Bakgrunn
I mars ble det kjent
at andelen mødre som tar ut ulønnet permisjon, økte kraftig etter
at fedrekvoten økte fra 10 til 15 uker i 2018, fra 30 prosent i
2018 til 48 prosent i 2021. Det er også en økning blant menn, men tallet
er langt mindre, fra fem til elleve prosent. Dette kom fram av en
undersøkelse gjennomført av Nav på vegne av Barne- og likestillingsdepartementet.
Spesielt i yrker som barnehagelærer og fysioterapeut er andelen kvinner
i ulønnet permisjon stor, og de fleste bor på Sørvestlandet.
Økt uttak av ulønnet
permisjon er ikke et problem i seg selv. Familier som har lyst og
råd til å være lenger hjemme med barnet sitt enn perioden de mottar
foreldrepenger, skal ha frihet til å velge det.
Det er likevel et
problem dersom foreldre tvinges inn i en slik situasjon, for eksempel
fordi det ikke finnes barnehageplass tilgjengelig. Det er også et
problem at så mange flere kvinner enn menn velger ulønnet permisjon.
Utfallet er logisk, men like fullt uheldig: Dersom en familie er
nødt til å ha en forelder hjemme med barnet, blir det oftest kvinnen.
Hun tjener vanligvis mindre enn partneren sin, og slik sett taper
familien totalt sett mindre økonomisk på det.
Men kvinnene taper.
Det er allerede et lønnsgap mellom menn og kvinner i Norge: For
hver hundrelapp en mann tjener, tjener kvinner i underkant av 88
kroner. Velger man ulønnet permisjon, mister man, i tillegg til
inntekt, pensjons- og sykepengerettigheter. I tillegg bidrar det
skjeve uttaket av ulønnet permisjon til å forsterke en trend med
at kvinner tar lengre pauser fra arbeidslivet enn menn i løpet av
livet. Det gjør at den karrieremessige utviklingen går saktere.
Det er viktig at
offentlige velferdsordninger støtter opp om viktige verdier som
likestilling. Derfor er en tredelt foreldrepermisjon viktig. At
far har fått en historisk høy kvote, bidrar til at menn tilbringer
lengre tid hjemme med barna når de er helt små. Det betyr noe for
hvilke holdninger og rollemodeller barna får, men også for hvilke
vurderinger hos arbeidsgivere. Når det er like sannsynlig at menn
og kvinner tar lang permisjon i forbindelse med barnefødsler, er
det ikke lenger like opplagt fristende å prioritere menn i for eksempel
ansettelsesprosesser.
Dagens regelverk
for barnehageopptak er bedre enn noen gang, men fortsatt urettferdig.
Det er både upraktisk for familiene og noe som trekker likestillingen
i feil retning.
Familier med foreldrepermisjon
som går ut mellom desember og august, må i dag gjerne gå uten barnehageplass
fram til de har rett på det i august det året barnet fyller ett
år – eller to år, for desemberbarna. Dagens system slår skjevt ut,
fordi foreldre med vinterbarn må leve med langt større usikkerhet
og økonomisk byrde enn foreldre til sommerbarn.
Folk må ha frihet
til å velge å få barn når det passer dem, ikke når det passer staten.
Vanlige familier har ikke råd til å gå to tredeler av året uten
inntekt. Garantert barnehageplass rett etter endt foreldrepermisjon,
uansett barnets alder, vil føre til at langt færre familier – og kvinner
– tvinges ut i ulønnet permisjon. Dagens ordning er dårlig for barna,
og den er dårlig for likestilling. Forslaget om barnehageplassgaranti
etter endt foreldrepermisjon innebærer at systemet tilpasses familiens
behov og ikke motsatt. En slik garanti kan løse et hverdagsproblem
for mange familier.
Innføring av barnehagegaranti
fra foreldrepermisjonen er ferdig, fjerner ett av de siste hindrene
som gjør at noen barn holdes utenfor barnehage, selv om foreldrene
ønsker å benytte tilbudet. Dette vil også legge til rette for at
alle familier kan ha begge foreldre i arbeid.
Barnehagen er en
viktig arena der barn får utvikle seg i trygge og stimulerende omgivelser,
finne venner, leke og lære. Et barnehagetilbud av god kvalitet kan
bidra til at barn som får lite språkstimulering hjemme, utvikler
et godt nok ordforråd og begrepsforståelse før skolestart. Tidlig
barnehagestart virker forebyggende og gir lavere sannsynlighet for
behov for språktiltak i skolen, spesielt for barn fra familier med
lav inntekt og for minoritetsspråklige barn.
Barnehagen skal være
et godt sted for barna, og det skal være et tilbud som bidrar til
at alle familier kan ha begge foreldre i arbeid. Det er behov for
noe mer fleksibilitet i tilbudet om det skal oppfylle den funksjonen
for alle familier. Blant annet kan det være utfordrende med rigide
åpningstider for foreldre i yrkesgrupper som jobber kvelds- og nattskift.
Dette gjelder spesielt for aleneforeldre og foreldre uten stort
nettverk som kan avlaste med barnepass. Forslagsstillerne mener
det bør legges til rette for at noen barnehager kan tilby mer fleksible åpningstider,
gjennom å gjøre justeringer i dagens finansiering av barnehager.
For noen familier
er det fortsatt en økonomisk terskel som hindrer dem å sende barnet
i barnehage, selv om det er noe de ønsker. Barnehagedeltakelsen
i Norge er høy, men familier med lav inntekt og familier med innvandrerbakgrunn
benytter barnehage i mindre grad enn andre. Venstre har de siste
årene fått gjennomslag for å innføre en ordning med gratis kjernetid
i barnehagen for familiene med lav inntekt. Denne ordningen er utvidet
flere ganger, og inntektstaket er hevet. Nå er det bare ettåringene
som står utenfor.
Med en barnehagegaranti
rett etter endt foreldrepermisjon er det viktig at alle barna som
har rett til plass, også rent faktisk har mulighet til å benytte
den. Derfor mener forslagsstillerne at retten til gratis kjernetid
i barnehage må gjelde for alle barnehagebarn, også dem som er ett
år og yngre.