Nasjonale
klagemuligheter for barn
FNs generalforsamling
vedtok i 2011 en tredje valgfri protokoll til barnekonvensjonen
om en individklageordning, som trådte i kraft i 2014. Individklageordningen
gir barn rett til å fremme klager til FNs barnekomité over brudd
på de menneskerettighetene som står i FNs barnekonvensjon.
Stortinget valgte
våren 2022 å avvise et representantforslag fra representanter fra
Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Rødt om å ratifisere denne
tilleggsprotokollen, jf. Dokument 8:56 S (2021–2022), Innst. 179
S (2021–2022), dette til tross for at FNs barnekomité ved to anledninger,
først i 2010, og deretter i 2018, har gitt Norge kritikk for at
landet ikke har tilgjengelige og effektive klagemekanismer for barn.
Selv om stortingsflertallet
valgte å avvise forslaget om en ratifikasjon av tilleggsprotokollen
om internasjonal klagerett, har Norge fortsatt et ansvar for å sikre barn
tilgang til effektive nasjonale klagemekanismer som kan sikre deres
rettigheter i praksis.
I løpet av de kommende
årene skal Norge på nytt eksamineres av FNs barnekomité. Det kan
være grunn til å tro at Norge igjen vil kunne få kritikk av FN for manglende
etterlevelse av barnekonvensjonen, hvis det ikke gjøres mer for
å sikre barn reelle muligheter til å klage over brudd på sine rettigheter.
Dette har Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM), Advokatforeningen,
Redd Barna og Ung rettshjelp senest påpekt i et brev til familie-
og kulturkomiteen datert 6. september 2022.
For det første er
det flere prosessuelle hindre for at barn skal kunne realisere sine
rettigheter gjennom ulike klagemekanismer i Norge. Barn må i de
fleste tilfeller klage over brudd på sine rettigheter gjennom en
verge, men det kan tenkes tilfeller hvor vergen og barnet er uenige.
På dette punktet er det flere uavklarte juridiske spørsmål som bør
gjennomgås.
For det andre er
ikke alltid klageordningene tilgjengelige og forståelige for barn.
De har ikke nødvendigvis kjennskap til hvem de kan henvende seg
til, og hva de kan hjelpe dem med. Et eksempel på en nylig iverksatt reform
på dette området er Statsforvalterens klageportal for barn i barnevernet,
som er utformet på en barnevennlig måte. Det bør vurderes om slike
ordninger bør innføres også i andre sektorer, for eksempel innen
skole og helse.
For det tredje er
det ofte ressurskrevende å fremsette klager og eventuelt orientere
seg i rettsapparatet. I Norge kan barn få hjelp gjennom frivillige
instanser, som Ung rettshjelp. Det er imidlertid ikke alt slike
ordninger kan hjelpe til med. Tilgangen til effektive rettsmidler
er også et ressursspørsmål, som er et ansvar for myndighetene.
NIM, Advokatforeningen,
Redd Barna og Ung rettshjelp anbefaler at det legges opp til en
bred utredning, gjerne gjennom nedsettelse av et offentlig utvalg,
som kan se helhetlig på barns rett til å klage gjennom ulike instanser
i norsk offentlig forvaltning, identifisere både rettslige og faktiske
hindre og vurdere hvordan barns klagerett kan styrkes, slik at barns
rettigheter i større grad også blir oppfylt i praksis.
Forslagsstillerne
foreslår derfor at Stortinget ber regjeringen om å utrede hvordan
barn kan få styrkede nasjonale klagemuligheter og prosessuelle muligheter.