Bakgrunn
Én prosent av Norges
BNI, om lag 40 mrd. kroner, går hvert år til bistandsformål. Fra
1960 til 2020 har Norge gitt 687,1 mrd. kroner i bistand, og mer
enn halvparten av dette har blitt utbetalt de ti siste årene. Fra 2010
til 2020 ga Norge hele 362,9 mrd. kroner. Norge ligger på verdenstoppen
i antall bistandskroner per innbygger.
Disse midlene fordeles
bredt utover land, formål og mottakere. Utenriksdepartementet rapporterte
at i 2020 fikk 86 land bistand fra Norge. I tillegg mottar hele 143
land bistand fra norskstøttede fond gjennom Verdensbanken, ifølge
Riksrevisjonen (Dokument 3:4 (2021–2022)).
Blant formålene som
det i dag bevilges bistandsmidler til, er helse, utdanning, humanitær
bistand, klima og miljø, sårbare grupper, sivilsamfunn, matsikkerhet,
menneskerettigheter, likestilling og hav. Regjeringen Støre har
varslet at den vil prioritere seks satsingsområder i utviklingspolitikken:
klima og fornybar energi, kamp mot sult og matsikkerhet, kamp mot
ulikhet, humanitær nødhjelp, å styrke kvinners rett til å bestemme
over egen kropp og bekjempelse av smittsomme sykdommer.
Norske bistandsmidler
har mange ulike mottakere. Det var om lag 3 000 avtaler i 2021,
en reduksjon fra 7 000 i 2013. Som et ledd i konsentrasjonen av
bistand går nå mer enn halvparten av midlene til multilaterale organisasjoner
og fond. Men det er verdt å merke seg at disse igjen fordeles fra
de multilaterale mottakerne til organisasjoner og aktører på landnivå.
De administrative merkostnadene ved den multilaterale bistanden
er ukjente, men kan være betydelige, jf. Riksrevisjonen (Dokument
3:4 (2021–2022)).
Store pengemengder
fordelt over et stort antall mottakere, formål og land fører til
at det er vanskelig å holde oversikt over effekter og resultater.
Det kan også føre til at bistanden fragmenteres, noe som kan gi
høyere kostnader, og som kan undergrave mottakerlandenes eierskap
til bistandsprosjektene. Mye penger i omløp kan føre til økt korrupsjon.
Man har også sett fremvekst av en bistandsbransje, også kalt «bistandsindustrien», som
ansetter tusenvis av bistandsarbeidere. Noen av disse har svært
lukrative lønnsvilkår.
Norsk bistand har
mottatt kritikk i flere tematiske gjennomganger. Den nyeste rapporten
fra Riksrevisjonen (Dokument 3:4 (2021–2022)) konkluderer med at støtten
som gis gjennom Verdensbankens fond, ikke nødvendigvis bidrar til
å nå norske utviklingspolitiske mål på en effektiv måte. Riksrevisjonens
undersøkelse av utdanningsbistand (Dokument 3:10 (2018–2019)) fant
at bistandsforvaltningen ikke har nok relevant og pålitelig informasjon
om resultatene av bistanden til utdanningsformål. Riksrevisjonens
undersøkelse av bistand til godt styresett og antikorrupsjon i utvalgte
samarbeidsland (Dokument 3:9 (2014–2015)) konkluderte med at denne
typen bistand var preget av mangelfull planlegging og oppfølging
og dårlig måloppnåelse. NOU 2016: 8 En god alliert – Norge i Afghanistan
2001–2014 konkluderer med at i forhold til de enorme bistandssummene
som har vært brukt på Afghanistan i den undersøkte perioden, er
resultatene heller svake. En evaluering av norsk bistand til Sør-Sudan
fra 2020 fant blant annet at Norge manglet en overordnet strategi,
og at effekten av bistanden var «variabel».
Til tross for de
store pengemengdene og den krasse kritikken mot sider av norsk bistand
som jevnlig fremføres, har det ikke vært en helhetlig gjennomgang
av norske bistandsmidler eller en uavhengig vurdering av bistandens
innretning, prioriteringer og nivå.
Forslagsstillerne
mener derfor at det er på tide å sette ned en uavhengig, ekstern
bistandskommisjon. Kommisjonen skal vurdere hvilke bistandspolitiske
veivalg og prioriteringer Norge kan ta for best å sikre at norske bistandsmidler
får ønsket effekt, og hvordan man best kan sikre at norske skattepenger
brukes på en mest mulig effektiv måte for å nå bistandspolitiske
mål.
Blant temaene som
en bistandskommisjon bør vurdere, er hvorvidt bistanden i dag gir
tilstrekkelige resultater i forhold til ressursinnsats, om dagens
målsettinger er hensiktsmessige, hva slags bistand som virker best og
dårligst, hvordan bistanden best kan bekjempe korrupsjon, og om
resultatoppfølging, evaluering og rapportering er tilstrekkelig
ivaretatt. Det er naturlig at kommisjonen gir anbefalinger om hensiktsmessig
bistandsnivå, innretning og satsingsområder.