Strukturer
og arbeidsdeling
Ansvaret for både
videregående opplæring og kompetansepolitikken ligger til fylkeskommunene.
I regionreformen forsterket regjeringen Solberg fylkeskommunenes
ansvar for blant annet kompetansepolitikken. Men selv om det er
fylkeskommunene som i dag har hovedansvaret for dette, jobber de
ikke i et vakuum. Man må i større grad klare å se behov, etterspørsel
og system på tvers av forvaltningsnivåer og regionene for å finne de
gode løsningene som passer både den enkelte og arbeids- og næringslivet.
Kunnskapsdepartementet, Utdanningsdirektoratet, Direktoratet for
høyere utdanning og kompetanse og fylkeskommunene må sammen med
Nav, bransjene, bransjeorganisasjoner og bedrifter finne gode arbeidsmåter
og sette i gang og koordinere etablerte og nye initiativer.
Utvikling og endring
av opplæringsstrukturen for voksne bør være kunnskapsbasert, og
det må være et system på plass for å evaluere hvordan ordningene
som tilbyr en vei til fag- eller svennebrev for voksne, fungerer for
å gi nyttig styringsinformasjon.
Fagbrev på jobb er
et eksempel på en ordning som ligger hos fylkeskommunen. På en fleksibel
og tilpasset måte gir den mennesker muligheten til å ta fagbrev.
Det kan imidlertid se ut til at det er store variasjoner mellom fylkene
i hvor godt dette fungerer. Ordningen må derfor følges opp slik
at den blir et reelt og godt tilbud i alle fylker.
I Fullføringsreformen
meldte regjeringen Solberg at et viktig grep for å sikre muligheten
til rekvalifisering og omstilling er å innføre en rett til å ta
et nytt fagbrev hvis en tidligere har fullført videregående og brukt
opp videregåenderetten. Dette vil fjerne en begrensning i systemet
og sikre at flere får anledning til å ta ny utdanning, omskolere
seg og stå bedre rustet i møte med et skiftende arbeidsliv, og samtidig
bidra til å dekke skiftende kompetansebehov.
For den enkelte arbeidstaker,
og arbeidsgiver, kan det være vanskelig å vite hvor man skal starte
å lete når man ser etter utdannings- og opplæringsmuligheter for seg
eller sine ansatte. Det kan kreve tid, ressurser og innsats å finne
mulighetene som finnes, og vite hvordan man selv kan få benyttet
seg av disse. For enkelte er den barrieren stor nok til at de verken
finner eller benytter seg av eksisterende tilbud de hadde hatt behov
for. En digital éndørspolitikk kan synliggjøre og tilgjengeliggjøre
de mulighetene som finnes, og koble tilbydere, tilbud og etterspørselssiden
sammen på en enklere og bedre måte enn i dag.
Det trengs bedre
samarbeid mellom stat, fylkeskommune og næringsliv i fremtiden for
å sikre en god struktur og en fornuftig og avklart arbeidsdeling.