Bakgrunn
Den 30. april 2022
publiserte TV2 en kartlegging av ordningen med statlig finansiert
prøveløslatelse. TV2s kartlegging viser at siden ordningen ble etablert,
har samfunnet brukt over én mrd. kroner på å tilbakeføre 41 forvaringsdømte
til samfunnet. I dag er 18 personer omfattet av ordningen, og budsjettet
for 2022 er på litt over 100 mill. kroner (100 441 000 kroner).
Ordningen har røtter
tilbake til 1993, men omfattet på det tidspunktet bare kommunale
omsorgstiltak for psykisk utviklingshemmede med sikringsdom som
ble omfattet av den statlige refusjonsordningen. Etter innføringen
av forvaring i 2002 ble målgruppen for ordningen utvidet til å gjelde
enkelte grupper forvaringsdømte. Foruten personer med psykisk utviklingshemming
omfattet ordningen også forvaringsdømte personer med omsorgs- og
rehabiliteringsbehov eller med psykiatriske eller rusrelaterte problemer.
Målgruppen er først og fremst forvaringsdømte med psykisk utviklingshemming.
Det er kun domstolen
som kan beslutte prøveløslatelse til refusjonsordningen. Domstolen
kan med hjemmel i straffeloven § 45 første ledd bokstav c sette
«vilkår om at den
prøveløslatte skal ha opphold i institusjon eller kommunal boenhet
ut over ettårsfristen i § 37 bokstav h. Slikt vilkår kan bare settes
dersom særlige grunner tilsier det og institusjonen eller kommunen
har samtykket. Retten kan bestemme at den prøveløslatte skal kunne
holdes tilbake i institusjonen eller den kommunale boenheten mot
sin vilje og hentes tilbake ved unnvikelse, om nødvendig med tvang
og med bistand fra offentlig myndighet».
Ordningen administreres
av Kriminalomsorgen region nord, og fungerer i praksis som enmannsfengsler. Av
dagens 18 saker er 10 domfelte bosatt i en privat institusjon, mens
8 er bosatt i en kommunal institusjon. Det er kriminalomsorgen ved
lokalt friomsorgskontor som følger opp sakene/personene i ordningen,
blant annet med løpende kontroll og oppfølging av den prøveløslatte
og av at prøveløslatelsen gjennomføres etter avtalen. Mottakende
region i kriminalomsorgen har overordnet instruksjonsmyndighet og
det sikkerhetsmessige ansvaret i refusjonssakene. Kommunen og institusjonen
i den enkelte sak har ansvar for et godt faglig og sikkerhetsmessig
forsvarlig tilbud.
Institusjonene utarbeider
også rapporter til kriminalomsorgen, og årlig oversendes en rapport
fra kriminalomsorgen til det statsadvokatembetet som har straffesaken.
I flere av sakene har domfelte fått forlenget tidsrammen for forvaringen
etter at saken har vært til behandling i domstolen.
TV2s kartlegging
har avdekket at ordningen ikke har blitt evaluert, selv om det var
forutsatt av justiskomiteen ved behandlingen av Ot.prp. nr. 46 (2000–2001), Innst.
O. nr. 113 (2000–2001) pkt. 8. Kartleggingen viser også at selv
om ordningen var tiltenkt personer med reell mulighet til å mestre
et liv i frihet etter endt soning, har domstolene vedtatt prøveløslatelser
til tross for at de har vært i tvil om personen ville ha en slik
progresjon.
Etter TV2s kartlegging
har Kriminalomsorgsdirektoratet bedt Justis- og beredskapsdepartementet
om at det gjennomføres en bred evaluering av ordningen. Forslagsstillerne
forventer at departementet følger opp Kriminalomsorgsdirektoratets
anmodning.
Forslagsstillerne
mener at i tillegg til en bred evaluering er det nødvendig å vurdere
alternativer til dagens ordning. Kartleggingen har vist at samfunnet
bruker enorme ressurser på en ordning som omfatter få personer og
med begrenset mulighet til å rehabiliteres tilbake til samfunnet.
Ettersom antall forvaringsdømte i Norge har økt fra 68 personer
i 2010 til 149 personer i juni/juli 2021, er det behov for å se
på sikrere og mer kostnadseffektive løsninger som kan ivareta flere
innsatte i målgruppen.
Psykiater Randi Rosenqvist
har i flere år tatt til orde for å opprette en ny type institusjon
– «sikkerhetshjem» – og ny særreaksjon – «dom til tvungen bosetting»,
ref. notat til Kriminalomsorgen – Ila fengsel og forvaringsanstalt,
datert 27. november 2017. Etter forslaget skal «sikkerhetshjem»
være for personer
«der alternativet
på grunn av farlighet ville være langtidsopphold i annen institusjon,
psykiatrisk sykehus eller kriminalomsorgen, eventuelt kommunale
tiltak etablert som tvungen omsorg og som ikke fungerer optimalt
eller er usedvanlig dyre».
Videre foreslår Rosenqvist
at ordningen skal gjelde
«personer som ikke
har noe forventet positiv effekt av videre behandling. Da er det
omgivelsene som må endres/tilpasses for at vedkommende ikke får
en dårligere fungering og for å unngå at han/hun vil være en nærliggende
og alvorlig fare for andre».
Forslagsstillerne
mener forslaget om ny type institusjon og særreaksjon er interessant,
men ser at det reiser en rekke spørsmål om organisering, finansiering
og behov for lovendringer. I forbindelse med at ordningen med statlig
finansiert prøveløslatelse evalueres, bør alternativer – herunder
forslaget til Rosenqvist – utredes grundig. Målet må være å bruke
ressursene på en måte som både sikrer hensynet til samfunnsvernet,
og ivaretar de innsattes rettssikkerhet og verdighet, og som ikke er
mer kostbar enn nødvendig.