Bakgrunn
Dagen regelverk for
kjøring med henger er lite hensiktsmessig og kronglete. Med bil
i klasse B kan man kjøre henger med maksimal vekt på 750 kg uten
å endre førerkortet. Man kan også kjøre henger på vanlig klasse B-førerkort
så lenge summen av bilens tillatte totalvekt og hengervekt ikke
overskrider 3 500 kg. Skal man kjøre henger som medfører totalvekt
på mellom 3 501 og 4 250 kg, må man ta tilleggskurs for klasse B96.
Skal man kjøre henger
med tillatt vekt inntil 3 500 kg, må en ta førerkort klasse BE,
som både er omfattende og dyrt. Man har i tillegg differensiert
mellom om man har tatt BE-kurset før eller etter 19. januar 2013, som
igjen har ulikt beregningsgrunnlag for hvilken vekt som blir beregnet
på hengeren. I tillegg må en uansett sjekke vognkortet på bilen
for å finne ut hvilken tillatt hengervekt bilen lovlig kan benytte.
Bilens tillatte «vogntogvekt» må heller ikke bli overskredet, det
vil si summen av bilens og hengerens samlede totalvekt.
Lovverket rundt dette
er altså kronglete, vanskelig å forstå og sikkert ikke enkelt for
noen å kunne håndheve på en god måte. En stor henger som er godkjent
for 750 kg, kan i størrelse være like stor som en henger som er godkjent
for vesentlig høyere vekt. En 750 kg stor henger har heller ikke
normalt egne bremser, noe som medfører større risiko enn en henger
med brems. Logikken rundt dette er vanskelig å kunne forstå, da
man i trafikkbildet drar med seg en henger på om lag samme størrelse
uansett om den er godkjent for den ene eller andre vekten, og den
på 750 kg er dårlig utrustet uten brems.
Vekten over 3 500
kg har i praksis vist seg å ikke forutsette ekstra kompetanse. Eksempelvis
er det tillatt for personer med klasse B-førerkort å kjøre elektriske
varebiler med tillatt totalvekt på 4 250 kilo, altså 750 kilo mer
enn man normalt har lov til å kjøre med klasse B-førerkort. Det
jobbes også med et nytt førerkortdirektiv i EU som heller mot at
det skal bli tillatt å kjøre biler generelt som har tillatt totalvekt
på inntil 4 250 kg på klasse B-førerkort. I tillegg har Samferdselsdepartementet de
siste årene arbeidet for å endre høyeste tillatte fartsgrense for
kjøring med henger, med den begrunnelse at dagens hengere er langt
sikrere enn da dagens gjeldende fartsgrense ble satt.
Forslagsstillerne
mener at lovverket som omhandler førerkort klasse B og hva slags
henger man kan benytte, bør forenkles. Dette må forenkles slik at
det er bilens grenser for tillatt vogntogvekt, altså bilens og hengerens
samlede totalvekt, som må bli gjeldende for tillatt vektgrense for
hengeren. Det bør innføres krav om et eget lastsikringskurs uansett
bruk av henger over 750 kg.