Bakgrunn
Et grunnleggende
prinsipp i det norske skattesystemet er at penger opptjent i Norge
skal beskattes i Norge.
Et annet grunnleggende
prinsipp i det norske skattesystemet er at alle skal skatte etter
evne, det vil si proporsjonalt mer, jo mer man tjener.
Det er hull i dagens
skattesystem som gjør at disse prinsippene ikke etterleves i praksis.
Forslagsstillerne mener at disse skattehullene må tettes, så raskt
som mulig.
«Fritaksmetoden»
i det norske skattesystemet innebærer at eiere kan velge om de vil
ta ut overskudd som utbytte eller holde det i selskaper. Dersom
man overfører pengene til et annet selskap, heller enn å ta det
ut i personlig utbytte, fritas man for skatt. Formålet med «metoden»
har vært å gi fordeler ved å reinvestere overskudd. Resultatet har
vært en voldsom vekst i skjult rikdom, gjennom fremveksten av finansielle
«holdingselskaper», som fungerer som sparebøsser for landets rikeste
mennesker. Konsekvensen er at mange titalls milliarder kroner hvert
år ikke kommer til beskatning gjennom skattefrie inntekter til holdingselskaper,
i 2018 var det om lag 80 mrd. kroner.
Fritaksmetoden er
et stort problem i seg selv. Nyere forskning fra Statistisk sentralbyrå
viser at landets aller rikeste betaler en lavere andel skatt av
inntektene sine enn mange alminnelige lønnsmottakere som lærere
og sykepleiere. Dette bryter med prinsippet om skatt etter evne.
Dersom eierne tar
personlig utbytte eller realiserer aksjer, vil riktignok skatteplikt
utløses. Men her finnes det et annet hull i skattesystemet. Dersom
man flytter ut av landet, kan man etter fem år unngå beskatningen. Systemet
gir altså svært uheldige insentiver, der man kan bygge opp en formue
i holdingselskaper, flytte formuen til et land med lavere beskatning
og etter fem år realisere den oppsparte inntekten uten å skatte
til Norge. Etter å ha unnsluppet beskatningen i Norge kan man eventuelt flytte
tilbake. Dette bryter med prinsippet om at penger opptjent i Norge
skal beskattes i Norge.
Forslagsstillerne
viser til at endring av fritaksmetoden er under utredning av Skatteutvalget
nedsatt av regjeringen Solberg i 2021, og avventer utvalgets vurderinger
av forslag til endringer i denne.
Opphør av skatteplikt
fem år etter utflytting kan imidlertid løses uavhengig av større
omlegginger av skattesystemet. Forslagsstillerne viser til at Tyskland
fra og med 1. januar 2022 har endret reglene for skatteplikt ved
utflytting. Tidligere har innbyggere som flytter fra Tyskland til
et annet land innenfor EU/EØS, rentefritt kunnet utsette sin skattegjeld
knyttet til urealiserte gevinster ved utflytting til ubestemt tid.
Nå inntreffer skatteplikten umiddelbart, med en mulighet til en
syvårig avdragsperiode dersom tilstrekkelig sikkerhet blir stilt. Tysklands
innstramming i reglene er et ledd i bekjempelsen av skatteunngåelse.
Norge bør ta tilsvarende grep.