Bakgrunn
Fra og med inntektsåret
2022 endres beregningen av formuesskattegrunnlaget for fiskeri-
og oppdrettstillatelser. Dette ble vedtatt i forbindelse med behandlingen
av statsbudsjettet for 2022, da regjeringen Solberg foreslo i Prop.
1 LS (2021–2022) Skatter, avgifter og toll å oppheve dagens praksis
der fiskeri- og oppdrettstillatelser ervervet før 1998 ikke inngår
i formuesskattegrunnlaget. Videre foreslo den daværende regjeringen
at auksjonspriser bør benyttes som utgangspunkt ved egenfastsettingen
av formuesverdien av oppdrettstillatelser. Formålet med endringene
var ifølge regjeringen Solberg å
«bidra til en riktigere
beskatning av fiskeri- og oppdrettstillatelser, og fjerne urimelig
forskjellsbehandling mellom tillatelser ervervet før og etter 1998
og mellom børsnoterte og ikke-børsnoterte selskaper.»
Regjeringen Støre
opprettholdt forslaget, og skrev i Prop. 1 LS Tillegg 1 (2021–2022)
at
«Forslaget om å verdsette
oppdrettstillatelser til markedsverdi vil gjøre formuesskattegrunnlaget
riktigere og ytterligere styrke formuesskattens bidrag til omfordeling.»
Da budsjettet ble
behandlet i Stortinget, stemte Fremskrittspartiet mot forslaget,
i tråd med sitt alternative budsjett, jf. Innst. 4 L (2021–2022).
Endringene vil i
hovedsak ha betydning for oppdrettsselskap som ikke er børsnotert,
som er i norsk privat eie, og som ervervet oppdrettstillatelser
før 1998. Finansdepartementet anslår at endringene medfører en «noe
skjerpet skattlegging» for oppdrettsselskapene det gjelder. Det
anslås at endringene vil øke provenyet med om lag 260 mill. kroner
påløpt og 210 mill. kroner bokført.
Imidlertid er det
viktig å merke seg at regjeringens forslag ikke har vært utredet,
og at proveny og ringvirkninger er beheftet med stor usikkerhet.
Fra næringen selv og lokale myndigheter, blant annet en rekke ordførere
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet i kystkommuner, har det blitt
advart om at endringene vil ha store negative konsekvenser. Det
vises til at endringene vil ramme langt hardere enn det som Finansdepartementet legger
til grunn.
Trøndelagsselskapet
SinkabergHansen AS har beregnet at utbytte- og formuesskatten vil
øke med 60 mill. kroner hvert år. De to siste årene har selskapet
investert over 2 mrd. kroner i utvikling av egen bedrift og i lokale
aktiviteter slik som sportshaller og kulturarrangement. Med det
nye skatteregimet må videre planer om å investere i videreforedling,
nye tekniske løsninger og nye lokale fôrråvarer legges på hylla.
Endringene må videre
ses i sammenheng med den samlede skjerping av skattlegging som kom
i forbindelse med statsbudsjettet for 2022, slik som økt sats for både
utbytte- og formuesskatt samt redusert aksjerabatt. Ifølge Salmon
Group, Norges nest største nettverk for lokale produsenter av laks
og ørret, vil dette være dramatisk for mange av deres tilknyttede
selskap. For en familieeid bedrift på Vestlandet med to tillatelser
vil formuesskattegrunnlaget øke med 427 mill. kroner, mens selskapets
utbyttebehov for å dekke formuesskatten vil øke med 6,1 mill. kroner.
Formuesskatten vil øke med opp mot 800 pst. for denne bedriften.
Endringene i formuesskatteberegningene
vil sammen med de andre skatteskjerpelsene kunne få store konsekvenser
for oppdrettsselskaper langs hele kysten. Mange små og mellomstore
oppdrettere vil få økt skatt på flere titalls millioner hvert år.
Familieeide selskaper må dermed ta ut store verdier i form av økt
utbytte for å dekke formuesskatten. Dette er midler som ellers kunne blitt
benyttet for å videreutvikle virksomheten, nye investeringer og
teknologiutvikling. Resultatet kan bli at små, familieeide selskaper
er nødt til å selge selskapene eller gå på børs. Det vil pulverisere
det lokale eierskapet. Makt og beslutninger vil flyttes bort fra
kystsamfunnene der verdiskapingen faktisk skjer.
I Hurdalsplattformen
har regjeringen en ambisjon om å
«Gjennomgå ordningene
med tillatelser i havbruksnæringen for å sikre fortsatt mangfold
og lokalt eierskap.»
Med disse skatteendringene står
regjeringen i fare for å rive vekk grunnlaget for mangfold og lokalt
eierskap før de er i gang med gjennomgangen av tillatelsesordningene.
Endringene svekker
i tillegg norske selskapers konkurransekraft, fordi utenlandske
eiere ikke betaler formuesskatt til Norge. Der norskeide selskaper
må benytte sine midler for å betale mer formuesskatt, vil utenlandsk
eide oppdrettsselskaper være i stand til å investere mer i egen
utvikling og i oppkjøp av flere tillatelser relativt til sine norske
konkurrenter.
Forslagsstillerne
mener at det er stor sannsynlighet for at skatteendringen vil føre
til konsolidering, økt børsnotering, sentralisering og økt utenlandsk
eierskap. Dette vil svekke samfunnsutvikling, verdiskapning og sysselsetting
i distriktene, særlig i kystkommuner der oppdrettsselskapene er
hjørnesteinsbedrifter. Derfor bør endringene i formuesskatteberegningene
på oppdrettskonsesjoner stilles i bero inntil konsekvensene er tilstrekkelig
kartlagt og utredet. Det er naturlig at dette gjøres i forbindelse
med arbeidet til Skatteutvalget som skal ferdigstilles innen 1. november
2022.