunen eventuelt måtte ha. Videre må veilederen påse at mennesker
med kroniske fysiske skader kun skal trenge å søke om parkeringstillatelse
for forflytningshemmede én gang. Veilederen må åpne for at HC-kort
er gyldig enten den som har behov for det, er passasjer eller sjåfør,
slik at det blir mulig for den som innehar HC-kortet, å bringes
og hentes. Veilederen skal ikke inneholde krav om regelmessighet
eller hyppighet for bruk av HC-kort.
Forslagsstillerne
ser at regjeringen nå har gått inn for at Norge vedtar og implementerer
FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne
(CRPD). Forslagsstillerne mener at CRPD hører hjemme i menneskerettsloven,
og håper at regjeringen kommer med en rask avklaring knyttet til
hvordan konvensjonen kan inkorporeres der.